Életmód

2013.02.17. 11:57

Fontos a D-vitamin

A D-vitaminra hívják fel a figyelmet a magyar orvosok, akik tízszeresére emelnék az ajánlott mennyiséget.

A D-vitamin elsődleges forrása a bőrünket érő napsugárzás. A téli hónapokban azonban felléphet a hiányállapot, ami számos betegség kialakulásához vezethet.

Hiánya egyebek között csontritkuláshoz, csontvesztéshez vezethet, és a csonttörések kockázata is megnőhet.

Felnőttkorban a D-vitamin hiánya növeli a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, akárcsak a reumás ízületi gyulladások, az inzulinfüggő cukorbetegség és a sclerosis multiplex kialakulásának esélyét.

A legfrissebb kutatások szerint az emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szempontjából is jelentős rizikótényező a D-vitamin hiánya.

Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet jelenleg még mindig napi 200 nemzetközi egység D-vitamin bevitelét ajánlja, az orvosok azonban a téli hónapokban e mennyiség tízszeresét javasolják.

A hagyományos magyar konyhát követők legfeljebb 80 egység D-vitamint fogyasztanak naponta.

Ez a vitamin viszonylag nagy mennyiségben fordul elő a tengeri halakban és a csukamájolajban, de kis mennyiségben a májban és a tojásban is megtalálható.

Magzati korban is nagyon fontos ez a vitamin, ezért a várandósság alatt különösen szükséges a D-vitamin pótlása. Az új hazai orvosi ajánlások alapján a várandós anyáknak naponta legalább 2 ezer egységnyi D-vitamint kellene bevinniük a szervezetükbe.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!