2009.07.07. 02:29
Recessziós küzdelmek
Körmend - A recessziónak koránt sincs még vége. Az elmúlt időszak képzései és fejlesztései, a termékfejlesztések azonban mindenképpen növelik az ADA Hungária Bútorgyár piaci esélyeit.
Az említett megtorpanásban közrejátszott, hogy a raktárról értékesítő áruházak vásárlói az olcsóbb termékek felé mozdultak el, illetve egy szortimentváltás is történt. Nevezetesen az alacsonyabb árkategóriájú termékek gyártása a konszernen belül Nagyszalontára került át, a Körmenden előállított magasabb árfekvésű modelleket pedig csak lassan fogadja el az egyre inkább árérzékeny piac.
A legnagyobb növekedést Ausztriában, az ottani legjelentősebb partnerein keresztül (nem kis mértékben az egyikkel közösen kidolgozott új bemutatótermi koncepciónak köszönhetően) tudta elérni az ADA Hungária Kft., de immár a hollandok és a svájciak is egyre jobban veszik a körmendiek bútorait, ugyanígy Csehországban is stabilabb lett a cég pozíciója.
A többi kelet-közép-európai országban nem történt komolyabb változás, ahogyan a magyar piacon sem.
Az ügyvezetői asszisztens elmondása szerint a válság csak lassan, az idei év elejétől gyűrűzött be az ADA Hungária piacára, a visszaesés azonban nem volt jelentős.
S hogy a cég számára mit hozhat a jövő?
- Nos, a vállalat piaci esélyeit mindenképpen növeli, hogy egy még 2007-ben, az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretein belül elnyert, s éppen mostanság kifutó, 102,7 milliós GOP pályázat segítségével dolgozóinkat könnyűgépkezelői, számítógépes ECDL tanfolyamon képezhettük, továbbá modern termelőeszközöket (egyebek közt habszivacs- és szövetszabász gépet, szárítókamrát, automata fúróberendezést, varrógépeket) tudtunk beszerezni, s ennek nyomán hatékonyabb lett a gyártás - informálta lapunkat Bujdosó Gábor.
Szintén a körmendi egység fejlődését segítheti, hogy a cég fiatal formatervezői megtették az első önálló lépéseiket, és fejlesztéseiket neves cégek felé is sikerült értékesíteni.
- A feltörekvő designerek a 2009-es MOW vásáron kiállított garnitúráink tervezéséből is kivették a részüket, a bútoripar eme nagyszabású németországi seregszemléjén nekik is köszönhetően az ADA minőségi termékpalettával tudott megjelenni, s ezt díjazták a vevők. Ez pedig mindenképpen jó hír, főként, hogy egyelőre még nem tudni biztosan, mélyül-e még, illetve hogy meddig tarthat a bútorpiacot is szűkítő válság - közölte érdeklődésünkre Bujdosó Gábor.
Az utóbbi hetekben beérkező megrendelések amúgy mindenesetre azt jelzik, hogy a recessziónak koránt sincs még vége, ennek okán az ADA Hungária Kft. is különböző lépéseket tett és tesz a válság hatásainak tompítására. Ennek egyik fontos eszközeként rövid időtartamra szóló akciókkal próbálják fékezni a megrendelések vissza-esését, a nem feltétlenül szükséges beruházásokat pedig leállítják, elhalasztják.
Értelemszerűen mostanság a munkaerő-felvétel is szünetel a vállalatnál, emellett a termelés és a raktármennyiségek további optimalizálásáról sem mondanak le. Mint Bujdosó Gábortól szintén megtudtuk: a stratégia részeként új termékek kifejlesztése és új beszállítók keresése érdekében a testvérvállalatokkal történő együttműködést is megpróbálják intenzívebbé tenni, s a konszernen belüli beszerzéssel kapcsolatos információáramlás optimalizálásában is van még tartalék.