Lecke

2017.10.13. 10:49

A fáradt gyereket este már nem érdemes gyötörni a tanulással

Gyakoroljunk-e a gyerekkel otthon, vagy hagyjuk a pedagógusokra a tanítást, a különféle készségek finomítását? És ha úgy látjuk, hogy szülőként muszáj bevetni magunkat, miként tegyük ezt?

Pekari Bernadett iskolaigazgató szerint is nehéz kérdés, hogy hol van a gyerekek terhelhetőségének határa. Mint mondja: a mai gyerekek többszörösen tehetségesek, intelligensek, így több területen is képesek kiváló eredményre. Intézményvezetőként úgy látja: az iskola lehetőséget biztosít arra, hogy a délelőtt elsajátított anyagot a kisdiák délután begyakorolja, továbbá mód van felzárkóztatásra is. Ugyanakkor szülőként is tapasztalja, hogy nehéz dönteni, mennyi és milyen különóra nem válik a gyerek kárára, sőt. Meglátása szerint este, amikor kicsi és nagy egyaránt fáradt, kár nyüstölni a csemetét – írja cikkében a teol.hu.

– Tapasztaltam már olyat, hogy az anyuka lélegzetvételnyi időt sem hagyott, és amint hazaesett a gyerek a különórák után, kezdődhetett a tanulás. Úgy gondolom, érdemesebb inkább kedvet csinálni az olvasáshoz, például egy jó könyvvel vagy gyerekeknek szóló újsággal. De fejthetünk együtt keresztrejtvényt is. És ha már gyakorolunk, inkább hétvégén tegyük ezt, és azt igyekezzünk elhiteti a gyerekkel, hogy tanulni és tudni jó – mondja.

Pekari Bernadett és Király Gabriella klinikai szakpszichológus is egyetért abban, hogy fontos motiválni, támogatni a kis és nagy diákokat. Belső motivációról Király Gabriella elmondása szerint pici korban még nem beszélhetünk, egy elsős még a tanító néni és anya kedvéért igyekszik, nekik szeretne örömet szerezni. A szakember szerint a legfontosabb a következetesség a számonkérésben, és olyan, a tanulást segítő praktikákat is megtaníthat a szülő a gyerekének, mint a vázlatkészítés vagy az idő beosztása. Nagyon fontos, hogy az otthoni tanulás ne mérgezze meg a kapcsolatot. Ha a szülő úgy érzi, hogy képtelen türtőztetni magát, nem tud tárgyilagos maradni, azonnal felcsattan, dühös lesz és kiabálásba, veszekedésbe torkollik a tanulás, inkább fogadjon csemetéje mellé korrepetitort, vagy kérjen meg egy családtagot, ismerőst, hogy kérdezze ki, foglalkozzon a gyermekkel.

A cél az önálló tanulás képességének elsajátítása

Király Gabriella azt is elmondja, a cél természetesen az, hogy a gyerek megtanuljon önállóan tanulni. Fontos, hogy csemetéje képességeit tartsa szem előtt a szülő, ne kívánjon tőle lehetetlent. Ebben a kérdésben segíthet a pedagógus.

Van egyébként néhány általános jó tanács, amelyet szülőként érdemes megfogadni. Ne nézze a gyereket, miközben dolgozik! – tanácsolja a szülőknek a tanulásmódszertan. Ez zavarja a másolásban vagy számolásban, folyamatosan a mi reakciónkat lesi, és mintegy beprogramozzuk neki a hibát. Képzelje el a szülő azt az érzést, hogy a munkahelyén a főnöke a háta mögött állva figyeli. Majdnem biztos, hogy hibázni fog. Fontos, hogy tisztában legyen azzal is, hogyan reagál a gyerek hibáira.

(Borítókép: Shutterstock)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!