Több lábon álló vállalkozást visz

2018.08.11. 20:00

Jóval előbbre kell gondolkodni és menni, miközben mások a jelenben élnek

Üzletasszony, akinek a divatszakma és az idegenforgalom is otthonos terepe, 2013 óta a saját vállalkozását építi Mizda Csilla Mária.

Viszonylag későn kezdett saját vállalkozásba, tudatosan építkezik Mizda Csilla

Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Erős és határozott, de nem kemény(kedő), fáradhatatlan, ha munkáról van szó, szeret benne lenni a vérkeringésben, életigenlő és életvidám – csak úgy nevet a szeme –, önazonos ember – néhány percnyi beszélgetés után fokozatosan rajzolódik ki Mizda Csilla jelleme. A divatkereskedelemben és az idegenforgalomban egyaránt otthonosan mozgó szakemberről egy klasszikus állásinterjún az is kiderülne, hogy a pályázók többségével ellentétben ő az önéletrajzában nemcsak állítja magáról, hanem valóban motivált, kreatív, maximalista, precíz és rugalmas munkaerő, akinek kitűnő a kommunikációs készsége, jó problémamegoldó és csapatjátékos is, és akire mindig jellemző volt a több lábon állás. Csilla CV-jében persze nyoma sincs az elhasznált szavaknak: helyettük tények sorakoznak hosszú oldalakon a tanulmányairól, az eddigi feladatköreiről, projektmunkáiról, szakmai előadásairól, bel- és külföldi oktatói munkájáról. Azt mondja: őt sosem kellett figyelmeztetni, milyen fontos az élethosszig tartó tanulás, az önképzés, tudta magától is, eleve ezt örökölte. Viszonylag későn kezdett saját vállalkozásba, nagyon tudatosan építkezik, hiszi, hogy nincsenek véletlenek. És még valami: minden helyzetre van három megoldása.

Rájött, hogy ő is szeretne idegen nyelvekkel foglalkozni

Csilla leszögezi: neki nem volt konkrét karrierterve, a Nagy Lajos Gimnáziumban még az érlelődött benne, hogy tanár lesz, aztán mégis az unokanővére példája érintette meg, aki a Közgáz nemzetközi szakán tanult. Rájött, hogy ő is szeretne idegen nyelvekkel foglalkozni, külföld felé nyitni, a Külkereskedelmi Főiskolára felvételizett hát áruforgalmi szakra. Annál is inkább, mert már középiskolásként (és később főiskolásként is) megyei gyermektáborokban és ausztriai táborokban tolmácsolt, fordított német nyelven, a megyei diák cserekapcsolatokban pedig csoportkísérő volt. – Akkoriban alakult ki az a képességem, hogy nem ijedek meg, ha mikrofont kell a kezembe venni akár több száz ember előtt – mondja. Erre azóta bőven volt és van példa: akár egy ötcsillagos hotelben Guest Relations Managerként (vendégkapcsolati vezető), akár idegenvezetőként.

Viszonylag későn kezdett saját vállalkozásba, tudatosan építkezik Mizda Csilla
Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Külkereskedelmi üzemgazdász végzettséggel a zsebében a pályakezdő fiatal útja villámgyorsan vezetett egy szombathelyi ruhagyár export ügyintézői pozíciójába, egy évvel később egy tolmácsmunka nyomán a Vas megyei Tanács idegenforgalmi főelőadójává avanzsált. Két év múlva a cipőgyár hívta exportvezetőnek, közben visszacsábították a Stylbe, ahol akkoriban erősödött meg az értékesítés az USA és Anglia piacaira. 1993-ban járunk, Csilla még nem volt harmincéves, és MBA-képzésre járt a Bradfordi Egyetemre: marketing menedzsment és nemzetközi üzleti kapcsolatok szakon, nappali tagozaton szerzett másoddiplomát. ’94 őszétől 2008-ig hosszabb, értékesítésben töltött idő jellemezte a karrierjét kereskedelmi és marketingvezetőként, igazgatóhelyettesként a ruhagyárnál: sokrétű és kreatív tevékenységet végzett jó csapattal, és mert formabontó lenni, külföldön szerzett diplomával belföldi értékesítést vállalt fel. 2008-ban váltott: egy licenc-márka teljes körű képviseletét vállalta a magyar és szerb piacon, kapcsolatot tartva a német anyacéggel és az ausztriai leányvállalattal. Többször megtörtént vele, hogy tanulmányok, munkalehetőség miatt elköszönt Szombathelytől, de mindig visszatért. 2013-ban például, miután öt év alatt 400 ezer kilométert vezetett, arra jutott, hogy más irányba indul. Nem akart elszakadni az addigi tevékenységtől, de úgy döntött, más területeken is kipróbálja magát. Így született az egyéni vállalkozás, melynek az egyik lába egy francia-német márka képviselete, a másik az idegenvezetés utazási irodák megbízásából és egyéb felkérésekre. – Hol az egyik hangsúlyosabb, hol a másik. A mottóm: előre kell menni, miközben mások a jelenben élnek. Ugyanis mind a divat, mind a turisztika területén jó előre, a következő évről kell egyeztetni az üzleti partnerekkel, sőt akár másfél éves időintervallummal előbbre kell gondolkodni. Minden szezonban megszületsz, és megvan az elmúlás is, ugyanúgy, ahogy a természetben – állítja. Amit elvállal, azt szívvel-lélekkel csinálja. Szenvedéllyel beszél legkedvesebb úti céljairól, köztük New Yorkról, Toscanáról, a Balti államokról, Párizsról, Moszkváról, a Karib-térségről, de ugyanígy a Fertő-tóról, a Balatonról. És szeretné rányitni minél több ember szemét Vas megyére, a régióra, az értékeinkre.

A saját tevékenységét is projektként határozza meg: adott időmennyiséggel és kapacitással dolgozik, mellette vannak költségei. Meg kell lennie a bevételi oldalnak és lényeges az is, hogy szeresse a munkáját, ezek együtt adják a tudatosságot. Mosolyogva teszi hozzá: ha hiba csúszik a gépezetbe, következhet az újratervezés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában