Hosszabb ideig kellene üzemeltetni a közlekedési lámpákat?

2018.12.20. 14:00

Kinek mutasson zöldet? – Jelzőlámpákról és közvilágításról

Korán sötétedik, későn világosodik, és a nyálkás, esős idő is nehezíti a közlekedést. Ilyenkor már nem csak a zöldhullám hiányára panaszkodnak az autósok: vannak, akik úgy érzik, naponta tovább – hosszabb ideig – kellene üzemeltetni a közlekedési lámpákat a megyeszékhelyen.

Lakosi Gabriella

legforgalmasabb: pillanatkép a Zanati útról. Télen különösen fontos az óvatosság, a figyelem, a türelem

Fotó: Horváth Balázs

Dr. Horváth Balázst, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének vezetőjét kerestük meg az ügyben. Először arról kérdeztük, meddig érdemes üzemeltetni a lámpákat. A docens elmondta, erre nincs egyértelmű válasz. Két okból építhetnek lámpás kereszteződést. Az első esetben a balesetveszélyt csökkentik, ilyenkor az a jó, ha minél tovább irányítják így a közlekedőket. A másik szempont a forgalom nagysága. Ha az autók száma egy bizonyos szint alá csökken, akkor többet vesztegelünk a pirosnál, mint ha a táblák iránymutatása alapján próbálnánk például balra kanyarodni.

legforgalmasabb: pillanatkép a Zanati útról. Télen különösen fontos az óvatosság, a figyelem, a türelem
Fotó: Horváth Balázs

Bevett szokás, hogy este 10 óráig működnek a lámpák, de ha a közelben például egy nagy multi van, ahol éppen ekkor váltanak műszakot, általában este 10-nél tovább is működtetik a jelzőlámpás forgalomirányítást.

A kereszteződéseket egyedileg – vagy kisebb csoportokra osztva – programozzák. Ezzel el is érkezünk a zöldhullám kérdéséhez. Szombathelyen a legtöbben a Zanati út közlekedési viszonyaira panaszkodnak. Ez az útszakasz – ahogy nemrég kiderült – a megye legforgalmasabb útja.

Dr. Horváth Balázs szerint itt az is nehezíti a beállítást, hogy egymástól különböző távolságra állnak a lámpák, ráadásul viszonylag sok kereszteződés is van a szakaszon. Ilyenkor általában a nagyobb forgalmú utak kerülnek kedvezőbb helyzetbe. Szinte lehetetlen mindenkinek kedvezni. A fő cél viszont az, hogy olyan döntést hozzanak a szakemberek, amellyel többen nyerjenek, mint ahányan veszítenek. Laikusként joggal gondolkozhatunk el azon, hogy miért nincs több érzékelős lámpa a városban. Olyan, mint Óperint és Kisfalud kereszteződésében. Dr. Horváth Balázs azt mondta, ez a megoldás csak alacsonyabb forgalom mellett hasznos. Ha túl sok információt kap a rendszer, túl sok autó van, elveszti minden előnyét. Tehát például a szombathelyi Zanati úton egyáltalán nem segítene.

Télen igen korán sötétedik, és egészen későn világosodik reggel. Külterületen nincs gyalogosforgalom, de a városokban reggel hat és hét között már sokan közlekednek. A nedves úttest visszaveri a fényt, ami a munkába induló rengeteg autó fényszórója mellett el is vakíthatja a sofőröket. Fontos, hogy az önkormányzatok odafigyeljenek a meg­felelő közvilágításra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában