2015.09.18. 15:35
Változások a guminyomásmérés terén
Az Olasz Nagydíjon tapasztalt kisebb káosz elkerülése végett az FIA és a Pirelli egységesítette a guminyomás mérési eljárásait.
Fotó: Varga András
Monzában az FIA az utolsó utáni pillanatokban, közvetlenül a verseny rajtja előtt ellenőrizte a rajtrács első négy autójának – a két Mercedesnek és a két Ferrarinak – a guminyomását. Az irányítótestület a verseny zárószakaszában informálta a Mercedest, hogy Lewis Hamilton abroncsában a megengedett minimumnál alacsonyabb volt a nyomás; Hamilton győzelmének legalitása órákon át kérdéses volt, ám később kiderült, félreértés történt, az ugyanis nem volt egyértelmű, a Pirellinek mikor kell a kezdőnyomást megmérnie, illetve mi számít „kezdőnyomásnak”. A további félreértések elkerülése végett új procedúra bevezetését szorgalmazták az illetékesek, Szingapúrban pedig Charlie Whiting (az FIA képviseletében) és Mario Isola (a Pirelli képviseletében) meg is állapodtak a részletekben.
Ezek alapján szabadedzések és időmérők alatt a kezdeti guminyomást akkor mérik, amikor az abroncsok először felkerülnek az autóra, míg a versenyek első etapjában használt gumiknál a rajt előtti ötperces figyelmeztetést követően akármikor megjelenhet egy pirellis szakember egy furcsa mérőkészülékkel. Két dolog következik ebből, mégpedig a) mivel a melegítőpaplanok levétele után a guminyomás csökken, a csapatoknak előzetesen kalkulálnia kell ezzel, elkerülvén a minimum alá csökkenést, illetve b) amennyiben anomáliát észlelnek a guminyomásban, a csapatoknak lesz lehetősége változtatni az értékeken, és feljebb pumpálni kicsit az abroncsokat.
„A Pirelli értésünkre adta, hogy az abroncsaik csupán az általuk megszabott paraméterek közötti tartományban működnek biztonságosan, az előírásaikhoz pedig szigorúan ragaszkodni kell” – olvasható az FIA által kiküldött technikai direktívában. „Minden szabadedzésen, időmérőn és versenyen használt szetten (kivéve a verseny rajtjánál fent lévőt) közvetlenül azoknak felrakása után mérjük meg a nyomást. A rajtszett nyomását az ötperces figyelmeztetés után bármikor ellenőrizhetjük. A mérési eredménynek meg kell felelnie az előírásban szereplő értékeknek; amennyiben ettől eltérnek, a csapatoknak lehetőségük lesz módosítani a nyomáson. A méréseket az autó bármelyik abroncsán elvégezhetjük egy standard, a Pirelli által kalibrált és az FIA által lepecsételt készülékkel. A mérési procedúra és a felügyelő jelenlétében kivitelezett esetleges módosítások elvégzése után az értékeken tovább változtatni nem lehet.”
Ami a melegítőpaplanok hőmérsékletét illeti, az FIA megerősítette, hogy a méréseket a futófelületen és az oldalfalon is elvégzik, a hőmérséklet pedig nem haladhatja meg az előírás szerinti maximum értéket. A dőlésszög mérési eljárásában nem történt változás.