Életmód

2016.02.21. 08:16

Így hat a drog a sofőrökre - Kábítószer fogyasztása mellett vezetni több mint életveszély

Nap mint nap szembesülünk olyan, sokszor tragikus kimenetelű közlekedési balesetekkel, amelyeket az alkohol vagy drog hatásaként létrejövő bódult állapotban lévő személyek okoznak. Ezek a balesetek értelmetlenül oltják ki vétlenek életét, vagy okoznak súlyos balesetet. Milyen is a drog élettani hatása a biztonságos járművezetésre?

Kelemen Attila

Széleskörű probléma - főleg a fiatalok körében -, hogy az alkohol mellett a drogfogyasztás egyre több formában jelenik meg, így egyre súlyosabb problémává válik a fiatalkorúak alkohol-, illetve drogfogyasztása!

Arról, hogy mindez milyen hatással lehet a járművezetésre, Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert és Végh Györgyöt, a Kábítószer Egyeztető Fórum (KEF) társelnökét kérdeztük.

- A KRESZ kimondja, hogy járművet az vezethet, aki biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll. A Legfelsőbb Bíróság többször kifejtett álláspontja szerint az ittas vezetésre vonatkozó megállapítások a „bódult” állapotban vezetésre is vonatkoznak. A kábítószer hatása alatt történő járművezetés bizonyítása előtt is nyitva áll ez az út. Az igazság kedvéért azt is meg kell mondani, hogy nem minden esetben tisztázott a kábítószer fogyasztás és a befolyásoltság időbeli kapcsolata - tudtuk meg Molnár Lászlótól, aki hozzátette, hogy a kannabisz adagolásával végzett kísérletekben a vezetési képesség szignifikáns csökkenése csak a fogyasztás utáni egy órán belül volt kimutatható.

- Különösen a különböző szintetikus kábítószerek hatása és lebomlási ideje változatos. TMA fogyasztás után 3-5 óra, két milligram orálisan bevett DOB hatóanyag után 6-15 óra szükséges a normális állapot helyreállításához. PCP fogyasztás után egy nap kell a lecsöngéshez, de több napi bevétel után az utóhatás egy hónapig is eltarthat és úgynevezett „flash-back” effektus még két év múlva is felléphet. Ezeknek az adatoknak az ismerete önkéntelenül is ahhoz a gondolthoz vezet, hogy az aktuálisan kábítószer által befolyásolt állapotban lévő személyeknek a járművezetésből történő kivonásánál is fontosabb lenne a kábítószert rendszeresen fogyasztók vezetői jogosítványának a bevonása.

A bíróság álláspontja szerint a közúti járművezetéstől végleges hatállyal kell eltiltani azt, aki a járművezetésre alkalmatlan. A rendszeresen kábítószert fogyasztó, szenvedélybetegre is vonatkozik az a bírói állásfoglalás, amely szerint indokolt a súlyos személyiségtorzulásban szenvedő idült alkoholista elkövető esetében a járművezetéstől végleges hatályú eltiltás kimondása.
Az európai utakon előforduló balesetek és halálesetek közül sokat olyan gépjárművezetők okoznak, akiknek valamilyen pszichoaktív anyag előzetes használatából kifolyólag csökkent a gépjármű-vezetői képessége. Becslések szerint csak az alkoholhasználat évente mintegy tízezer közúti halálos balesetet okoz az Európai Unióban, amely az összes közúti halálos baleset egynegyede.

Nemrég megjelent szakirodalmi áttekintés átfogó képet nyújt a kábítószer-használat, a csökkent gépjárművezetői képesség és a közlekedési balesetek közötti kapcsolatról. Néhány érdekes, és egyben rémisztő adatot vázolt fel nekünk Végh György az European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (Kábítószer és Kábítószer-függőség Európai Megfigyelőközpontja) által kiadott európai kutatásból:

- A régió egyik általános iskolájának hatszáz tanulója körében elvégzett felmérés azt mutatta, hogy egy partin a lányok átlagosan három úgynevezett alco-pops-t (party italt) fogyasztanak. A felmérés szerint a lányok átlagosan 15,4 éves korukban szerzik az első ittaság-élményt (pl.: eszméletvesztés). A fiúknál ez 13,8 éves korban történik. Ez alapján konkrét célkitűzés a drogfogyasztás kockázatainak jobb értékelése, és az alkoholfogyasztással kapcsolatos megváltozott magatartás és szemlélet, különös tekintettel a veszélyes szituációkra. Ebből kiemelkedik a közlekedés, azon belül is a járművezetés. A minimális cél az, hogy növeljék az ittasság, és sajnos az egyre inkább hazánkban is a gépjárművezetők körében terjedő drogok hatásainak tudatosságát.
Cikkünk következő részében szakértőinkkel a kábítószer látásra vonatkozó negatív hatásairól, és ezáltal a biztonságos vezetés ellehetetlenedéséről írunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!