zöld város

2018.05.05. 11:30

Zavaró rezgésre keresnek megoldást Répcelakon

A képviselő-testület legutóbbi ülésén Szabó József polgármester elmondta: startol a Zöld város kialakítása program, amelynek elindításához egyeztettek az üzletsoron lévő butikok tulajdonosaival a hétfőn kezdődő munka menetéről.

Budai Dávid

Mészáros Imre indította el az aláírásgyűjtést, megmutatta, mindössze pár méter választja el a síneket a házaktól. Abban bízik, hogy a pályafelújítás megoldást jelent a problémájukra Fotó: Budai Dávid

Kátyúzási munkák

A pénzügyi bizottság elbírálta a kátyúzási munkák elvégzésére beérkezett pályázatokat. A bizottsági javaslat alapján megszületett a döntés: a nyertes vállalkozó 4 millió 250 ezer forintból vállalta, hogy betömi a város útjain keletkezett lyukakat. A kátyúzást még ebben a hónapban elvégzik.

Megnövekedett zaj

Elhangzott a testületi ülésen az is, hogy a városvezetés tárgyalt a GYSEV-vel a Zrínyi utca lakóinak írásos felkérésére. A Zrínyi utcaiak a megnövekedett zaj és rezgések miatt emelték fel a hangjukat és gyűjtöttek aláírást éppen egy éve. A vasúttársaság szakértői szerint a zajvédő fal elhelyezése és a sebességcsökkentés nem indokolt a vonalon, illetve a zavaró rezgéseket ezzel nem lehetne kiküszöbölni. Ahhoz, hogy egy falnak érdemi szerepe legyen a rezgéscsökkentésben, két-három méter mélyre kellene leásni, amire jelenleg nincsen pénz. Megoldás azonban így is van. Az ígéret szerint kicserélik a sínek közti kőzúzalékot, hogy sikeresebb legyen a rezgések elvezetése, valamint a sínek összeeresztését is felülvizsgálják, és ha kell, újrahegesztik azokat. A munkákat várhatóan még a nyáron, június-júliusban elvégzik, ekkor a szakaszon vágányzárra is készülni kell.

Vasút

Répcelak és a vasút története már nagyon régen összefonódott, hiszen a vasútállomást is már 1891-ben megnyitották. A gondok mégis akkor kezdődtek, amikor a vonalat pár éve villamosították. Akkor azt gondolták: a fejlesztés hatására csendesebb lesz a közlekedés, de nem így lett. – A korszerűbb pályán ugyanis a forgalom és a sebesség is jócskán megnövekedett – mondta Mészáros Imre, a Zrínyi utca lakója, aki annak idején az aláírásgyűjtést kezdeményezte.

Mészáros Imre indította el az aláírásgyűjtést, megmutatta, mindössze pár méter választja el a síneket a házaktól. Abban bízik, hogy a pályafelújítás megoldást jelent a problémájukra Fotó: Budai Dávid

A gond nem a személyvonatokkal van, hanem a hosszú, megrakott tehervonatokkal, amelyek nagy sebességgel átrobognak a településen. A probléma két utcát, a már említett Zrínyit és a Vasút utcát érinti, amelyek alig pár méterre vannak a sínektől – nagyjából ötven házzal. Az itt élők kilencven százaléka első szóra aláírta azt az ívet, amelyben a megoldást sürgetik. Mészáros Imre hangsúlyozta, mind a polgármester, mind a vasúttársaság pozitívan áll a kérdéshez, mint ahogyan ők is megértik, hogy a technikai fejlődésnek ára van. Éppen ezért olyan megoldásra törekednek, amelyik mindkét fél számára elfogadható. Az itt élőknek is fontos a vasút, hiszen ez kapcsolja be a települést az ország gazdasági vérkeringésébe, annak pedig, hogy itt is megáll az IC, különösen örülnek. Rövid ideig felmerült az itt élők között, hogy a zajvédő fal megoldás lehetne, de később belátták, az a rezgést nem szüntetné meg, viszont a kilátást elvenné tőlük, így ezt már ők sem szeretnék. A tapasztalatuk az, hogy amennyiben a vonatok 50 km/h-ra lassítanak, akkor még elviselhető a rezgés, de amikor negyven-ötven kocsi, hatalmas konténerekkel, 90km/h-val végigrobog a nagyjából nyolcszáz méter hosszú, a várost átszelő szakaszon, az már nagyon zavaró. A rezgés nem csak élettani szempontból nagy gond: Mészáros Imréék mellett sokan most újították fel a házukat, azonban a festésen már hajszálrepedések futnak.

– Éppen a szomszédom előtt ér össze a két sínpár, és a hegesztéseknél minden alkalommal hatalmasat kattan a vonat. Amikor az unoka nálunk alszik, van, hogy ő is felébred a zajra és a folyamatos rezgésre. Idős korunkra szeretnénk nyugodt, csendes környezetben élni. A polgármester az esettel kapcsolatban elmondta, bíznak benne, hogy a vasúttársaság javaslata – a zúzalékcsere és a sínek újrahegesztése – megfelelő lesz, ha nem, akkor tovább keresik a megoldást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában