Gazdaság

2014.07.16. 19:45

A fogyasztóvédelem ellenőrzi az utazási irodákat

Szombathely - A fogyasztóvédelem a nyári szezonban különösen odafigyel az utazási irodákra, az internetes szállásfoglalásra mondta el lapunknak Szilágyi Ildikó, a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője.

Peltzer Géza

A Fogyasztóvédelmi Hatóság minden évben célzott és folyamatos ellenőrzésekkel, illetve az egyes ügyek kivizsgálásával a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytató vagy épp engedéllyel sem rendelkező utazási irodák kiszűrésére törekszik. Ennek ellenére minden évben jelentős a témakörrel kapcsolatos panaszok száma. Egy balul elsült nyaralás megelőzéséért azonban maga az utas is sokat tehet, elsősorban azzal, ha alaposan utánanéz mindennek – az iroda engedélyétől kezdve a hirdetésben szereplő részletek valóságtartalmáig – hangsúlyozta a szakember.

– Az interneten történő szállásfoglalás, nyaralási csomag megvétele odafigyelést igényel. Ugyanis sokszor előfordul, hogy az adott termékre vagy szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeket a fogyasztók nem olvassák el, csak kipipálják, hogy elfogadták azokat.

Horvátország kedvelt úticél a vasiak számára. Mindenre oda kell figyelni az utazás szervezésekor. Fotó: Simon Erzsébet

– Javasoljuk, hogy mielőtt véglegesíti szándékát, mentse el az adott szálláshelyre vonatkozó fényképeket, leírást, az akciós ajánlat részleteit, az általános szerződési feltételeket, hogy egy esetleges vita során megfelelően alá tudja támasztani a panasz indokoltságát.

– Az árakkal kapcsolatban is lehetnek meglepetések. A vállalkozás programfüzetének a részvételi díj forintban meghatározott összegét, és azt kell tartalmaznia, hogy ez mely részszolgáltatásokra nyújt fedezetet. A részvételi díjon felül az utas által kötelezően fizetendő díjakról is tájékoztatnia kell az utast a programfüzetben. Egyes díjak összegei azonban változhatnak, melyre az utas figyelmét fel kell hívni. Az utazási szerződésben azonban már a teljes összegnek kell szerepelnie.

Az utazási irodákkal szembeni panaszok között nagyobb számban vannak azok, amelyek a szolgáltatásokat kifogásolják, vagy a szálláshelyre, az utazás körülményeire vonatkozó állításokkal kapcsolatosak, és lényegesen kevesebb az árakkal kapcsolatos reklamáció.

– A helyszínen tapasztalt körülményekről, a panasz alapjául szolgáló tényekről jegyzőkönyvet kell felvetetni a vállalkozás képviselőjével, mivel a hazatérés után ennek birtokában köteles foglalkozni a kifogás rendezésével. Nem árt a kifogás alapjául szolgáló tényeket egyéb módon is rögzíteni (fénykép, videófelvétel, tanúk által aláírt nyilatkozat) az egyértelmű bizonyítás érdekében. A feltűnően kedvező, nagyon alacsony árú ajánlatoktól érdemes tartózkodni, vagy legalábbis nagyon körültekintően megnézni, hogy ki szolgáltatja az utat.  Előfordulhat ugyanis, hogy olyan utazásszervezőről van szó, akinek nincsen erre engedélye. Mindig a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által nyilvántartásba vett utazási irodát válassza az utas. Nekik ugyanis biztosítékot kell letenniük, hogy kártalanítani tudják az utasokat, ha csőd-közeli helyzetbe kerülnének.

A fogyasztóvédelmi hatóság szerint fontos, hogy az utazás előtt az utazók – különösen, ha az interneten foglalnak –, minden apró részletre kérdezzenek rá: milyen szolgáltatásokat tartalmaz a csomag, amelyet meg kívánnak vásárolni, valamint, hogy teljes körűek-e az árak, vagy lehet-e még számítani járulékos költségekre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!