2024.12.19. 11:00
Karácsonyi vásárlás: hogyan kerülhetjük el a leggyakoribb hibákat és csalásokat?
A karácsonyi készülődés izgalmas, de nem árt óvatosnak lenni, ha nem szeretnénk kellemetlen meglepetéseket. Akár ajándékokat, akár ünnepi fényeket vásárolunk, érdemes tudatosan és körültekintően dönteni – figyelmeztet a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az ünnepi időszakban fokozott ellenőrzésekkel igyekeznek kiszűrni a problémás termékeket és a gyanús webáruházakat.

Forrás: MW-archív
Karácsony közeledtével mindenki elkezdi keresni a legjobb ajándékokat és díszeket, de vajon tudjuk-e, hogyan vásároljunk okosan és biztonságosan? Cikkünkben hasznos fogyasztóvédelmi tanácsokat adunk, hogy mindenki elkerülje a leggyakoribb buktatókat és a csalásokat a karácsonyi vásárlás során.

Fotó: freepik
Megtudhatjuk, mire kell figyelni online vásárlásnál, hogyan ellenőrizzük a termékek minőségét, és mit tehetünk, ha ajándékba vásárolt termék nem felel meg az elvárásoknak.
Online karácsonyi vásárlás: a leggyakoribb csapdák
Az internetes vásárlás kényelmes, de nem veszélytelen. „Mindig ellenőrizni kell, hogy a webshop feltünteti-e a cég nevét, elérhetőségeit és azt, hogy magyarországi vállalkozásról van-e szó” – mondja Gerlaki Bence helyettes államtitkár. Külföldi webáruházaknál előfordulhat, hogy a csomag nem érkezik meg időben, vagy nehezebb lesz a reklamáció.
Aki a biztosra szeretne menni, az látogasson el a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalra, ahol naprakész lista található a problémás webshopokról - írják közleményükben.
Vigyázat, veszélyes fényfüzérek!
A karácsonyi fények hangulatosak, de a rossz minőségű, jelöletlen termékek komoly veszélyt jelenthetnek. Az aluljárókban vagy piacokon kapható, olcsó égők könnyen okozhatnak áramütést vagy tűzesetet.
„Csak olyan terméket vegyünk, amely rendelkezik megfelelő tanúsítvánnyal és jelöléssel. A szaküzletekben nemcsak biztonságosabb termékeket találunk, hanem szavatossági és jótállási jogainkat is könnyebben érvényesíthetjük” – teszi hozzá a minisztérium szakértője.
Mi van, ha nem jó az ajándék?
Előfordul, hogy a megvásárolt termék hibás, vagy egyszerűen nem nyeri el a megajándékozott tetszését. Fontos tudni:
- Hibás termék esetén kérhetjük a javítást, cserét vagy a vételár visszatérítését.
- Online vásárlásnál 14 napon belül indoklás nélkül elállhatunk a vásárlástól, a terméket pedig visszaküldhetjük. A kereskedőnek a vételárat és a szállítási költséget is vissza kell fizetnie.
- Hagyományos üzletekben nincs jogszabályi kötelezettség a termék visszavásárlására, de sok bolt ilyenkor önkéntesen lehetőséget biztosít a cserére vagy levásárlásra.
„Mindig utánanézek a webshopnak, mielőtt fizetek”
A szombathelyi Nagy Péter, egy kétgyerekes apa, a tavalyi évből okulva óvatosabb idén:
Tavaly karácsonykor egy gyönyörűnek tűnő játékautót rendeltem egy külföldi webshopból, de nem érkezett meg időben, ráadásul a pénzem is odalett. Azóta csak olyan helyről rendelek, ahol egyértelműen feltüntetik az elérhetőségeiket, és pozitív értékeléseket látok más vásárlóktól.
Juhász Judit, aki az ünnepi fények szerelmese, mindig résen van. Megosztotta velünk, hogy neki fontos, hogy a karácsonyi égők biztonságosak legyenek. Nem véletlen, hiszen van már rossz tapasztalata - nemrég egy piacról vett fényfüzér gyakorlatilag füstölt a konnektorában. Azóta csak szaküzletben vásárol, még ha drágább is, úgy fogalmaz, a családja biztonsága mindennél fontosabb.