Gazdaság

2017.02.06. 19:25

Okosablak, okos vezető - Az autózás jövőjének legfontosabb kérdése lesz a 'hogyan?'

Kőszeg - Az autózás esetében nem a mivel lesz a jövő kérdése, hanem vélhetően a 'hogyan?'.

Turbók Attila

Egy ország gazdasági fejlettségével - szaknyelven: a GDP növekedésével - egyenes arányban gyarapodik az adott ország autóparkja. Erről a minap egy kőszegi előadást hallgathattak meg az érdeklődők, ahol elhangzott: e folyamat már a közeljövőben sem tartható, gondoljunk csak az amerikai megapoliszok autópálya-erdeire. Nem is kell azonban ilyen messze menni, elég egy baleset a fővárosi Erzsébet hídon ahhoz, hogy megszűnjön a normális közlekedés a fél városban. A szakember szerint a megoldás nem az autók hajtásában rejlik, hanem az autópark csökkentésében, az alternatív közlekedési megoldások keresésében vagy éppen a tömegközlekedés fejlesztésében. Fenti anyagunkban az autózás biztonságának növelését segítő találmányról van szó, ám a biztonságos közlekedés megteremtése már nem csak egy autón belül képzelhető el.

Gondoljunk csak az önvezető kocsikra, az úttestbe épített érzékelőkre, melyek már nemcsak vezetik az autókat, hanem figyelik a követési távolságot, a forgalom nagyságát vagy éppen a kialakuló veszélyhelyzeteket. Az úgynevezett okos-eszközök természetesen betörtek az autózásba, ha az okos autóvezetőkről ez nem mindig mondható el. Már megjelentek a beépített SIM-kártyák, melyek balesetkor - egyfajta fekete dobozként - azonnal riasztanak, feltalálták az okosablaktörlőt, amely az eső függvényében töröl, és napjainkban már létezik okosablak is. Az Intelligent Window-nak nevezett megoldással állítólag részben és egészében is fokozatmentesen állítható az üvegfelület átlátszósága.

Az autóipar rendületlenül, nap mint nap termeli az újdonságokat Fotó: Unger Tamás

A találmányok egy része a biztonságos autózást hivatott segíteni, és itt már rég nem a biztonsági övről van csak szó. A beépített alkoholszonda, a betervezett gyűrődőzóna, a milliónyi légzsák feladata, hogy az okoseszközökkel felszerelt autót vezetve minél könnyebben megússzuk a baleseteket.

Az újítások azonban nem állnak le. Egy új kerékpárosrendszer például felismeri a bicikliutakat és jelzi az eltéréseket. Egy másik fejlesztés javaslatot tesz a biztonságos sebességre a környező infrastruktúra, az átlagos sebesség és a GPS-adatok alapján, az új elülső féklámpa-technológia pedig javítaná a kommunikációt a járművek, az önjáró autók és a gyalogosok között.

A balesetmentes közlekedésnek lassan már csak egyetlen kockázati tényezője van: maga az ember.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!