f1

2015.03.10. 08:22

Interjú István Gézával, a Williams munkatársával

Hosszú egyeztetés után, interjút készíthettem azzal a magyar szakemberrel, aki immáron 4. éve a Williams tagja.

Jacsek Mihály

István Géza (33) jelenleg a Williams Advanced Engineering munkatársa. Mint az interjúból kiderült, Géza nem hátrál meg az elsőre nehéznek tűnő feladatoktól, szereti a kihívásokat, melyekkel a munkái során találkozik. Kérdeztem őt a vállalatnál folyamatban lévő projektekről, a munkáiról, de szóba került az új Bond film is. Hogy mi a kapcsolat a magyar mérnök és az új Bond film között? Mondja el ő maga, István Géza.

Az interjú megkezdése előtt, gratuláltam Gézának a Williams, tavaly megszerzett konstruktőri világbajnokság 3.-helyéhez, hiszen ezzel az eredménnyel a csapat, hosszú idő után újra az élmezőnyben találta magát, mely mindannyijuk sikere. Ezt követően, rögtön, egy őt érintő legfrissebb történésről kérdeztem.

Októberben érkezik az új Bond film, melyben egy akció dús jelenetben feltűnik majd a Jaguar C-X75-s modellje. Az autóról tudni kell, hogy az impozáns külső, igen fejlett hibrid technológiai megoldásokat rejt, te pedig a Jaguár e modelljében található akkumulátor fejlesztésében vettél részt. Mesélj erről az autóról, illetve a hozzá kapcsolódó munkádról.

– Nemcsak a fejlesztésében, de a gyártásában is részt vettem. A filmhez használt autók gyártása során hasonlóan segítettem a projektet, mint ahogyan az F1 gyártási folyamatait segítem 2012 óta. Mivel a film forgatása jó előre eltervezett időpontban zajlik, bármi nemű késés megengedhetetlen, rengeteg ember munkáját érintené, és nagyon sokba kerülne. Hasonlóan a versenyekhez, amiket egy adott időpontban rendeznek. Vannak olyan iparágak, ahol lehetőség van arra, hogy a határidőket változtassák, ha szükség van rá, de nálunk, erre nincs lehetőség.

Ha jól tudom az autó tervezésekor két fajta hibrid technológiai megoldás is szóba jött. Végül melyik megoldás mellett döntöttetek?

– Eredetileg a Jaguar készített egy tanulmány autót, két sugárhajtóművel, de az utcai használat szabályainak nem felel meg. Később érkezett a megkeresés és megépítettük az utcai változatot, ami a Cosworth soros 4 hengeres 1.6 literes motorját használja. Az eredeti tervek szerint ez lett volna a motor 2014-től az F1-ben, de aztán változtattak a szabályokon és a V6-os motorok hajtják az autókat. Mivel a motor már készen volt, erre esett a választás.

A Williams leányvállalata, a Williams Advanced Engineering tavaly júniusban, a megújuló energiaiparban mutatott törekvéséért, Pioneer Díjat kapott. A grove-i gárda, a 2009-ben életre hívott lendkerekes technológiájával aratott sikert, amelyet a Forma-1-re fejlesztett. Később ez a hibrid technológia tiltólistára került. Miután a sport elitkategóriájában ez a megoldás nem kapott helyet a továbbiakban és inkább az akkumulátoros hibrid megoldás felé mozdult el a sportág, a Williams újítása más területeken kapott szerepet, majd a közelmúltban eladásra került. Fontos tudnivaló tehát, hogy az Advanced Engineering az ilyen és ehhez hasonló, innovatív technológiai megoldásokra összpontosít és - ahogyan azt István Géza is említi a későbbiekben - számos iparágból érkezik megkeresés a céghez ebben a témakörben. A cég egyre csak bővülő tevékenységeinek vonzata, hogy a vállalat 2014 júliusában egy új, 3800 négyzetméteres kutatási és fejlesztési létesítménybe költözött, ahol a magyar szakember is dolgozik. Megkértem, hogy meséljen az épületről, és az itt folyó munkákról.

– Az új épület kifejezetten az Advanced Engineering részlegnek készült, hogy az egyre bővülő tevékenységet a megfelelő infrastruktúrával támogassa a cég. Szükség volt egy stabil hétteret nyújtó környezetre, ahol a legkülönbözőbb iparágakból érkező igényeket a lehető legnagyobb megelégedettség mellet tudjuk kiszolgálni. A díjat a fenntartható energiával kapcsolatos saját fejlesztésért kapta a cég, ami egy jó példa arra, hogy hogyan lehet az autósportban is használt hozzáállást és technológiát átülteti egy olyan iparágba, ami látszólag nagyon messze áll tőle.

Többek között a Formula-E autók akkumulátorainak fejlesztése is ebben az épületben történik. Az erőforrás teljes egészében a Williams fejlesztése, ám a projekt kapcsán a XALT Energy is szerepet vállalt.

Mit lehet tudni ezekről az erőforrásokról? Gondolok itt teljesítményre, megbízhatóságra, élettartamra, és mik azok a követelmények, amelyeknek meg kell felelnie?

– A teljes akkumulátor saját fejlesztés és a gyártását illetve a tesztelést is magunk végezzük. A XALT, mint cellabeszállító támogatja a terméket. Az akkumulátort az FIA és a Spark Racing Technologies által meghatározott specifikációknak megfelelően méreteztük, ezek nagyvonalakban: 200kg maximum össz. cellasúly, max 1000V busz feszültség, 200kW csúcsteljesítmény és 28kWh maximálisan felhasználható energia. Az igazság az, hogy ennél egy kicsit többet is tud az akkumulátor.

Mi volt a legnagyobb kihívás számotokra a fejlesztés során?

– A legnagyobb kihívás a projekt során az volt, hogy amikor a Williams csatlakozott a Formula E projekthez, akkor már az autó teljes szerkezete készen volt, tehát az akkumulátor helye és mérete is le volt fixálva, így egy adott méretű „dobozba” kellett tervezni valamit, ami a fentebb említett elvárásoknak megfelel, le is gyártható az adott időn belül, illetve ha szükség van javításra, akkor az szintén kivitelezhető.

Jelenleg milyen projektekben veszel részt?

– Rengeteg nagyon érdekes és kihívásokkal teli projekten dolgozunk, a legkülönbözőbb iparágakból, úgy, mint olaj & gáz, energetika, energiatárolás, haditechnológia, motorsport, utcai autó, belső égésű motor, hajtáslánc, elektromos meghajtás, stb. Én személy szerint most több projekten is dolgozom, az energiatárolás, a repüléstechnológia, illetve az olaj & gáz iparágakkal kapcsolatosan. Emellett természetesen a rutinszerű feladataimat is ellátom, ami a gyártási és belső üzleti folyamatokat érinti.

Elég elfoglaltnak tűnsz, van azért némi rálátásod az F1-es tevékenységre?

– Amikor beléptem a Williamshez, akkor az üzletfejlesztési osztályhoz csatlakoztam, az Advanced Engineering még nem létezett ebben a formában, mint most, és elsősorban a technológiai oldalról támogattam a különböző projekteket, hogyan lehet átültetni az F1-ben szerzett tapasztalatot és hozzáállást, illetve kifejlesztett technológiát más, akár látszólag messze álló iparágakba is. Ahhoz, hogy ezt a feladatot megfelelően el tudjam látni, elengedhetetlen volt, hogy a vállalat minden egyes részlegének működését megértsem és feltérképezzem, így aztán az összes részlegen eltöltöttem minimum 1-2 napot, de van ahol 1 hetet is. Végigjártam a gyártó és tervező részlegeket, a szélcsatornát, a szimulátort, saját kézzel készítettem szénszálas kompozitból készült gyártási eszközt, részt vettem törésteszten, jó néhány versenyt a főhadiszállás telemetria szobájából követtem végig, és mivel az akkori feladataim szoros együttműködést követeltek meg a marketing osztállyal, ezért az ottani tevékenységről is van némi fogalmam. A különböző projektek kapcsán aztán többször is vissza-visszatértem és visszatérek egy-egy részlegre. Eközben kaptam egy feladatot, ami az F1 operációs részleg támogatásával kapcsolatos, és amit már 2012 óta végzek, no meg persze állandóan a sport- és technikai szabályzatot olvasgatom, így aztán elég komplex rálátásom van, hogy mi és hogyan működik az iparágban.

Negyedik éve dolgozol a Williamsnél. Milyen érzés, hogy a sportág egyik legnagyobb embere, Sir Frank Williams a főnököd, és, hogy az egyik legnagyobb múlttal rendelkező Forma-1-es csapatnál dolgozhatsz?

– Tudatosan a Williamsnél szerettem volna dolgozni, mivel itt látom a legösszetettebbnek a körülményeket. A sorozatban résztvevő csapatok mind különböző háttérrel, erőforrással és üzleti modellel vesznek részt. Vannak köztük olyanok, akiknek az anyacége odaadja a szükséges forrásokat, másoknak dolgozni kell annak előteremtésén, vannak olyanok, akik szinte mindent szükséges alkatrészt beszállítóktól szereznek be, és olyanok, akik szinte mindent maguknak állítanak elő. Nos, a Williamsnél mindennel találkozhatunk. Ezen felül azt se felejtsük el, hogy minden idők 3. legeredményesebb csapata a sportágnak.

Zárásként: Véleményed szerint 2015-ben mire lehet képes a Williams?

– A tavaly elért eredmény után nagyon bízom benne, hogy ismét a dobogón végez a csapat. - zárta gondolatait a szakember.

István Géza egyébként minden évben hazalátogat a magyar futam hétvégéjén. Elmondása szerint, így tesz idén is, amikor is a jubileumi, 30. Formula-1-es Magyar Nagydíj kerül megrendezésre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!