Gazdaság

2011.04.01. 06:17

Az erdő, mint a világ könyvtára

Az erdei iskolák a természet közelsége mellett számtalan élményt kínálnak a diákoknak. Megyénkben az erdészet és a nemzeti park is szívesen fogadja az iskolásokat.

Nagy Ildikó

 

- Napjainkban sokat emlegetett fogalom a fenntartható fejlődés. Az erdei foglalkozások arra is remek alkalmat teremtenek, hogy a gyerekekkel megértessük, hogyan fejlődhet úgy a világ, hogy közben megóvjuk a környezetünket - mondja az igazgatónő, aki szerint az erdei iskolai együttlétek közösségformáló ereje is elvitathatatlan.

- Vannak olyan diákok, akik a tanórákon nem tűnnek ki teljesítményükkel, ám lehet, hogy nem tantermi körülmények között, "terepen" bizonyítani tudnak, így kivívhatják társaik elismerését, ezáltal pedig sikerélményt szerezhetnek - teszi hozzá Csapó Erzsébet.

A bentlakásos erdei iskolai programok a környezettel, a természetvédelemmel kapcsolatos ismeretek mellett egyéb tudással is felvértezik tanulókat. Megismerhetnek különböző foglalkozásokat - erdész, hivatásos vadász, mezőőr -, de elfeledett mesterségek őrzőivel - például az Őrségben a fazekasokkal- is találkozhatnak.

- Kőszeg, Őrség, Felsőcsatár - sorolja a neumannos diákok által kedvelt Vas megyei természetközeli helyeket az igazgatónő, majd megjegyzi: kisebb tanulóikat a Szombathelyi Erdészeti Zrt. Saághy István Látogatóközpontjába is gyakran elviszik, de a kámoni arborétum is kedvelt úticéljuk a kisiskolásoknak.

Vas megyében a Szombathelyi Erdészeti Zrt. és az Őrségi Nemzeti Park Igazgatósága is szervez erdei iskolai programokat. Az erdészet Stájerházi erdei iskolája a Vidékfejlesztési Minisztérium és az Országos Erdészeti Egyesület által kidolgozott minősítési rendszerben is megállta a helyét, és A kategóriás minősítést kapott. Ez a legmagasabb minősítés csak a teljes körű szolgáltatást nyújtó erdészeti erdei iskoláknak adható. Az Őrségi Nemzeti Park az őriszentpéteri Harmatfű Természetvédelmi Oktatóközpontban fogadja a diákcsoportokat.

"Az erdő a világ egyetlen olyan könyvtára, amely már akkor is tudáshoz juttat, ha csendben vagy, és nyitott szemmel sétálsz benne."  Dr. Madas László erdőmérnök gondolatai pontosan tükrözik az erdei iskolák programjainak lényegét. Napjainkban az erdőpedagógia fogalma sem ismeretlen: ez a környezeti nevelés olyan speciális területe, ahol a nevelés helyszíne az erdő, a programjaiban pedig az erdészeti ismeretek bemutatása dominál. Az erdőpedagógia a természet rendszerszerű működésének elvét az erdei életközösség példáján keresztül próbálja bemutatni. Egyúttal azt is igyekszik tudatosítani, hogy az erdő nem csak "vegytiszta" természet, hanem kultúr- és gazdasági térként is funkcionál. az erdőpedagógia az ember és a természet közötti harmonikus kapcsolat lehetőségét a fenntartható, természetkímélő erdőgazdálkodás hosszú távra tervező példáján keresztül mutatja be.

"Az erdő a világ egyetlen olyan könyvtára, amely már akkor is tudáshoz juttat, ha csendben vagy, és nyitott szemmel sétálsz benne."  Dr. Madas László erdőmérnök gondolatai pontosan tükrözik az erdei iskolák programjainak lényegét. Napjainkban az erdőpedagógia fogalma sem ismeretlen: ez a környezeti nevelés olyan speciális területe, ahol a nevelés helyszíne az erdő, a programjaiban pedig az erdészeti ismeretek bemutatása dominál. Az erdőpedagógia a természet rendszerszerű működésének elvét az erdei életközösség példáján keresztül próbálja bemutatni. Egyúttal azt is igyekszik tudatosítani, hogy az erdő nem csak "vegytiszta" természet, hanem kultúr- és gazdasági térként is funkcionál. az erdőpedagógia az ember és a természet közötti harmonikus kapcsolat lehetőségét a fenntartható, természetkímélő erdőgazdálkodás hosszú távra tervező példáján keresztül mutatja be.

Az A kategóriás, bentlakásos címet a többnapos, komplett programokat kínáló, magas színvonalú infrastrukturális háttérrel rendelkező erdei iskolák kaphatják meg. Az ennél valamivel szerényebb körülmények között működő erdei iskolák az oktatóhelyként is definiált B kategóriába tartoznak, míg az egynapos erdőpedagógiai foglalkozások megtartására alkalmas létesítményeket a hátizsákos , C kategóriába sorolják. További előírás, hogy az A kategória esetében évente legalább száz, a B kategóriánál évente minimum ötven, a C-nél pedig legalább évi harminc erdőpedagógiai foglalkozást kell tartani.

Az erdőpedagógiával foglalkozó szakemberek úgy vélik, hogy a legoptimálisabbak az ötnapos, bentlakásos erdészeti erdei iskolai programok, amelyek során az erdőpedagógiai foglalkozások mellett egyéb szabadidős tevékenységre is adódik elegendő idő és lehetőség.

 

Az A kategóriás, bentlakásos címet a többnapos, komplett programokat kínáló, magas színvonalú infrastrukturális háttérrel rendelkező erdei iskolák kaphatják meg. Az ennél valamivel szerényebb körülmények között működő erdei iskolák az oktatóhelyként is definiált B kategóriába tartoznak, míg az egynapos erdőpedagógiai foglalkozások megtartására alkalmas létesítményeket a hátizsákos , C kategóriába sorolják. További előírás, hogy az A kategória esetében évente legalább száz, a B kategóriánál évente minimum ötven, a C-nél pedig legalább évi harminc erdőpedagógiai foglalkozást kell tartani.

Az erdőpedagógiával foglalkozó szakemberek úgy vélik, hogy a legoptimálisabbak az ötnapos, bentlakásos erdészeti erdei iskolai programok, amelyek során az erdőpedagógiai foglalkozások mellett egyéb szabadidős tevékenységre is adódik elegendő idő és lehetőség.

 

Az A kategóriás, bentlakásos címet a többnapos, komplett programokat kínáló, magas színvonalú infrastrukturális háttérrel rendelkező erdei iskolák kaphatják meg. Az ennél valamivel szerényebb körülmények között működő erdei iskolák az oktatóhelyként is definiált B kategóriába tartoznak, míg az egynapos erdőpedagógiai foglalkozások megtartására alkalmas létesítményeket a hátizsákos , C kategóriába sorolják. További előírás, hogy az A kategória esetében évente legalább száz, a B kategóriánál évente minimum ötven, a C-nél pedig legalább évi harminc erdőpedagógiai foglalkozást kell tartani.

Az erdőpedagógiával foglalkozó szakemberek úgy vélik, hogy a legoptimálisabbak az ötnapos, bentlakásos erdészeti erdei iskolai programok, amelyek során az erdőpedagógiai foglalkozások mellett egyéb szabadidős tevékenységre is adódik elegendő idő és lehetőség.

 

Az erdőpedagógiával foglalkozó szakemberek úgy vélik, hogy a legoptimálisabbak az ötnapos, bentlakásos erdészeti erdei iskolai programok, amelyek során az erdőpedagógiai foglalkozások mellett egyéb szabadidős tevékenységre is adódik elegendő idő és lehetőség.

 

Az erdőpedagógiával foglalkozó szakemberek úgy vélik, hogy a legoptimálisabbak az ötnapos, bentlakásos erdészeti erdei iskolai programok, amelyek során az erdőpedagógiai foglalkozások mellett egyéb szabadidős tevékenységre is adódik elegendő idő és lehetőség.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!