Tanácsok karácsonyi vásárláshoz

2017.11.28. 20:00

Az interneten rendelt áru magyarázkodás nélkül visszaküldhető?

Összegyűjtöttük a legalapvetőbb vásárlási szabályokat és tanácsokat, hogy az ünnepek alatt arra figyelhessen, ami igazán fontos.

Budai Dávid

Csak akkor kérhetjük a termék cseréjét, vagy a vételárát vissza, ha a termék hibás. Illusztráció: Shutterstock

Az idén várhatóan az éves forgalom 35 százaléka jut az októbertől decemberig terjedő időszakra, hiszen a fogyasztás első számú mozgatórugója a karácsony. Jellemzően az év utolsó hónapjaiban élénkül meg a csomagküldő internetes kiskereskedelem, az éves átlaghoz képest ilyenkor megduplázódik a havi forgalom. Már mögöttünk van a Black Friday, amikor az előzetes felmérések szerint – bár még pontos adatok nincsenek – minden harmadik ember vásárolt valamit, leginkább háztartási gépet, szórakoztatóelektronikai cikkeket és számítástechnikai eszközöket.

Visszavétel: mikor kötelező, mikor nem?

Az első roham már lement, de koránt sincs vége a vásárlási láznak, sőt. Mostantól 26 napja van mindenkinek arra, hogy beszerezze a karácsonyfa alá valót. A későbbi csalódások elkerülése érdekében adunk néhány tanácsot, hogy vásárlóként mire érdemes figyelni. Az interneten rendelt áruk a kézhezvételtől számított 14 napon belül magyarázkodás nélkül visszaküldhetők az eladónak, és visszakérhetjük a termék árát is, ha például kiderül, hogy nem jó a méret vagy a szín, esetleg mert nem szeretnénk az adott terméket használni. Ilyen jogunk a hagyományos vásárlás esetén nincs. Ott ugyanis csak akkor kérhetjük a termék cseréjét, vagy a vételárát vissza, ha a termék hibás. Nem minősül hibának a méretbeli tévedés vagy színprobléma. Várallai Károly, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas Megyei Szervezetének vezető tanácsadója hangsúlyozta, a köztudatból kiirthatatlannak tűnő háromnapos visszavételi jog sem létezik. E szerint hibátlan termékeket a kereskedő nem köteles visszavenni. Ha ezt a lehetőséget mégis biztosítja az üzlet számunkra, akkor a visszavásárlás, kicserélés feltételeiről már a vásárláskor érdeklődjünk. Kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később igazolni tudjuk.

Csak akkor kérhetjük a termék cseréjét, vagy a vételárát vissza, ha a termék hibás. Illusztráció: Shutterstock

Tartós fogyasztási cikkek esetén, amelyek 10 ezer forintnál többe kerültek, három munkanapon belüli meghibásodás esetén jogunk van azonnal cserét kérni, vagy cseretermék hiányában elállni a vásárlástól. Ezért ajánlott ez alatt az idő alatt meggyőződni a hibátlan működésről. A későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – a reklamációkat csak akkor köteles a kereskedő kezelni, ha ezekkel bizonyítjuk, hogy az ő üzletében vásároltuk a terméket.

A kasszánál az olcsóbb ár érvényes

Ha a kasszánál derül ki, hogy az akciósként reklámozott termék mégsem akciós, vagy a megjelölést elfelejtették levenni az áruról, és a feltüntetett árnál többet kell érte fizetnünk, jogunk van az alacsonyabb áron való ár felszámítását kérni. Várallai Károly azt tanácsolja, döntsünk megfontoltan – ha nem vagyunk teljesen biztosak magunkban, inkább várjunk még egy napot a vásárlással, de semmiképpen ne engedjük sürgetni magunkat. Különösen akkor, ha nagy értékű vásárlásról van szó. Csak hibátlan terméket vegyünk át. Ha nem az, ragaszkodjunk hozzá, hogy a hibát a számlán vagy szállítólevélen feltüntessék. Ha pedig elégedetlen a bolttal vagy az eladóval, a legegyszerűbb, ha máshol vásárol.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!