Négyes, leülhet!

2018.01.27. 08:00

Ezúttal a diákok értékelték a tanárt a vépi iskolában

Egy magyartanár már harmadszor osztályoztatta le magát a diákjaival, akik kimondottan szigorúan értékeltek.

Budai Dávid

Foto:

Idén harmadszor fordult elő, hogy a vépi mezőgazdasági szakgimnázium magyartanára átállt a másik oldalra, és leosztályoztatta magát a diákokkal. Senki ne gondolja azonban azt, hogy Babai-Mező Borbála ilyenkor rendre begyűjti a jól megszokott ötöseit a diákjaitól. Idén például 3,6 lett a tanárnő átlaga, ami bizony rosszabb, mint a tavaly év végi eredmény. „Legelégedettebbek a szakmai tudásommal voltak, legelégedetlenebbek – jogosan – a rendfenntartási képességeimmel. Sokan tartanak őszintének és megbízhatónak, viszont a tananyag érdekessé, a módszerek változatossá tétele terén még bőven van mit tennem” – írta közösségi oldalán, mert bár az értékelés anonim, az eredmény nyilvános: felkerült a világhálóra.

A diákoknak összesen 18 szempont alapján kellett értékelniük tanárukat, és a végén nemcsak az osztályok és az egyes szempontok, de a kapott jegyek átlagát is összesítette a tanárnő. Így tudható, hogy a kapott jegyek 4,6 százaléka egyes, 6,1 százaléka kettes, de persze legtöbb az ötösökből van, azok adják az összes értékelés 36,6 százalékát.

Babai-Mező Borbála, a bátor tanár – és osztálya, a 10/c, akik a legszigorúbbnak és legőszintébbnek bizonyultak. Fotók: Szendi Péter

Nemcsak írásban, de szóban is lehetett véleményt alkotni a tanárnőről, és mint kiderült, ebben még kritikusabbak voltak a diákok, ráadásul ez már 2004 óta így van.

Amióta a pályán vagyok, mindig értékeltettem magam szóban a diákokkal, csak jó pár évet otthon töltöttem a sajátjaimmal, mivel három gyermekem is van. Amikor tavaly szeptemberben visszajöttem, a legkisebb lányom születése után, akkor találtam ki, hogy írásban is értékelést kérek magamról egy olyan szempontrendszer alapján, amely tükrözi az értékrendemet.

- fogalmazott Borbála. A kérdések között nemcsak az szerepel, hogy az órák mennyire érdekesek és követhetőek, vagy hogy szakmai tudásával mennyire elégedettek, de a konkrét személyiségjegyekre is rákérdezett. Így például kíváncsi volt arra, hogy a gyerekek mennyire tartják objektívnek, őszintének, igazságosnak vagy elfogadónak. A legkritikusabb osztály természetesen éppen a sajátja volt: a 10. c, ők 3,5-re értékelték tanárukat, de a tanórai fegyelemre például csak kettest adtak, vagyis éppen arra adták a legrosszabb osztályzatot, amin leginkább ők maguk tudnának változtatni. Mint azt a tanulók elmondták, a szigorú ítélet oka egyszerűen az, hogy őszinték voltak.

A pedagógiai munkában nagyon fontos a visszacsatolás, és minden „iskolahasználó” véleménye lényeges: a tanáré, a diáké és a szülőé is, ezért jó Babai-Mező Borbála ötlete.

Amikor a minőségbiztosítási rendszerben megkérdezzük a diákokat, az általában csak nekünk tanároknak ad információt, a kiértékelés nem jut vissza a tanulókhoz. Most visszajutott. Ráadásul nagyon fontos a személyes példamutatás, és a tanárnő felvállalta a diákjai előtt, hogy nemcsak nekik vannak fejlesztendő területeik, hanem rámutatott arra, hogy nekünk felnőtteknek is. Ami előreviszi a pedagógiai munkát, annak én nagyon örülök – válaszolta Hollósi Éva, az intézmény igazgatója arra a kérdésre, hogy mit szólt kollégája ötletéhez.

Babai-Mező Borbála harmadszorra osztályoztatta le magát diákjaival. Tavaly év vége óta kicsit rontott az átlagán.

A vépi tanárnő osztályozásáról szóló, Facebookon terjedő poszt rövid idő alatt hatalmas karriert futott be, egyrészt több országos médium átvette, másrészt rengeteg hozzászólás érkezett. Van, aki követendő példának tartja az ötletet, és szerinte minden tanárnak be kellene vezetnie hasonlót, más bátor dolognak tartja az önértékeltetést, valamint azt, hogy valaki képes belátni, ha tévedett, és hogy van még miben fejlődnie. Megint mások pedig azon merengenek, bárcsak nekik is ilyen tanáruk lett volna. Elvétve ugyan, de akadnak negatív vélemények is. Van aki szerint egy tanárnál nem szerencsés, ha haverkodik a diákjával, és különben is: azt, hogy mit gondolnak róla a diákjai, egy tanárnak érezni kell. Másképp gondolja ezt Babai-Mező Borbála. – Ha én értékelem az ő munkájukat, nekik is joguk van ugyanehhez. Van, aki éppen az anonimitást kifogásolja, így ugyanis – mint írja – el lehet komolytalankodni a dolgot, és egy vélt vagy valós sérelemért akár bosszút is lehet állni. – Az anonimitásban benne van a „trollfaktor”, de a fiatalok többsége komolyan vette a kérésemet. Ez azon is látszott, hogy akitől egyest kaptam az egyik tárgyból, az simán adott hármast a másikból és esetleg ötöst a harmadikból. Amúgy a bizalom alap, anélkül nem működne semmi – írta Facebook-oldalán Borbála. A diákok pedig láthatóan bíznak tanárukban, és a névtelenséggel sem éltek vissza. – Egyáltalán nem az alapján értékeltük, hogy ő milyen osztályzatot adott nekünk – mondták többen is a 10. c-ben.

- Az osztályzatok között nyilván van összefüggés: ha nincs meg a kellő fegyelem, nehezebben lehet például csoportfoglalkozást tartani, ezért pedig az óra változatosságára is rosszabb jegyet kapok. Én azonban még ezen az áron is szeretem partnerként kezelni a diákokat, mivel a tanítási-tanulási folyamatban ugyanúgy részt vesznek, mint én. Hiába teszem bele magam a tanításba százszázalékosan, ha ők ezt nem szeretnék, akkor abból nem lesz semmi, és ez persze fordítva is igaz. Azt gondolom, nem baj, hogy jó a viszonyom a diákokkal, nyáron például bográcsozni voltak nálunk, és az is belefér, hogy tudják a magántelefonszámomat, így ha bármi kérdésük van, vagy segítségre van szükségük, azt meg tudjuk beszélni. Nekem ez is hozzátartozik a tanításhoz, nem csak az, hogy leadom az órát, hazamegyek, és elfelejtem az egészet – mondta Borbála.

A diákok értékelései nemcsak a világhálón találhatók meg, de az osztályterem ajtajára is ki vannak függesztve. A jegyek alapján úgy tűnik, a tanulók szigorúbbak, mint a tanárok.

A diákok nyilatkozatiból kiderült, megtiszteltetésnek veszik, hogy partnerként tekintenek rájuk, és nagyon jólesik nekik. Különösen a kollégistáknak fontos a bizalmi viszony, akik nem tudnak mindennap találkozni a családjukkal. A többségük komolyan vette a tanár-értékelési feladatot, de tény, hogy volt köztük olyan, aki csupa egyest adott, sőt volt, aki mínuszt. A tanárnő ezen a ponton nevetve megjegyezte, hogy ezeknél az eseteknél bátorkodott egyesre kerekíteni – hozzátette, mivel 137 diák értékelését összegezte, belefért egy-két hasonló osztályzat, az a pár egyes nem rontott annyit az átlagon.

Valamiért az idei bejegyzés futott be komolyabb karriert a világhálón, pedig Borbála korábban is nyilvánossá tette az értékelés eredményét. Tavaly nyáron így írt: „Megkaptam az év végi bizonyítványomat. Félévhez képest több tárgyból is rontottam, a leggyengébben még mindig a rendfenntartás megy, a személyiségemben és a tudásomban viszont sokan bíznak. Idén összesen 54 elégtelen és 574 jeles osztályzatot kaptam. Köszönöm a visszajelzéseket, igyekszem fejlődni.” És hogy miért került ki már harmadik alkalommal az osztály-ajtóra, majd a világhálóra, hogy mit gondolnak a diákok tanárukról? – Vállalom azt, ahogyan ők gondolkodnak rólam, és azt is vállalom, hogy próbálok a visszajelzések mentén formálni magamon és a módszereimen – mondta. A közösségi oldalon közben kisebb vita is kialakult arról, hogy most 3,6, vagy 3,8 a tanárnő átlaga, szerintünk azonban mindegy: nálunk ötöst kapott.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában