Vásárlási szokások

2017.12.05. 11:30

Ha minden drágább, többet költünk vagy kevesebbet?

A kereskedők 4 százalékos forgalomnövekedésre számítanak az adventi vásárlási lázban, főleg hétvégenként lódul meg a költekezés. A becslések szerint idén többet költünk karácsonyra, mint tavaly, egy átlag magyar család 25-30 ezer forintot szán ajándékokra. Megkérdeztünk a Fő téri vásárban néhány vevőt és árust, milyen bevételeket és kiadásokat terveznek. 

Merklin Tímea

Szántai Csilla és Szalai Lilian szerint az együttlétek a legfontosabbak, de szívesen vásárolnak ajándékokat is, egy személynek 10-15 ezer forint értékben. Azt mondják, többet költenek, mint tavaly, Lilian szerint azért, mert minden nagyon drága, Csilla azt mondja, többet dolgozik, ezért többet költhet.

Horváth Júlia és Gyimesi Varga Petra teázni jöttek a Fő térre, visszafogottan kezelik az ajándékvásárlást, mert minden drágul évről évre. Júlia személyre szóló dolgokat szeret adni, főleg könyvet. Petra tapasztalata, hogy a meglepetés negatív élményt szül, ezért tavaly óta kifejezetten kevesebbet költenek rá, inkább a családi összejövetelekre helyezik a hangsúlyt. Úgy véli, ez nem gazdasági, hanem morális kérdés. Ő nem kér ajándékot, bőven elég, hogy külföldön tanulhat.

Három ebédelni szaladó hölgyet kérdezünk: ajándékra jelentősen többet költenek, mint az ünnepi menüre, az étkezéseket a szülőket látogatva oldják meg. Fehér Eszter 50 ezer forintot szán ajándékokra. Mikolics Kata 30, Dóczi Dominika 70 ezer forintot szán meglepetésre, azt mondják, ez annyi, mint tavaly. Eszterék otthon főznek az ünnepekben, körülbelül 30 ezer forintból, Katáék csak ötezret fordítanak élelmiszerre, mert a szülőkhöz mennek enni. Dominika szerint drágább lett minden, többet kell költeni, hogy a minőség kijöjjön, ő 20-25 ezer forintból főz.

Az árusok különbözőképpen érzékelik a forgalmat. Jól fogynak az adventi koszorúk, az ajtódíszek, az ajándéktárgyak, kevésbé az illatos háziszappanok, de a kereskedő bízik abban, hogy később beindul a forgalom. Inkább esténként és hétvégén vannak vevők, megerősíti ezt az édességárus is. Aki élelmiszert árul, délelőtt sem panaszkodik, sőt törzsvevőkkel számolhat, a megkóstolt termékek nyomán évről évre növekedő vevőkörrel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában