Gazdaság

2008.12.08. 03:28

Amikor a gyerek már visszaszól

<b>Szombathely</b> - A fiatalok átvették a hatalmat! A készítők félve várják, hogy a fiatalság ellátja-e a többek közt dögöst és menőt jelentő angol cool (kúl ) pecsétjével a reklámfilmeket, vagy azok mennek a kukába .

Garai Antal 'Atom'

Többek között ezt is megtudtuk Sas István reklámpszichológus és reklámfilmrendező előadásából, aki a Savaria Egyetemi Központ kommunikáció és médiatudományi tanszéke által szervezett rendezvényen tartott előadást, méghozzá telt ház előtt. A szakember szerint napjainkban a reklám egyre jobban próbálja felkészíteni a fogyasztói életre a gyerekeket. Az igazi forradalom az egyik üdítőitalt gyártó világcég kampányával kezdődött, amelyik a legnevesebb sztárok felsorakoztatásával hódította meg a tinédzsereket.

Sas Istán arra is kitért, hogy leginkább az internet elterjedése miatt alakult át a reklámipar, mert azt tapasztalták, hogy ami a fiatalok szerint a kúl , az, ami eladható. (Az angol cool szónak több tucat jelentése közül néhány idevonatkozó: klassz, vagány, frankó, menő, nagyszerű és így tovább...)

A fiatalok között e-mailekben, chat-szobákban és videomegosztó oldalakon futótűzként terjed, hogy mi a kúl . Például az idei Cannes-i Filmfesztiválon egy olyan reklámfilm lett a kategóriagyőztes, amely tévében sosem ment, de az interneten több mint 20 milliószor nézték meg.

Az előadó levezette azt is, hogy mit jelent a kúl , és milyen fokozatai vannak. A kúl valami olyasmi, amit a mai fiatal társadalom elfogadhat. Annyira szokatlan, hogy már jó. Annyira rossz, hogy már tetszik, és annyira idétlen, hogy már tartalmas. Kicsit lázadó, és ellenkező a megszokott esztétikai normákkal. Mindig van benne valami avantgárd, valami, ami ellenálló - fejtette ki a reklámszakember. A tinédzser-szlengben a kúl fokozása is kiszélesedett. A király és a sirály a kúl egyik alsóbb formája, ami zsír , az már nagyon kúl. Az állat a kúl-zsírnak felel meg, a kúl-zsír-állat pedig a beteg -gel egyenlő. Ami beteg, az pedig már nagyon jó.

Fontos adalék, hogy az internetezők rendkívüli módon szeretnek reprodukálni, illetve maguk készíteni különböző reklámokat, s ezekre egyre és egyre több nagy cég figyel fel. Szintén figyelemre méltó trend, hogy több hirdetési kampány közben és után gomba módra szaporodnak a világhálón a különféle kisfilmek és paródiák, ezzel is visszaszólva, üzenve a másik oldalnak.

Nem az a legfontosabb, hogy a reklám mit csinál a fogyasztóval, hanem az, hogy a fogyasztó mit csinál a reklámmal, húzta alá Sas István, aki szerint megannyi reklámból már a fogyasztók csinálnak kampányt, és nem a hirdetők. A fogyasztók átvették a márka feletti irányítást.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!