2007.09.12. 02:29
Vendéglői ellenőrzés
Megyei körkép - Szeptembertől új szervezeti felállásban dolgoznak a fogyasztóvédelmi felügyelők, akik a nyári főszezonban a vasi vendéglátóhelyeket is górcső alá vették. A 74 százalékos kifogásolási arány önmagáért beszél.
A hatóság jogköre hozzávetőleg 150 jogszabály betartatására terjed ki, információink szerint továbbra is fő ellenőrzési területnek számít a veszélyes termékek kiszűrése, a fogyasztói jogok és a minőség védelme a kereskedelem és a vendéglátás területén, a reklámfelügyeleti tevékenység, illetve a nemdohányzók védelme. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a központi mellett területi szervekből (regionális felügyelőségekből), illetve azok kirendeltségeiből áll. A vasi (szombathelyi) kirendeltséget vezető Hódy Péter érdeklődésünkre elmondta: a lakossági panaszok - megyénkben évente körülbelül ötszáz ilyen bejelentés érkezik - intézésére ügyfélkapcsolati iroda létesül, s ami szintén újdonság: munkájuk során a fogyasztóvédelmisek a nyilvánosság erejét is megpróbálják jobban kihasználni. (Igen, melyik boltos vagy vendéglátós szeretné, ha közkinccsé válna, hogy milyen mértékben károsította meg a vevőit...)
A jövő felvázolása után Hódy Pétert a közelmúlt történéseiről is megkérdeztük, annál is inkább, mert a június 11-e és augusztus 17-e közti időszakban, vagyis az idegenforgalmi főszezonban zalai, Győr-Moson-Sopron megyei kollégáikkal és társszerveikkel karöltve a vendéglátás területén vizsgálódtak a vasi felügyelők. Az elvégzett 280 helyszíni ellenőrzés tapasztalatai nem igazán szívderítőek, hiszen 206 esetben találtak valamiféle jogsértést, és szabtak ki összesen 9 millió 485 ezer forint fogyasztóvédelmi, 2 millió 150 ezer forint minőségvédelmi, valamint 85 ezer forint szabálysértési bírságot a felügyelők.
- A korábbi évekkel összehasonlítva a mostani 74 százalékos kifogásolási arány magasnak mondható - közölte Hódy Péter, aki szerint szintén elgondolkodtató, hogy az általuk ellenőrzött 15 107 termékből 2103 volt valamiért kifogásolható.
S hogy mik voltak a leginkább problémás területek?
Nos, az üzlet bejáratán kívüli ártájékoztatást 41, az üzleten belülit pedig 14 egységnél nem biztosították, ennek hiányában pedig nagyon is előfordulhat, hogy a vendég a fogyasztást követően, a fizetésnél szembesül szégyenkezve azzal, hogy nem tudja rendezni a számlát. A kiszolgálási mennyiség (pohár, korsó) pontos feltüntetését - jellemzően a csapolt sörnél - 33 üzlet nem tartotta fontosnak megjeleníteni, a kategóriába sorolást 24 egységnél nem tudták igazolni, 16 üzletben pedig ki sem rakták a tájékoztatót. Némi fény az alagút végén, hogy a nyugtaadási kötelezettséget csak 4 üzletben nem teljesítették, jelzésértékű viszont, hogy hamis mérést és számolási szabálytalanságot 21 esetben állapítottak meg a felügyelők. Folytatva a sort: 17 egység nem rendelkezett hitelesített űrmértékkel, a panaszfórumokról való tájékoztatás pedig 52 esetben volt hiányos, 21 helyen pedig nem tudtak beszerzési bizonylatot mutatni az áruról. Fogyasztói oldalról mindenképpen elgondolkodtató, hogy az ellenőrzések során 27 üzletben is találtak lejárt szavatosságú terméket, s abba sem túl jó belegondolni, hogy a hűtött termékek tárolásának szabályait 26 egységben is megszegték. A fagylalt, a jégkrém és a cukrászati termékek forgalmazására és előállítására vonatkozó szabályok betartása sem volt makulátlan - 72 órán túli tárolást, illetve a meghatározott minőség- ellenőrzési időn túli tárolást - 8 esetben fedeztek fel a felügyelők, akik Hódy Péter ígérete szerint a problémás helyeken mindaddig visszatérő vendégek lesznek, amíg nem tapasztalnak pozitív elmozdulást.