Gazdaság

2009.04.07. 02:29

A lassítás ideje Szentgotthárdon

Szentgotthárd - A GM felső vezetését érintő változás nem, a folytatódó recesszió azonban hatással volt a GM Powertrain-Magyarország életére: már a motorgyár is heti négy napon termel.

Kiss Tamás

Az elmúlt napokban igencsak felpörögtek az események a Szentgotthárdon (is) leányvállalattal bíró amerikai General Motors (GM) körül. Kiderült például, hogy a válság által erősen sújtott cég kilábalási terveire nemet mondott a Barack Obama elnök által létrehozott munkacsoport, a cég így nem is kapta meg az általa kért 30 milliárd dolláros hitelt. Az Obama-vezetés azt is közölte, csak a következő 60 napra biztosítja a konszern működését, és a GM-nek ez idő alatt új vezetés irányításával kell kidolgozni egy átfogóbb átalakítási tervet. Ezt követően - a munkacsoport javaslatára - lemondott Rick Wagoner vezérigazgató, aki 2000 óta vezette a General Motorst, s Fritz Henderson személyében azóta már az utódját is kinevezték. Egyik első interjújában ő nem tartotta ördögtől való dolognak a csődvédelmet, megjegyezve, hogy azért jobban szeretné, ha megfelelő átalakításokkal rendeződne a nagy autógyártó sorsa. Henderson arra is kitért, hogy a foglalkoztatottak számát még mintegy 20 ezerrel kell csökkenteni az év végére korábban elő-irányzott 92 ezerhez képest.

S hogy még nagyobb legyen a bizonytalanság, Németországban továbbra is éles politikai vita tárgya, hogy az állam támogassa-e egyáltalán az Opel GM-ről történő leválását. Angela Merkel kancellár - akinek legújabb megnyilatkozása mindezt egy a jövő szempontjából megbízható rekonstrukciós terv elkészítéséhez köti, továbbá a General Motors anyavállalattal való vitás kérdések rendezéséhez, mindenekelőtt a szabadalmi jogok tisztázásához.

S hogy a fenti történések befolyásolják-e a GM Powertrain-Magyarország működését?

Nos, a cégtől kapott válasz szerint a General Motorst érintő március 30-ai és ahhoz kötődő információk nem tartalmaztak a szentgotthárdi gyárra vonatkozó konkrét döntéseket .

A közlemény a későbbiekben arra is kitér: Az információhoz kötődően semmiféle feltételezésbe, találgatásba nem bonyolódunk. Mivel a központjainktól sem kaptunk semmi különleges feladatot, a termelés a GM Powertrain-Magyarországnál a terveknek megfelelően zajlik. Jelenleg a motorgyárban két műszakos rendben gyártjuk a motorokat. Február és március hónapok folyamán ezen a területen nem volt szükség a négyna-pos munkarend alkalmazására. Áprilisban azonban szükség lesz a szakszervezettel még idén januárban aláírt megállapodás foganatosítá-sára.

E sorok értelmezéséhez érdemes megjegyezni, hogy például az irodákban, a hengerfejgyárban, a váltógyártó és felújító sorokon az említett megállapodás nyomán már január 19-e óta csökkentett üzemmódban folyik a munka. A jelek szerint a recesszió miatt mostantól a motorgyárban is kénytelen úgymond visszafogni magát a szentgotthárdi gyár. A Wagonert váltó Henderson nem zárja ki, hogy a GM-nél (be)jöhet majd a csődeljárás

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!