Gazdaság

2008.02.14. 03:29

Beruházási döntés előtt

Szombathely - Ami biztos: fejlesztési, beruházási terveket dédelget térségünkben Kína legjelentősebb LCD-televízió gyártója, a Hisense. Ami viszont még nem dőlt el: az itteni gyártási tevékenysége mellett jelenleg európai értékesítését is a vasi megyeszékhelyről irányító vállalatóriás hol létesít majd saját telephelyet.

Kiss Tamás

Szakértők szerint a Hisense sikerének titka a minőségi gyártás mellett a folyamatos termékfejlesztésben keresendő, ennek alátámasztására egy beszédes adat: a vállalat fejlesztőcsapata több mint háromezer főt számlál!

A cég emellett magas színvonalú szolgáltatásokkal tesz nem is keveset azért, hogy a kínai piac meghódítása után a márka világviszonylatban is egyre és egyre ismertebbé váljon, legyen szó akár televízióról, légkondicionáló berendezésről, hűtőgépről, számítógépről, mobil- vagy éppen hagyományos telekommunikációs eszközről, szinte bármiről.

Szintén beszédes adat, hogy a saját márkanéven futó termékei mellett különböző világmárkák számára is gyártó vállalat 2006-ban 5,6 milliárd dolláros forgalmat ért el, s felkerült Kína elektronikai cikk gyártóinak top 100-as listájára, és ami ugyancsak figyelemreméltó: az utóbbi 11 év adatai alapján az 500 legnagyobb és legnyereségesebb kínai vállalat közé tartozik.

A statisztikák szerint napjainkban már minden második kínai háztartásban megtalálható valamilyen Hisense-termék, s a cég a nemzetközi piacon is egyre aktívabb: immár 39 országba exportál, s világszerte kiépítette viszonteladói hálózatát. (Csak zárójelben: a Hisense Electronics Ltd. Kína legnagyobb LCD-televízió gyártójaként évente mintegy 16 millió LCD- és plazmatévét gyárt és értékesít.)

Az említett számok önmagukért beszélnek, s már csak ezért is figyelemreméltó, hogy 2004 óta a Hisense Magyarországot, sőt, szűkebb pátriánkat tekinti térségbeli bázisának. A cég akkor döntött úgy, hogy a gazdaságos termelés érdekében európai felvevőpiacaihoz közel, nevezetesen a Flextronics közreműködésével Sárváron kezd LCD-televízió-gyártási tevékenységet, melyet aztán 2006-ban Szombathelyre költöztetett át.

A Hisense Hungary Kft. feladata azonban messze túlmutat a termelési területen, a magyar társaság ugyanis nyugati leányvállalatai, kereskedelmi képviseletei révén a cég termékeinek európai értékesítését, szolgáltatási tevékenységét is Magyarországról vezényli. A Hisense Hungary Kft. a kínai anyavállalathoz hasonlóan fejlesztési tevékenységet is végezni kíván, a hollandiai Eindhovenben európai fejlesztőközpontot hozott létre, és az egyes fejlesztési tevékenységekhez természetesen számít a jól képzett magyar munkaerőre is, főleg az elektronikai, szoftver és hardver, valamint a mechanikai tervezés területén.

Takács Zsolt, a 170 dolgozót foglalkoztató, 2006-ban 12 milliárd forintos forgalomig jutó Hisense Hungary Kft. gyárigazgatója érdeklődésünkre elmondta: Európában már jelenleg is több százezres nagyságrendben értékesítenek LCD-termékeket, ez a szám azonban az elkövetkezendő öt évben a tízszeresére szökik majd fel.

Szintén megtudtuk, hogy mostani bérleményéből saját telephelyre kíván költözni a cég, amely ezt követően majd 400 főre tervezi felfuttatni dolgozói létszámát.

S hogy hol lesz, hol lehet majd az említett új telephely?

Nos, Takács Zsolt üzleti megfontolásokra hivatkozva konkrétumokkal ugyan nem szolgált, annyit viszont elárult, hogy főként az elektronikai iparban jártas itteni munkaerő miatt erre a környékre orientálódik a vállalat. Hozzátette, a végső dötés meghozatalánál az úgynevezett befektetési környezet, az adók és elvonások mértéke is sokat számít majd, ugyanígy az is, hogy új munkahelyek teremtésére milyen támogatásokban részesülhet a vállalat.

Az egyeztetések, a tárgyalások mindenesetre már gőzerővel folynak, s a gyárigazgató közlése szerint beruházási döntését valószínűleg még idén tavasszal meg is hozza a Hisense.A magyar leányvállalat az európai piacon kereskedelmi tevékenységet is végez