2025.06.25. 06:00
Ideges a repülőn? Mostantól nagyobb széllökésekre kell számítani
Gyakrabban fog előfordulni súlyos turbulencia. Tudósok összefüggést fedeztek fel a „furcsa széllökések” és a globális felmelegedés között.

Forrás: Getty Images
Emiatt aggódik minden ideges utazó. Pedig a súlyos turbulencia várhatóan gyakoribb és kellemetlenebb lesz – és ezért is a klímaváltozás a felelős.
Lance M. Leslie professzor és Milton Speer, a Sydney-i Műszaki Egyetem kutatói mutattak ki összefüggést a „furcsa széllökések” és a globális felmelegedés között.
A „lefelé irányuló széllökések” leginkább felszállás és leszállás közben okozhatnak problémát, mivel a repülőgépek veszélyesen megemelkedhetnek vagy hirtelen veszíthetnek a magasságukból.
Eredményeik alapján a két tudós figyelmeztette a légiközlekedési biztonsági hatóságokat és a légitársaságokat, hogy legyenek „éberebbek a felszállás és leszállás során a globális felmelegedés miatt”.
„Kutatásunk az elsők között részletezi a zivatarok mikrokitörései okozta kockázatot a repülésben, különösen a felszállás és leszállás során” – magyarázzák a The Conversationben.

A repülés régen az egyik legbiztonságosabb utazási mód, a baleseti arányszám mindössze 1,13 egymillió repülőútra vetítve.
Mégis, az elmúlt hónapokban a repülőgépek számos alkalommal extrém turbulenciát tapasztaltak.
Márciusban például öt utas sérült meg a súlyos turbulencia következtében: egy United Express járat kényszerleszállást hajtott végre Texasban. Júniusban kilencen sérültek, miután egy Ryanair járat súlyos turbulenciába került, s ennek a gépnek is a kényszerleszállás mellett kellett döntenie.
Eddig a széllökésekkel foglalkozó tanulmányok többsége a nagy magasságban jelentkező veszélyekre összpontosított, és kevesebb kutatás foglalkozott az alacsonyabb tengerszint feletti magasságban bekövetkező turbulencia veszélyeivel.
A Climate folyóiratban publikált új tanulmányukban a kutatók azonosították a lefelé irányuló széllökések mögött meghúzódó éghajlati tényezőket.
A megnövekedett hőség és nedvesség problémákat okoz a repülőgépeknek.
„A globális felmelegedés növeli a vízgőz mennyiségét az alsó légkörben – magyarázzák. – Ez azért van, mert 1 Celsius-fokos felmelegedés már azt okozza, hogy a légkör 7 százalékkal több vízgőzt tart meg.”
A plusz nedvesség jellemzően a melegebb tengerekből származik. Az óceán felszínéről elpárolog, és a felhőket táplálja. A megnövekedett hő és vízgőz pedig erősebb zivatarokat hoz magával.
Szakértők szerint a repülőgépek számára probléma a szél erősségének és irányának veszélyes, gyors változása alacsony magasságban.
Különösen a mindössze néhány kilométer széles, lefelé irányuló szélkitörések – az úgynevezett „mikrokitörések” – okozhatnak hirtelen változásokat. Az utasok ezt úgy élik meg, hogy a turbulencia hirtelen különféle irányokba mozgatja a repülőgépet. A kisebb repülőgépek különösen érzékenyek az ilyen típusú széllökésekre.
Aggasztó, hogy mivel a hőmérséklet világszerte folyamatosan emelkedik, a mikrokitörések csak súlyosbodni fognak.
Digitália
- Egy új kutatás szerint az állatok reagálnak a növények titkos hangjaira (videó)
- Mi történik a testünkkel 1 nap, 1 hét, 1 hónap, 6 hónap és 1 év után, ha tartózkodunk az alkoholtól?
- Egy egymillió Spotify-hallgatóval rendelkező rockbandáról derült ki, zenészei nem is léteznek
- Ez történne, ha papírrepülőt hajítanánk ki a Nemzetközi Űrállomásról
- A balatoni gőték figyelmeztetnek, ha baj van vizes élőhelyeinkkel