Jelentős fejlesztések lesznek

2025.01.09. 11:59

Az összes vasi vasútvonal a GYSEV-hez kerül – Zöld-sárga vonatok mindenhol

Lázár János, építési és közlekedési miniszter a KözlekedésInfón bejelentést tett. Újabb vasi vasútvonalak kerülnek a GYSEV-hez, azaz vármegyénk vasúti közlekedését teljes egészében átveszi a MÁV-tól a GYSEV. Megnéztük, a jövőben mely vonalakon közlekedhetnek a zöld-sárga szerelvények.

Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedés miniszter a szerdai sajtótájékoztatóján. Ennek jegyében 2025 júniusától visszafizetik a jegy árának felét, ha a vonat vagy a busz húsz percnél többet késik. Felújítják az összes mosdót a MÁV csoporthoz tartozó állomásokon, lesz takarítószemélyzet, és már idén új IC-kocsik és bérelt villanymozdonyok állnak forgalomba a vasútvonalakon. A nagy átalakítás jegyében komplett vármegyéket vesz át a GYSEV a MÁV-tól. Összegezve, újabb vasi vasútvonalak kerülnek a GYSEV-hez.

Újabb vasi vasútvonalak kerülnek a GYSEV-hez
Újabb vasi vasútvonalak kerülnek a GYSEV-hez
Fotó: © Unger Tamás

Lázár János a KözlekedésInfón részletesen beszélt a GYSEV helyzetéről, illetve a tervekről. 

- A GYSEV Zrt. talán a legrégebbi osztrák-magyar közöz tulajdonú vállalkozás – fogalmazott a miniszter. - Túlélte az első világháborút, Trianont, a kommunizmust. Az utóbbi években Magyarország érdekeli nem érvényesültek megfelelően. Azt vettük a fejünkbe, hogy megpróbáljuk a cégben növelni a tulajdonrészünket, és erősíteni a döntési arányt. Először a Strabag részvényeit vásároltuk meg, így GYSEV-ben 2/3-os arányt szervezett a magyar állam. A december 23-i tőkeemelésnek köszönhetően már 4/5-re emelkedett a tulajdoni hányad. Ennek köszönhetően az üzleti tervekről is dönthettünk. Az összes rendelkezésre álló kapacitást a magyar rész kiszolgálására forgatjuk be. Azaz a MÁV-ot GYSEV-esítjük. A valóság az, hogy a kisebb vasúttársaság mindig jobban szolgáltatott.

 A GYSEV-nek az négyszáz kilométernyi vasútvonalat még az idén át kell vennie, az új szerelvényekkel pedig ezen megyéket szolgálja ki. Magyarországon két vasúti szolgáltató lesz.

A miniszter kiemelte, a tulajdonszerzés nem önmagáért való, hanem az utasokért csinálták: összeadják a MÁV és a GYSEV erőforrásait, legyen szó járműről vagy pályaüzemeltetési képességről, hangzott el. A GySEV mostani, hazai szolgáltatási területét több mint a kétszeresére emelik, újabb négyszáz kilométernyi pályával toldják meg. Ezzel az Észak-Dunántúlon – Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala vármegyék, illetve Veszprém vármegye egy részén – a vasúti közlekedést a GySEV-re bízzák. Az itt felszabaduló MÁV-os járműveket átirányítják a keleti országrészekbe. 

MÁV, GYSEV
Sárvár vasútállomása még a MÁV kezelésében van.
Fotó: © Cseh Gábor

Vas vármegyében nyolc vasútvonal (Sopron – Szombathely; Hegyeshalom – Szombathely; Szombathely – Zalaszentiván; Szombathely – Kőszeg; Székesfehérvár – Szombathely; Szombathely – Szentgotthárd; Celldömölk – Boba – Zalaegerszeg – Bajánsenye (–Hodoš); Szentgotthárd – Graz) tartozik a GYSEV fennhatósága alá. 

Újabb vasi vasútvonalak kerülnek a GYSEV-hez

A MÁV kezelésében vármegyénkben mára igazából néhány vasútvonal maradt. Az egyik ilyen a Szombathely-Sárvár-Celldömölk viszonylat. A vonatok innen Veszprém, Székesfehérváron át a Budapest-Déli állomásra érkeznek, illetve indulnak. A MÁV-hoz tartozik a Celldömölk-Boba, illetve a Celldömölk-Pápa, ez utóbbi nem az egyedüli nem villamosított vonal.

Vármegyénkben az első vasútvonalat (Sopron-Szombathely) 2001-ben vette át a MÁV-tól a GYSEV. Az átadás sorában 2006-ban a Szombathely–Körmend–Szentgotthárd vonal következett. 2013 óta Sopron-Szombathely-Szentgotthárd között korszerű, FLIRT motorvonatok közlekednek. Az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek a Szombathely-Csorna, illetve a Szombathely-Kőszeg vasútvonalon is.

  •  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!