Tippek

2017.11.14. 11:43

Jön a tél : Tippek, hogyan készüljünk fel a téli utakra

Jobb, ha előre felkészülünk a télre és a csúszós utakra. Hogyan készüljünk fel és mire kell ügyelni vezetés közben télen? A szakértő válaszol.

Horváth Iza

Kérdéseinkre Unger Ferenc vezetéstechnikai oktató felelt.

Fotó: Horváth Iza

Hogyan készüljünk fel a téli időszakra?

Egy kicsit már beleindultunk a télbe, de hó és jég még nem található. A magyar autósoknál az a legnagyobb probléma, hogy mindig mindent az utolsó pillanatban kezdenek el. Már illett volna október közepén elindítani a téli felkészültségeket.

Jelen pillanatban Magyarországon még nem kötelező a téli gumiknak a használata. A környező országokban hivatalosan meg van határozva hónapra és napra pontosan, hogy mikortól kötelező a téli gumikat használni. Nálunk egyetlen egy megkötés van: ha az átlag hőmérséklet 7 °C alá csökken, akkor kellene a téli gumit használni. Sokan úgy gondolják, hogy majd akkor kezdenek el készülődni a téli utakra amikor már leesett az első hó. Ez késő. Időben kellene felkészülni.

Amik ajánlatosak:

  • Lehetőleg mind a 4 kerékre egyforma téli gumi
  • Motor tarthatósága – fagyálló folyadék

  • Hogy a fagyálló folyadék milyen mértékű, azt mindenki le tudja méretni a benzinkutaknál.

    Ha valakinek vadonatúj autója van: Az új járművek már új jönnek ki a boltból, hogy fel vannak töltve fagyálló folyadékkal. Mivel nálunk az időjárási viszonyok nem olyan kritikusak, hogy elérik a -35, -40 fokot, 25-30 fokos fagyállót kell biztosítani.

  • Nem árt, ha a világításunk rendben van.

  • A járművek 50%-nak a világítása nem megfelelő.

  • Az ablaktörlők állapotára kell ügyelni
  • Használjunk fagyálló koncentrátumot az ablaktörlőben.

  • Vannak olyan speciális anyagok, amik megakadályozzák, hogy az ablakra ráfagyjon a pára és a hó.

    A tapasztalat azt mutatja, hogy az autósoknak nagy része úgy közlekedik az utakon télen, hogy se a kocsi tetejéről nem takarítják le a havat, se a szélvédőkről.

    Mire kell figyelni vezetés közben télen?

    Az útviszonyok megváltoznak, a sebességcsökkentés az első, a második pedig, hogy időben vegyük észre az előttünk haladótól követési távolságot. A féktávolságok megnőnek. Azt mondjuk, hogy a téli gumival sokkal könnyebb megállni. Igen ám, de ha nem figyelünk, akkor ugyanolyan problémás mint a nyári gumi.

    Az út csúszik, nagyobb lesz a féktávolság. Ha nem figyelünk eléggé, ráfutásos baleset is történhet.

    Mit tehetünk, ha a jeges, fagyott úton megcsúszik az autó?

    Gyakorolni kellene. Egy olyan helyet kellene választani a jármű vezetőknek, aminek a környékén nincsen fa, nincsen bokor és árok. Ott kellene kitapasztalni, hogy az autó hogyan viselkedik, hiszen teljesen máshogy viselkedik egy első kerék meghajtású autó vagy egy hátsó kerék meghajtású autó. Ez mindig a jármű vezetőjének a felkészültségén múlik.

    Egy igazán jó tanácsot tudok adni: minden sofőrnek el kellene mennie minden évben egy vezetéstechnikai tréningre, és ott gyakorlat közben tapasztalná ezeket a dolgokat.

    Mindenki próbálja ki saját magát, de ne a legnagyobb forgalomban!

    Mennyire kell másképp vezetni télen mint máskor?

    Óvatosabban kell vezetni, jobban oda kell figyelni. Fel kell mérni azokat a helyzeteket, hogy a körülöttünk lévők is hogy reagálnak a mozgásunkra. Nem szabad intenzív gyorsítással indulni vagy intenzív fékezéssel megállni.

    Sokkal nyújtottabbra kell hagyni ezeket a manővereket. Ilyenkor inkább a „tojás elméletet” próbáljuk előtérbe helyezni: finomabban a gázzal, finomabban a fékkel, illetve finomabban a kormányzással!

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában