2012.06.26. 08:32
A csirke- és a sertéshús a kedvenc
Körkép - A lakosság főként csirke- és sertéshúst vásárolt, elsősorban a hiper- és szupermarketekben. Csirkéből legnépszerűbb a combhús.
A GfK Hungária a Lohmann Animal Health Hungaria baromfivakcina és takarmány-kiegészítőket forgalmazó vállalat megbízásából vizsgálta meg a magyar háztartások húsfogyasztási és húsvásárlási szokásainak tavalyi alakulását. Az elkészült tanulmányból kiderül, hogy a szárnyas- és sertéshús a magyarok tíz legkedveltebb élelmiszere közé tartozik.
Az adatokból szintén kiderül, hogy tavaly a lakosság csaknem 230 milliárd forintot költött friss és tőkehúsra, eme összeg 37 százalékát a csirke-, 46 százalékát pedig a sertéshús beszerzések adták. Emellett csupán a fenti összeg 17 százalékát tették ki az egyéb baromfi-, a marha-, nyúl- és vadhúsokra kiadott forintok.
A magyar háztartások friss csirkehúsra mintegy 84 milliárd forintot költöttek tavaly. Ez az összeg egy rendkívül jelentős vásárlói bázistól származik, hiszen a háztartások 86 százaléka vásárolt csirkehúst legalább egyszer az év folyamán. A vásárlói létszám némileg alacsonyabb (85 százalék) a sertés-, viszont jóval kisebb a marhahús (29 százalék) esetében.
A felmérés szerint a csirkehús népszerűsége elsősorban a viszonylag kedvező árának köszönhető, de az elmúlt néhány évtized egészségtudatos kampányainak is minden bizonnyal jelentős szerepet játszottak e téren.
A friss csirkehús kínálatában jelentős a hiper- és szupermarketek szerepe, a háztartások az összes megvásárolt csirkehús 45 százalékát itt szerzik be. Magasnak mondható továbbá a hentesüzletek és a piacok 29 százalékos részesedése is a kiskereskedelmi forgalomból.
A vásárlók korosztályi megoszlását tekintve gyakorlatilag minden második friss csirkehúst vásárló háziasszony elmúlt 50 éves, ugyanakkor a 29 évnél fiatalabb korosztály országos arányánál kisebb arányban vásárol friss csirkehúst.
"A hazai hústermelésben a baromfihús előállítás az egyetlen olyan szegmens, melyben önellátók vagyunk", közölte dr. Molnár Balázs, a Lohmann Animal Health Hungaria Kft. ügyvezetője.
"Fontos, hogy a magyar termelők ismerjék és kiszolgálják a hazai lakossági igényeket. Ez mindenképpen kell ahhoz, hogy a hazai húsok továbbra is magas arányban legyenek jelen az üzletekben", jegyezte meg a szakember. Az önellátás mellett egyben nettó baromfihús exportőrök is vagyunk, amely óriási kihívás és lehetőség a baromfitermelők számára.
A nyugat-európai, magasabb fogyasztói és kereskedelmi állatjóléti és élelmiszerbiztonsági elvárások ugyanis olyan feladatok elé állítják a magyar termelőket, melyek folyamatos fejlesztést, fejlődést és átláthatóságot kívánnak meg a szakmától.