2013.11.10. 19:35
A térségi együttműködéseké a jövő
Szombathely - Az első magyarországi járműipari szakkiállítást tartották a múlt héten. Az Automotive Hungaryn bemutatkozott a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ is.
Doszpoth Attila alpolgármester, Matics Attila gazdasági tanácsadó Zalaegerszegről, Szijártó Zsolt, a NYPJMK ügyvezetője és Molnár Miklós Szombathely alpolgármestere egy tárgyaláson
Azt, hogy Magyarországon a járműgyártás húzóágazat, naponta legalább egyszer halljuk, olvassuk. De arról, hogy ez mennyire igaz, és hogy mit jelent a valóságban, arról a laikus, a tudósító is képet kaphatott a Hungexpo két pavilonjában, ahol az érdeklődőt a múlt hét második felében enyhe gép- és gyár illat fogadta.
Az első napot levezető Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető főtitkára megjegyezte: Itt volt az ideje, hogy egy ilyen komplex járműipari szakkiállításra sor kerüljön . Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, a rendezvény fővédnöke szerint a cél, hogy Európa termelési központjává váljunk.
A kiállításon megjelent a négy késztermék-gyártó, Suzuki, Audi, Opel és Mercedes, rajtuk kívül a nagy járműipari termékgyártók, beszállítók és számos, a járműiparhoz kapcsolódó vállalkozás: a gépipari cégeken kívül például a műanyag-termék vagy csomagolóanyaggyártók, alkatrész-forgalmazók a pénzintézetek, logisztikai cégek, a járműipari cégre szakosodott marketingvállalkozások, pénzügyi szolgáltatók, de ott voltak a felsőoktatási intézmények is.
A Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ (NYPJMK) is jelen volt egy standdal, amelyen a BPW, Jabil, Epcos, LUK, Mould-Tech vállalatok, valamint Szentgotthárd, Szombathely, Zalaegerszeg és Nagykanizsa önkormányzata képviseltette magát. Az Opel és a Delphi, valamint a Nyugat Magyarországi Egyetem Simonyi Károly Kara külön standon állított ki.
Az első nap az üzletről szólt, a négy autógyártó cég vezetője foglalta össze az eredményeket, és szóltak azokról a kihívásokról is, amelyeknek meg kell felelni, hogy az ágazat tovább tudjon erősödni Európában és Magyarországon. Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd ügyvezetője Versenyképes autóipari környezet Az Opel Szentgotthárd működése és a Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ stratégiai célrendszere címmel tartott előadást, amelyben az összefogás eddigi eredményeire is kitért, különös hangsúllyal a felsőoktatásra: Zalaegerszegen a mechatronikai szakemberek már duális képzésben tanulnak a főiskolán, Szombathelyen pedig 2015-ben indul a gépészmérnök képzés. Az igazgató kijelentette: Nincs versenyképes gazdaság, ha nincs versenyképes oktatási rendszer.
Brumbauer József, a BPW-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója A járműgyártás fejlődési lehetőségei, különös tekintettel a beszállítóiparra című előadásában a NYPJMK beszállítói prog-ramját ismertette. Ezen a téren bőven van tennivaló, egyaránt szükség van klaszterek létrehozására, a nagyvállalatok integrátori szerepvállalására, a kis- és középvállalkozások beszállítói képességeinek fejlesztésére és nem utolsó sorban főleg az utóbbi megvalósításához pénzre. Az igazgató utalt arra is, hogy a két kiemelt térség az Alföldi Regionális Iparfejlesztési Klaszter és a NYPJMK között ezen a területen és a felsőoktatás terén is együttműködik.
Michael Reinig, az LuK Savaria ügyvezetője Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara által szervezett kerekasztal beszélgetésen már az autóipari beszállítói kapcsolatok, beszállítók fejlesztésének nehézségeiről is szólt. Szijártó Zsolt, a NYPJMK Nonprofit Kft. ügyvezetője előadásában a térségben megvalósuló oktatás-fejlesztésről szólt és arról, hogy a helyi önkormányzatok milyen szerepet vállalnak a munkaerő megtartásában és a térségbe vonzásában.
A NYPJMK standján több tárgyalásra is sor került. Greinstetter Balázs gazdaságtervezésért felelős helyettes államtitkár Doszpoth Attila zalaegerszegi és Molnár Miklós szombathelyi alpolgármesterrel folytattak a központot érintő egyeztetést. A kiállítók és a látogatók között volt, aki afelől érdeklődött, mi is ez a NYJMK, többen közülük a kiállító cégekkel vették fel a kapcsolatot. Az igazgató arról számolt be lapunknak, hogy a lehetséges beszállítók érdeklődése volt erős, mint megtudtuk az egyik kiállító céget itt kereste fel egy már meglévő partnere egy új termék gyártásával kapcsolatban. Felkereste a standot az osztrák nagykövetség kereskedelmi osztályának képviselője, de a Budapesti Műszaki Egyetem is érdeklődött a duális képzés fe-lől, a Széchenyi István Egyetem pedig a mechatronikai képzéshez keresett partnert.
A harmadik, a Karrier nap a személyzetiseké volt, akiknek nem akadt túl sok dolguk, viszonylag kevés érdeklődés volt a térségi álláslehetőségek iránt. Kenyeresné Vörös Rita, az LuK személyzeti vezetője azt a véleményét fogalmazta meg, hogy ez volt az első ilyen kiállítás, amely hasznos volt abból a szempontból, hogy nem csak az amúgy is kapcsolatban lévő nagyvállalatok, hanem a teljes ágazat jelen volt. A NYPJMK standjáról utalva a vállalkozások és az önkormányzatok közös megjelenésére megjegyezte, hogy együtt vagyunk erősek.
Szijártó Zsolt szerint a részvétel célja az volt, hogy megmutassák, hogy a Nyugat-Pannon térségnek milyen komoly szerepe van a hazai járműiparban, topvállalatok vannak itt jelen. Az érdeklődésből és a visszajelzésekből az igazgató úgy látja, hogy látszik, hogy ezt a célt sikerült elérni.
Az első járműipari szakkiállítás egyben a Nyugat Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ első kiállítása is volt. Tapasztalatok és tanulságok bőven vannak.
Sokan érdeklődtek a standnál, például arról, hogy egyáltalán mi ez a NYPJMK, ilyet még nem láttak. Egy városnak egy vállalattal kooperálni egyszerű de úgy hallottuk előnyben fognak részesülni a jövőben a térségi összefogások, szerveződések a központi döntéseknél. Egy városra, egy vállalatra ugyanis nehéz stratégiát építeni, intézkedéseket hozni.