2008.08.28. 02:28
Étolaj, te igen drága
Budapest (VN) - A tavalyi aszály és a megnövekedett távol-keleti kereslet miatt emelkedő árú étolajokból kevesebbet vásároltak a magyarországi háztartások - derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból.
A tavalyi aszályos időjárás, az egyre növekvő távol-keleti - leginkább kínai és indiai - kereslet több élelmiszer-termékcsoporthoz hasonlóan az étolajok magyarországi árára is negatívan hatott. Míg 2007 júliusában átlagosan 245 forint volt az olaj ára, addig 2008 februárjában már 65 százalékkal drágábban, átlagosan 405 forintért tudtak a magyar háztartások 1 liter étolajat megvásárolni.
A jelentősebb áremelkedés hatására a háztartások ugyan kevesebb étolajat vásároltak, ám a fogyasztás visszaesése nem volt olyan mértékű, mint az árak növekedése - állapítja meg a jelentés. Az étolajat vásárlók száma stabil maradt, viszont a vizsgált időszak alatt ritkábban és alkalmanként kisebb mennyiségeket vásároltak a háztartások. Ha összevetjük a 2007-es - első jelentősebb árdrágulást hozó - augusztus és 2008 február között eltelt 7 hónapos periódust a 2006. augusztus és 2007. február közötti időszakkal, az látszik, hogy tízből kilenc háztartás vásárolt étolajat, azonban egy átlagos vásárló háztartás 1,5 literrel kevesebbet vitt haza belőle.
A hipermarketek részesedése az étolajok piacából 2007-ben enyhén nőtt, és a kategóriában szintén jelentős súlyt képviselő diszkontokkal együttesen adják a háztartási étolajvásárlások majd 60 százalékát. A kisboltok súlya enyhén csökkent, de az összes megvásárolt étolaj mennyiségének még így is majdnem a 30 százalékát itt szerzik be a háztartások. Minden tizedik liter étolaj pedig mindkét vizsgált időszakban a szupermarketekből származott.
A magyarországi étolaj-piacon jelentős túlsúlyban vannak a napraforgóból készült termékek. A többi olajtípus, mint például a kukorica-, a repce-, a szója-, az olívaolaj, valamint mix-olajok összesen csak a piac 3 százalékát adják. Értékbeli forgalom szerint a drágább olívaolajok a teljes piac 6 százalékát teszik ki - áll a GfK összesítésében.A fogyasztás visszaesése nem volt olyan mértékű, mt az árak növekedése