Elegancia és minimalizmus

2017.12.03. 17:48

Petrushka mindent tud a kötőfonalak sokszínű és varázslatos világáról

Egy titokzatos lány az internet és a kötőfonalak világágából. Kiváló minőség és könnyed elegancia jellemzi. A kézzel készített, játékosan minimalista alkotások iránti szenvedélye vezérelte, amikor elkészítette az első darabokat. Erről és a téli viseletről kérdeztük.

Kovács Ágnes

A gyapjútakarók a hagyományokat idézik, de tökéletes trendi alkotások is. Fotók: Zergi Borbála

Rövid Petra lendületesen mesél a kezdetekről, azokról az időkről, amikor a kötés fortélyaival ismerkedett.

- Oviba, suliba sokszor nagymamámék jöttek értem, így a délutánjaimat velük töltöttem. Mivel mamám sokat kötött, engem is elkezdett érdekelni, és megkértem, hogy tanítson meg. Egészen pici koromtól kezdve kötök, így nem tudom napra pontosan behatárolni, mikortól, de nem olyan régen, két évvel ezelőtt jöttem rá, hogy ezzel szeretnék foglalkozni.

Petra először magának szeretett volna egy takarót kötni, akkor rendelte meg a tökéletes fonalat. Mikor aztán végre megérkezett az anyag, és megtapintotta, tudta, hogy ezt hordania is kell, annyira puha és kellemes. Nem is volt kérdés, hogy sál lesz a következő projekt a takaró után. Én az évszázad végéig sem készülnék el egy ilyen sállal, jegyzem meg elkerekedett szemekkel, a fiatal lány nevetve válaszol: – Egy sál körülbelül fél óra, a takaró mérettől függ. Ha nagyon sietni szeretnék, akkor akár egy óra alatt is meg tudom csinálni, de az eladásra szánt takarókon egy napig szoktam ülni, míg tökéletes lesz. Alkotás közben régi kötés-horgolás magazinokat szoktam lapozgatni, de a legnagyobb inspiráció számomra a természet. Ha a szabadban vagyok, az ötletek csak úgy cikáznak a fejemben. A környezetünk egyébként tele van inspirációval, csak nyitott szemmel kell járni. Elég egy filmben elkapott pillanat, vagy akár egy szembejövő kutya szőrzete. Ez most viccesen hangzik, de nagyon igaz. Ha egy kicsit is érzel magadban kreativitást, hamar elő lehet hozni, csak fel kell nézni a telefonból. Aztán a hagyományokról kezdünk beszélgetni, a gyapjú történetéről, és arról is persze, hogy ezek a remekművek valódi kortárs alkotások. Trendi lehet az is, ami ősi technikával készül.

A gyapjútakarók a hagyományokat idézik, de tökéletes trendi alkotások is. Fotó: Zergi Borbála

- A gyapjú soha nem fog kimenni a divatból, hiszen a legnemesebb élő anyagról beszélünk. A világ minden táján használják, rengetegféle felhasználási módja van a nemezeléstől kezdve a lanolin előállításáig. Nagyon hiszek a „gondolkodj a dobozon kívül” elvben, abban, hogy bármilyen meglévő dolgot újra lehet gondolni, csak más szögből kell ránézni. Lásd az én esetemet, nem találtam fel semmi újat, hiszen a kötés évezredek óta a köztudatban van, csak kicsit újrafogalmaztam az egészet. Petrát aztán a brandépítés nehézségeiről faggatom.

Rövid Petra szenvedélyesen bújja a kötésről szóló szakirodalmat. Fotó: Zergi Borbála

- Választani kell, hogy a bulizás, vagy a karrier a fontosabb. Huszonnyolc éves vagyok, de szerintem az elmúlt két évben öregedtem még legalább húsz évet. Az első év nekem abból állt, hogy szó szerint reggeltől estig feszített tempóban dolgoztam, olvastam, fejlesztettem magam. Könyveket bújtam, hogyan tudok kitűnni, merre kell indulnom, hogy egy piacképes márkanevet létrehozzak, amit egész Magyarországon és később külföldön is ismernek. Nem elég kialakítani a vásárlói kört, meg is kell tartani, ez pedig csak folyamatos reklámmal és új ötletekkel lehetséges. Ez elkötelezettséggel – és egy kis őrültséggel is – jár. Képes vagyok pár fotóért három napig kötni egy takarót a 35 fokos melegben és Budapestig utazni, mert azt vettem a fejembe. De volt már példa arra is, hogy moziból felálltam és hazamentem, mert sürgősen le kellett rajzolnom egy ötletet. A marketingre ráadásul nem csak akkor kell gondolni, ha el akarunk indítani egy vállalkozást, vagy ha nem megy az üzlet, hanem folyamatos odafigyelést igényel. Nem elég, hogy csináltál egy jó dolgot, meglátták, megdicsérték, belájkolták, ennyi történt. Egy hét múlva elfelejtik. Nem elég egy elégedett vásárló. A marketingre úgy kell gondolni, mint állandó kollégánkra, aki ha megbetegszik, és nincs egy hétig, nagy bajban vagyunk. Hozzáteszem, az online világnak köszönhetően annyi új termékkel és márkával találkozik az ember, hogy nagyon nehéz tartani a tempót. Ez egyrészről áldás, mert nagyon sok emberhez el tudjuk juttatni a munkáinkat, másrészről átok, mert a bőség zavarából nehéz kitűnni és egyedinek lenni. Az én sáljaim, takaróim, vagy a székek és puffok egytől egyig a játékosság és minimalizmus harmóniájából születtek. A jövőre nézve mindenféle kötött, horgolt, csomózott holmit szeretnék készíteni. Nemcsak az óriáskötéssel, hanem a hagyományos kötéssel készült alkotások is helyet kapnak majd a palettán.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában