Gazdaság

2014.06.25. 16:05

Egymilliárd forint adósság után van remény?

Szombathely – A szakadék szélén táncoló és perekkel sújtott MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. sorsdöntő taggyűlésre készül.

Peltzer Géza

Nemrég új ügyvezetés vette át a céget, amely átalakította a szervezeti struktúrát, a termelést, és újabb haladékot kapott a bankoktól. Ezzel egyelőre sikerült elkerülni a felszámolást, az új ügyvezetés lapunknak azt mondta: több régi megrendelőjük is visszatért hozzájuk. A dolgozók közül a legtöbben hosszú évtizedek óta itt dolgoznak, féltik a jövőjüket, a kenyerüket, ezért levelet írtak a tulajdonosoknak azt kérve, hogy olyan ügyvezetést válasszanak a kft. élére, amely biztosítja a jövőjüket. Mindenki egy kicsit félve várja a pénteki taggyűlést, amely dönt a kft. további sorsáról. A cég felügyelőbizottsága szerint azonban nem alakul jól a cég jövője, viszont a részletekről ők is a taggyűlés után nyilatkoznak csak.

Aláírásokat gyűjtenek a dolgozók. Schweiger Zsolt, Németh Miklós és Molnár Imre esztergályosok évtizedek óta dolgoznak a Vasjárműnél (Fotó: Szendi Péter)

 

Az egymilliárd forintos adósságot felhalmozott MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft. a szakadék szélén táncol évek óta. A vállalat sorsáról pénteken taggyűlés dönt: másként látja a fejleményeket az új ügyvezető és a felügyelőbizottság elnöke.

Az új ügyvezetés elmondása szerint racionalizálták a termelést, új ösztönző rendszert, szervezeti struktúrát dolgoztak ki, emellett hónapról hónapra haladékot kértek a hitelező bankoktól. A cégnek körülbelül egymilliárd forint a tartozása, ebből 400 millió a banki követelés, a többi a beszállítókkal szembeni tartozás, a köztartozás. Ezzel szemben a cégnek mindössze 89 millió forint a saját tőkéje. Mindeddig elkerülték a felszámolást.

László Gábor ügyvezető szerint most már vannak megrendeléseik és a dolgozók az elmúlt két hónapban időben megkapták a fizetésüket - az előző évben a vállalat alkalmazottai szerint még akadtak gondok a fizetési fegyelemmel. Az ügyvezető társával, Tausz Ádámmal június elsejétől vezeti a céget. A cég 2012-ben 200, tavaly 400 millió veszteséget termelt. Az adósságállomány idén is még havonta 20 millió forinttal növekedett, a május azonban már elmondása szerint nullszaldós lett.

Kozma Zsolt, a Vasutas Szakszervezet helyi vezetője: voltak pozitív változások a cégnél az utóbbi időben (Fotó: Szendi Péter)


– Úgy vállaltuk a cég vezetését, hogy fizetést nem kérünk, de ha rendbe betesszük a kft-t, üzletrészt kapunk – folytatja az ügyvezető.

Hogy folytathatják-e munkájukat, a péntekre tervezett taggyűlésen múlik. A cég 65 százalékban a Traininvest Kft. tulajdonában van, 25 százalék a MÁV-é, tíz százalék a dolgozóké, így a fő tulajdonos kezében van a döntés. Kozma Zsolt szakszervezeti titkár (Vasutas Szakszervezet) vezet körbe az üzemben: – Itt valamikor több mint ezerötszáz ember dolgozott, mára csupán 270 maradt – mondja.

Elmondta azt is, hogy levelet írtak a tulajdonosoknak. Ebben azt kérik, hogy a taggyűlés olyan ügyvezetést válasszon, amely garancia arra, hogy a dolgozók megtarthassák munkahelyüket. A levelet 195 alkalmazott írta alá, de választ egyelőre nem kaptak. Megkerestük a cég felügyelőbizottságát is az ügyben, dr. Csilléry Alexandra elnök azonban a taggyűlésig nem kívánt nyilatkozni.

 

Perlik a volt vezetőket

Folytatólagosan elkövetett sikkasztás miatt emelt vádat a Vas Megyei Főügyészség a Vasjármű Kft. öt korábbi vezetője ellen. A vád szerint összesen 1,3 milliárd forintot tulajdonítottak el a cégből. Vagyonukat már zárolták.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!