Észak Velencéje

2020.02.09. 07:00

Titkos M betű a kapuk felett? – Kulturális jelek a szentpétervári metróban

Alászállunk Szentpétervár metróiba, mert az 5 millió lakosú városban a föld alatt is van mit nézni, ráadásul ott sem kell nélkülöznünk a nemzeti kulturális és tudományos utalásokat, sem kedvenc szomorú orosz lírikusunkat.

Arany Horváth Zsuzsa

Ploscsagy Vossztanija. Megálló a Nevszkij sugárút alatt. A boltívek közt bronz faliképek

Fotó: A szerző

Észak Velencéje, mint ismeretes, Nagy Péter cár (1682–1721) fejében született meg először. Két európai város, Amszterdam és Velence mintájára terveztetett csatornahálózattal ellátott új várost, mely 1703-ban készült el. A víz kordában tartására szükség is volt, hiszen erősen mocsaras vidéket nézett ki az uralkodó a cári pompa és gazdagság hirdetésére. Ennek megfelelően kellett a metrót is kigondolni, de nemcsak a talajviszonyok okoztak gondot, néhol a Néva folyó alatt haladnak az alagutak. A világ második legmélyebb metróállomása a szentpétervári metróban található, ami öszszességében is az egyik legmélyebb, 113 km hosszú metrórendszer, az összes állomás átlagos mélységét tekintve.

A legmélyebb állomása, Admiraltyeszkaja 86 méterrel a föld alatt található, a felszínre érkezve az admiralitás aranyozott kupolája és tornya fogadja az utazót. Lefele pedig a világ leghosszabb mozgólépcsője visz, ami 130 méter. (Hol másutt lenne a legmélyebb állomás, mint a nagy orosz birodalom másik csücskében, Kijevben… Budapesten a Deák téri állomás van a legmélyebben).

Ploscsagy Vossztanija. Megálló a Nevszkij sugárút alatt. A boltívek közt bronz faliképek
Fotók: A szerző

Bár a moszkvai szokott csodálatot és borzongást okozni ebből a szempontból, a szentpétervári metró is sajátos ötvözete az összes

korszaknak, amit csak átélt megépítése, 1955 óta. A szocializmus monumentalizmusa elvileg a tágas terek miatt csak hasznára válhat a nagy forgalmat bonyolító tömegközlekedésnek, hiszen óriási termekben, széles folyosókon haladhat, illetve délután négytől hatig hömpölyöghet a tömeg. Ezt teszi főleg az 1-es, azaz piros színűn, amelyet további négy egészít ki, mindegyik színnel is jelölve. (Sárga, kék, zöld, lila.)

Ez a körülmény a cirill betűket nem ismerő és az orosz nyelv természetéből fakadó hosszú állomásneveket nehezen megjegyző turisták

számára hasznos, de épp a sodró tömeg miatt így is ajánlatos nagyon-nagyon fi gyelni. Csakúgy a jegyvásárlásnál. A metró még mindig zsetonnal működik, amelyet jegypénztáraknál vásárolhatunk, csupán az a baj vele, hogy a réz-bronz színű érme igencsak hasonlít a 10 rubelesre, mérete, színe azonos. A zsetonon kétféle nagy M betűt látunk, mindkettő szépen tervezett, de alig kivehető.

Tekintettel arra, hogy nincs túl világos a forgalmas peronokon a mozgólépcsők előtti kapuknál, könnyen előfordul, hogy rubelt dobunk a kis nyílásba, minekutána nem nyílik a kapu, mögöttünk türelmetlenek a közlekedők. De néha akkor is visszaadja egy (függőleges!) nyílásba az érmét az automata, ha szerencsésen zsetont dobtunk be. („Semmi baj, próbáld újra, egyszer csak meg eszi!”, vigasztal mögöttünk és a tömeg felett kiabálva Gálja, az egyetemi tanulmányait idegenvezetéssel fedező kedves lány.)

Puskin, a metró őrzője

Mindezen veszély akkor leselkedik ránk, ha egyáltalán felismertük a metróbejáratokat. A kapuk ugyanis a belvárosban, a Nyevszkij proszpekt közelében alig különböznek a paloták kapubejárataitól és az előjelző M betű sem túl feltűnő. (Nem csoda, ha a kis csoportunkról az eső miatt hirtelen ötlettől vezérelve leváló még kisebb különítmény úgy el tudott tűnni egy pillanat alatt a föld alá, hogy a többiek képtelenek voltak meglelni a lejáratot. A keresésükre indult expedíció a szembeáramló tömeggel küzdve nem

találta meg a leszakadókat, a maradék ezek után – további elveszésektől jogosan tartva – szoros emberfogásban, csomóba szorulva egyetlen ajtót használt a fel- és leszálláshoz, a törzsközönség őszinte ámulatára.) A szigorúan vett belvároson túl épp ellenkezőleg,

szinte katedrálisokat emeltek a lejárók fölé. Mielőtt a fentiekkel bárkit elriasztanék a szentpétervári metrózástól, jelzem, mindenképp érdemes kipróbálni.

Az egykori szovjet építészetre oly jellemző megalománia és a cári idők fennhéjázása simul egybe az orosz kultúra előtti tisztelgéssel. Az egyik különlegesen megvilágított szektorban természetesen Lenin üldögél, de a másikban – mindig sok virággal borítva – Puskin. (Puskin- és Lenin-szoborból több is van egyébként odalenn, nekünk a szebbikhez volt szerencsénk.)

A lángvörös mikromozaikokon pedig Majakovszkij nevét olvashatjuk ki az 1967-ben átadott állomáson. A betűk mellett szigorú arc él, kérlelhetetlen osztályharcos gesztusba magasztosulva. Itt-ott ötágú csillag, sarló-kalapács a reliefeken, az oszlopfőkön, a szélesen futó díszeken, amelyek jól megférnek a közlekedési jelképekkel, annál is inkább, mert köszönhetően az időtálló anyagválasztásnak, valószínűleg lehetetlen lenne eltüntetni őket.

Majakovszkij figyeli a forgalmat

A műszaki egyetemhez vezető állomáson természetszerűleg orosz természettudósok bronzportréi láthatók ovális keretben. Igaz, jóval szemmagasság fölött helyezték el őket, s a forgalom akadályoz a bámészkodásban, mégis érdemes elidőzni, előbb-utóbb csak ki tudjuk silabizálni a neveiket, különben minek volt az a sok oroszóra… Mengyelejev például biztos menni fog, annál is inkább, mert a felszínen a falat az elemek általa kimunkált periódusos táblázata díszíti. Ugyanitt emlékeztetnek a 2017-es terrortámadásra, amikor a Technologicseszkij Institut állomás előtt 11 ember vesztette életét az alagútbeli robbanás következtében.

Az összes állomást nem volt idő felkeresni, pedig az összekapcsolódó vonalak a felszín érintése nélkül teszik lehetővé. Így csak az úti leírásokat böngészve tudjuk, hogy a 2008-ban átadott lila vonal a legkreatívabb megoldásokat vonultatja fel. A város 2003-ban ünnepelte 300 éves fennállását, a felújítási lendület része volt a metróépítés is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában