KÖRKÉP

2018.04.25. 20:01

Mobil az iskolában: barát vagy ellenség? – A vasi iskolákban kérdeztünk utána

Az iskolán kívüli világban megszokott digitális eszközök - például a mobil - a hagyományos tanórákon is használhatók.

Tóth Kata

A francia iskolákban a jövő tanévtől betilthatják a mobilhasználatot, Olaszországban pont az ellenkező a trend: oktatási célokra, a tanár engedélyével használható az okostelefon. A magyar iskolákban nincs tiltás, az intézmények házirendje szabályozza a kérdést. Ami biztos: a korszerű pedagógia épít a gyerekek birtokában lévő eszközökre. Jellemző-e a vasi középiskolákban, hogy a hagyományos tanórai keretbe bevonják ezeket? És vajon a diákoknak tetszik-e, motiválja-e őket, ha legálisan nyomkodhatják a telefonjukat? Ennek néztünk utána.

Mobilappal a színesebb órákért

Takács Tibort, a csepregi Nádasdy Tamás Szakközépiskola informatika szakos tanárát két éve már bemutattuk olvasóinknak. Akkor olyan programot, androidos alkalmazást írt szorzóTableT-t néven, amivel a szorzótáblát lehet gyakorolni. Később egy idegennyelv-tanulást segítő programmal rukkolt elő. Úgy tapasztalja, a kollégák előképzettségétől, az okostelefonokhoz való viszonyától is függ, hogy bevonják-e azokat az órai munkába. Náluk többen élnek a lehetőséggel: a diákoknak mobilon kell utánanézniük információknak, megkeresniük kiegészítő anyagokat történelemhez, gazdasági tantárgyakhoz, irodalomhoz. – Színesíti a 45 percet a telefonhasználat, a gyerekekhez hozzánőttek a „kütyük”, külön öröm, ha bekapcsolhatják az amúgy náluk levő, de a házirend szerint kikapcsolt állapotú mobiljaikat. Az iskolában működik egy rendszer: a tanár (a rendszergazda segítségével) bekapcsolhatja a netet, és dönthet a kikapcsolásáról is. Így is van, aki mobilnetet használ – ha játszik, internetezik, az zavarhatja az óra menetét. Takács Tibor azt mondja, volt olyan diákja, aki megtáltosodott a korábbi teljesítményéhez képest, miután elkérte tőle a mobilját. Szerinte hasznos az eszköz, nem feltétlenül üldözendő, ha a tanár céljait segíti. Az is pozitív, hogy a gyerekek manapság megosztják a neten talált információkat. Igaz, az egyvalaki által megoldott házi feladatok is azonnal megjelennek a közös Facebook-csoportban… Ha lennének központi, kifejezetten mobilra szánt oktatóanyagok, azok megkönnyítenék a tananyaggal való haladást.

Laptopon, telefonon is áramlik az információ a Horváth Boldizsár középiskolában. Török Kristóf, Szekér Patrik, Standi Tivadar, Őri Patrik, Németh Valentin és Kopcsándi Vivien az informatikadolgozat után. A háttérben Hollósi András igazgatóhelyettes Fotók: Szendi Péter / Vas Népe

- A házirendünk egyértelműen fogalmaz: a mobiloknak a táskában a helyük, lenémított állapotban; vizsgaszituációban kikapcsolva, az asztalon összegyűjtve, ezt a tanulóink legtöbbször betartják – mondja Hollósi András, az SzOSzSzC Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium igazgatóhelyettese. Megjegyzi, sok diáknak több telefonja van, sőt tízből kettőnek okosórája is, azokra valamilyen szabályozást a későbbiekben ki kell találni. Visszaélésre adnak ugyanis lehetőséget: szöveges tartalmakat, előre felvett hanganyagokat, képeket tudnak megjeleníteni. Úgy véli, a pedagógiai kultúrába még nem épült be igazán ezeknek az eszközöknek a használata. Feszített a tananyag elsajátításának tempója, nem alkalmas arra, hogy a gyerekek a saját eszközeiken olyan szoftvereket használjanak, amelyek megtámogatják a tanulást, és kevés az elektronikus tartalom is, amit használni lehetne. Amúgy egyéni és projektmunkában is el tudja képzelni a telefonhasználatot például a földrajzórákon és a nyelvtanulásban. Ottjártunkkor a 13-osok írnak dolgozatot az informatikalaborban. Laptopon dolgoznak, az óra végén már mindegyikük keze ügyében ott a mobil, boldogan újságolják: az egyik osztálytársuk első lett a Szakma Sztár versenyen. A hír friss, ropogós, Messengeren érkezett az eredményhirdetésről. A fiatalok szívesen mesélnek: amikor dolgozatot írnak, előfordul, hogy van náluk okosóra…, de zokniszárba dugott telefonnal egyszerűbb puskázni. Az is megesik óra közben, hogy a lenémított mobilra rátéved a tekintetük. Ha izgalmas dologról tanulnak, kevesebbszer, de a reakciótól, hogy ha rezeg az eszköz, ránézzenek, nem tudnak szabadulni. – Törin, magyar-, angol- és német-órán is használtuk a mobilt a középiskolás években, de a saját laptopjainkon is rá tudunk keresni bármire – mondják.

Simonné Baranyai Zsuzsanna tanárnő a 12. osztályos matematikafakultációsokkal: „Okostelefonnal hatékonyabb a munka”

Az NLG is használja

A 12.-esek matematikafakultációra készülnek a Nagy Lajos Gimnáziumban. A tanárnőjük, Simonné Baranyai Zsuzsanna nélkülözhetetlennek tartja az okostelefont és más digitális eszközöket az óráin. Digitális táblára ír, letöltött programokat használnak, például a Geogebrát. Ő kifejezetten kéri a fiatalokat, hogy legyen náluk mobil, arra töltik le év elején a programokat. – Sokkal hatékonyabb így a munka, a diákok is élvezik ezt a fajta tanulást. Nekünk, pedagógusoknak kell alkalmazkodnunk az új generációhoz, másképp nem lehet velük olyan jó eredményeket elérni – mondja a tanárnő, akinél nem jellemző – egyszerűen nincs rá idő -, hogy óra közben másra használják a tanítványai a telefont. A közösségi oldalon csoportokat hoznak létre, délután elindul az információáramlás: fényképeznek, küldik egymásnak az anyagokat, a fénymásolóra szinte nincs is szükség.

Ezek is érdekelhetik