Most befellegzett

2019.10.07. 17:26

Hamarosan vége az olcsó internetes zenének?

Nem engedi tovább a Spotify, hogy hatfős családi előfizetést hat ismerős vagy hat idegen használjon.

A globális gazdasági válsággal éppen egyidős a svéd alapítású Spotify netes zeneszolgáltatás, amely 2008 októberében indult, és mára gyakorlatilag majdnem

azzá vált, mint a YouTube vagy az Android: szinte egyeduralkodó.

Azért akad pár nagy különbség.

Főként, hogy a Spotifynak van ingyenes verziója, de nem túl kényelmes használni. Mert hiszen míg a videók alatt és előtt viszonylag jól elférnek a hirdetések, addig a Spotifynak a zeneszámok közt kell elhelyeznie a hangalapú reklámokat, hiszen ezek együtt nyilván nem mehetnek.

De a dalok végén rendszeresen felbukkanó reklámblokk és a számok közötti léptetés napi pár alkalomra korlátozása is van annyira zavaró, hogy az embernek fájjon, s komolyan elgondolkozzon azon, hogy előfizessen-e.

Sokan próbálnak ügyeskedni vele

Persze a fő célcsoportot jelentő fiatalok tömegesen keresik a kiskapukat, még akkor is, ha manapság 4,99 euró a havi egyéni előfizetési díj, ami a gyengülő hazai deviza ellenére sem kifizethetetlen, mindössze 1560 forintot jelent fejenként.

A trükközés így is megy: az egyetlen igazi kiskapu pedig a családi előfizetés lehetősége, pontosabban az volt idáig – mert a Figyelő híre szerint most érkezik a szigorítás.

Eddig az akár hat családtag által is egyszerre használható előfizetéses csomag volt roppant népszerű.

Ez havi 7,99 euróba kerül, ami 2500 forintnak felel meg. Viszont mostanáig a szolgáltató nem igazán ellenőrizte ezt, így barátok, ismerősök vagy webes közösségek tagjai összeálltak négyen vagy hatan, és így akár 440 forintig is lecsökkenthették a havi díjat.

Ami pedig már tényleg jelképes összeg a korlátlan, jogtiszta és reklámmentes netes zenehallgatásért. Bármikor, bárhol, vagy akár offline módon, ha az ember netközelben előre letölti a számokat.

Százmilliónál többen fizetnek érte

A nagyra nőtt stockholmi startup olyan nagy kiadókkal dolgozik partnerségben, mint a Sony, az EMI, a Warner Music Group és a Universal. Nem véletlen a 232 millió felhasználó, akik közül 108 millió fizet is – persze a többség a családi csomagra.

A legnagyobb konkurens az Apple Music, amelynek „mindössze” a hatvanmilliót haladta meg az előfizetői száma ez év nyarán.

A Spotify Családi Prémium csomag 2014 októbere óta létezik, és 2016 májusában bővítették hatfősre. Most azonban jön a már emlegetett változás: kifejezetten szigorítják az ellenőrzést, miután a napokban frissítették a felhasználási feltételeket. Hiszen a szerződés szerint egy fedél alatt élőnek kell(ene) lennie annak a bizonyos hat főnek.

Zenerendőrség? IP-címek alapján ellenőriznek

Az IP-címek és a mobiltelefonok helyadatai alapján a szoftver, pontosabban az erre készített külön algoritmus vizsgálja majd, hogy a családi pakk előfizetői valóban egy famíliát alkotnak-e, vagy három-hat különböző helyről hallgatják rendszeresen a zenéket.

Azt, hogy ez mennyire lesz szigorú vagy megengedő, pontosan nem lehet tudni, de hogy miként működik majd, nagyjából igen. A lényeg, hogy a Spotify-applikáció a Google Térkép adataira is támaszkodik annak érdekében, hogy csak és kizárólag az egy fedél alatt élők vehessék igénybe a Prémium-előfizetés funkcióit.

Viszont nyilván – a szabályosan használók közül is – mindenki szeretné útközben, az iskolában, a munkahelyen és máshol is élvezni a szolgáltatást. Ezért, úgy tűnik, a Spotify egyelőre nem tiltja meg ezt, de a térkép helyadatait folyton vizsgálva rendszeresen visszaigazolást, megerősítést kér az előfizetőktől.

Üzletileg érthető a lépés, és a szerződésváltoztatás alapján jogilag szintén rendben lévőnek tűnik. Ugyanakkor ez kiemelten fontos mérföldkő lehet az adatvédelmi kérdések terén, mert hát emberek százmilliói számára válhat nyilvánvalóvá az, amit azért sokan eddig is tudtak: a telefonunk minden lépésünket követi.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!