Gazdaság

2013.01.02. 14:42

Itthon is bevezették a "cipzáras" forgalmat

Egy Németországban és Ausztriában már jól működő forgalmi rendszer hazai bevezetése mellett döntött nemrégiben a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Rendszeres problémát jelent a hazai  közúthálózaton is, hogy két sáv egybefonódása esetén sok gépjárművezető jóval a szűkületi pont előtt megpróbálja biztosítani a helyét, ami torlódáshoz vezet. Ilyenkor a kereszteződések, körforgalmak áteresztő képessége jelentősen csökken: egyes autósok a megmaradó sávban zárják a sort és nem engednek be besorolókat, más esetekben pedig olyan szituáció is kialakulhat, hogy egy úthasználó, aki besoroló járművet a saját sávjába engedi, a torkolatnál (vagy más nem előre gondolkodó úthasználó esetében már előtte is) újra be kell engednie egy járművet a sávjába. Ezzel felesleges konfliktus-helyzetek jönnek létre, amelyek a járműfolyam megtorpanását és szükségtelen feltorlódását okozzák. Ezt a problémát hivatott orvosolni az úgynevezett cipzárforgalom vagy cipzárrendszer.

 

A szakemberek figyelmeztető közlekedési jelzéseket helyeztek ki (Fotó: Pécsi Norbert)


A módszer lényege, hogy két sáv egybefonódása esetén a gépjárműveknek be kell sorolniuk a cipzárhoz hasonló módon, sávonként felváltott sorrendben, biztosítva ezzel a zökkenőmentes forgalmat mindkét sávon. Amikor a gépjárművezetők felváltva engedik maguk elé egymást, a gépkocsisor haladásának folyamatossága megmarad, így a keresztmetszet forgalmi átbocsátó képessége is nagyobb lesz.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei kísérleti jelleggel a 11-es számú főút  és az  M0-ás autóút csomópontjában (Budapest és Szentendre közötti szakasz) már bevezették a rendszert. Ez a gyakorlatban a helyszín forgalomtechnikai jelzéseinek a teljes átalakítását jelenti. Figyelmeztető, előjelző közlekedési jelzéseket helyeztek ki, hogy a torlódási szakaszon ne végezzenek sávváltásokat az autósok, illetve arra szeretnék ösztönzi a közlekedőket, hogy egyforma sorokat alakítsanak ki.  A kialakított forgalmi rend és jelzések abszolút egyedülállónak számítanak Magyarországon, a hatályos KRESZ-ben egyelőre nincsenek erre vonatkozó részek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. bízik abban, hogy a kísérleti projekt sikeres lesz és más helyszíneken is alkalmazhatja ezt a módszert.  


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!