A fizikát itt sem lehet becsapni

2018.12.02. 14:00

Mindenképpen kerüljük a téli és a nyári abroncsok együttes használatát az autónkon!

Több olvasónk is jelezte, hogy látott már olyan autót közlekedni a forgalomban, amelyeken elöl és hátul más-más abroncsok voltak: téli, illetve nyári. Hogy ez mennyire veszélyes magánakció, arról Molnár László közlekedésbiztonsági szakember beszélt.

Kelemen Attila

Téli és nyári gumi cseréjénél is kizárólag négyes szettben gondolkodjunk. Soha ne cseréljünk csak egy tengelyen kereket. Rendkívül balesetveszélyes lehet!

Fotó: Shutterstock

Mielőtt azt vizsgálnánk, hogy milyen negatív hatásai vannak a vegyes abroncshasználatnak, szögezzük le, hogy mi is az a téli gumi. A gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen. Hogy ne keverjük össze a nyári típussal, a gyártók az oldalfalán a következő jelöléseket alkalmazzák: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” feliratok, valamint hópihe és háromágú hegycsúcs ábrák. Mindemellett a mintázat magassága (vagyis a bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

Téli és nyári gumi cseréjénél is kizárólag négyes szettben gondolkodjunk. Soha ne cseréljünk csak egy tengelyen kereket. Rendkívül balesetveszélyes lehet!
Fotó: Shutterstock

– Ugyan Magyarországon nem kötelező a gumicsere, ugyanakkor – saját és az úton lévő mások biztonsága érdekében – ajánlott a tartósan 7 fok alatti hőmérsékleten már téli gumira váltani – hívja fel a figyelmet a szakértő – Ez nem csupán íratlan, de már közismert szabály; ám vannak olyan autósok, akik nincsenek tisztában azzal, hogy a személygépkocsi valamennyi tengelyén csakis azonos szerkezetű gumik lehetnek fenn.

– Ez nemcsak a téli és a nyári gumikra érvényes, hanem a diagonál és a radiál abroncsokra is. Textilöves és acélöves radiál abroncsok vegyes használata esetén — függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye a hajtott — az első tengely kerekeire kell szerelni a textilöves radiál abroncsokat. Gépjárművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.

Arról is beszélgettünk, hogy a nyári és a téli gumi nemcsak a mintázatban, hanem összetételben is eltér egymástól, ami azt jelenti, hogy másképp reagálnak a levegő és ezáltal az aszfalt hőmérsékletére is.

– A nyári gumik kellőképpen tapadnak a meleg aszfalton, ugyanakkor a hidegre már túl merevvé válnak, így elvesztik a tapadóképességet, és télen már nem elég biztonságosak – árulta el Molnár László – Száraz és csapadékos időben egyaránt stabilan az úton kell tartaniuk járművünket, meg kell tudniuk kapaszkodni nehezebb terepen, olykor havon, jégen. Emellett azt is elvárjuk tőlük, hogy a biztonságot komfortos és minél kevesebb zajjal járó gördüléssel ötvözzék. Pont ezért egy veszélyes felszereltség, ha tengelyenként az egyiken téli, a másikon nyári kerék van fenn. Vagy ha egy defekt miatt a pótkerekünk nyári, és a téli gumi mellé szereljük fel.

– A gumikon a mintázati elemek elhelyezkedése sem esetleges, ellenben mindegyiknek megvan a maga szerepe. A telt, sima felületek a tapadást, az irányíthatóságot, menetstabilitást biztosítják, valamint a fékező és a gyorsító erőket közvetítik. A hosszanti bordák és árkok a jó irányíthatóságért, a keresztirányú bordák a kapaszkodásért felelnek. A vállon lévő bordák feladata a kanyarstabilitás és a kapaszkodás, a lamellák pedig gördülés közben szétnyílva növelik a tapadásért felelős felületet. A hosszanti és az oldalirányú csatornák pedig a vízelvezetést látják el. Ezeknek a mintázatoknak három alapvető típusa létezik: szimmetrikus profil, V-minta és a aszimmetrikus profil.

A téli gumik a fent említett háromféle típus bármelyikébe tartozhatnak, többnyire azonban aszimmetrikus vagy forgásirányos mintázatokkal rendelkeznek, mivel ezek megbízhatóbban teljesítenek. Ebben fontos szerepet játszik a szembetűnő sűrű lamellázottság, ami a téli gumikat egyértelműen megkülönböztethetővé teszi a nyáriaktól.

Ebből is látszik, hogy az autógumik rendkívül bonyolult szerkezetűek. Már eleve az is veszélyes lehet, ha eltérő profilú téli gumikat teszünk fel az autónkra. Arról nem beszélve, ha a nyári mellett télit is használunk egy időben. A fizikát becsapni nem lehet, márpedig az eltérő gördülékenységű, tapadású, súrlódású gumik nem csak túl-. illetve alulkormányozottá tehetik az autónkat, de a kanyarstabilitását is drasztikusan rontják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában