Karrier

2019.02.05. 14:00

Új munkahely: komoly kihívás – A fogadó kollégáknak, a menedzsmentnek is fontos teendői vannak

Komoly kihívást jelent a beilleszkedés egy új munkahelyen, és minden esetben jelentős érzelmi többletterhet is okoz, állítja elöljáróban tanácsadónk, Wawrzsák Zsolt.

Tóth Kata

Jobb lesz az új kolléga teljesítménye, ha nem aggódik – és nem tartják bizonytalanságban

Fotó: Szendi Péter

Komoly kihívást jelent a beilleszkedés egy új munkahelyen, és minden esetben jelentős érzelmi többletterhet is okoz, állítja elöljáróban tanácsadónk.

– Az új állás betöltésekor a leendő új munkatársat általában először eltölti a megérdemelt büszkeség. Majd, ha mélyebben belegondol a helyzetébe, enyhe pánikba eshet: vajon most mit kell tennie? Az új munkahely, az elvárások és az új szerep megrémíthet bennünket. Az első hetekben csak sodródunk a feladatokkal, átvesszük elődünktől a még folyamatban levő ügyeket. Az első három hónap, ami gyakran a próbaidő hosszával egyezik, tele van előre nem tervezhető eseményekkel, amelyek próbára teszik az alkalmazkodóképességünket. A sok váratlan esemény miatt ne várjunk el magunktól teljesen részletes napirendet, de legalább nagyvonalakban legyen egy kilencvennapos tervünk.

A tudatos tervezés jobb, mintha valamiféle túlélési játszmának tekintenénk ezt az időszakot. Jelentősen befolyásolja a fogadtatásunkat, hogy milyen munkahelyi légkörbe érkezünk. A környezet előítéletes is lehet: hiába vesz le az új kolléga munkaterhet az ott dolgozók válláról, ha mondjuk a többiek által kedvelt, kirúgott kolléga helyébe érkezik.

A sikeres beilleszkedés érdekében mind a környezetnek, mind az új munkatársnak fontos teendői vannak. A hozzáállás és a kisugárzás is közrejátszik az első benyomás kialakításában. Érdemes minden emberhez, témához és kérdéshez lelkesedéssel, nyitottsággal állni.

Viseljük türelemmel, ha egy feltett kérdésünkre nem kapjuk meg rögtön a választ, ugyanis mindenki annyi energiát tud ránk szánni, amennyit a saját munkája mellett az ideje enged. Ha emiatt sértődöttséget érzünk, kérdezzük meg magunktól: honnan tudok másfajta segítséget kérni?

Számunkra természetes, hogy új kollégaként a feladatok megoldása és a tanulás köt le bennünket. Mégis a legjobb, ha az ebédszünetben inkább letesszük a munkát, és csatlakozunk a többiekhez. Nem ajánlott az első héten sem visszautasítani a meghívásokat. Ezek esélyt adnak a barátkozásra, és megmutatják a csapatnak, hogy az új kolléga is szívesen csatlakozik hozzájuk, nem húzza ki magát a közös dolgokból. Figyelmet és időt kell fordítanunk az öltözködésre is. Kutatások bizonyították, hogy az emberek az első hét másodpercben véleményt alkotnak a másikról, amiben közrejátszik a ruha is. A munkahely stílusához és az időjáráshoz kell összeválogatni az aznapi szettet. Ajánlatos kerülni a túl rövid szoknyákat és a mélyen dekoltált blúzokat, mert ezek ellenszenvet kelthetnek. Fontos az igényesség: a szép körmök, a rendezett frizura és esetleg a visszafogott smink.

Jobb lesz az új kolléga teljesítménye, ha nem aggódik – és nem tartják bizonytalanságban
Illusztráció: Szendi Péter

Érthető, hogy az új kollégát mindenki szeretné megismerni. Ne a problémáinkat, életünk furcsaságait, adósságainkat, családi bajainkat meséljük el. A „problémás” kollégát nem szívesen támogatják, gyanús lesz, hogy mindig kudarcai vannak, felmerülhet; talán a munkában is? Maradjunk az általánosságoknál, például hobbik, szabadidő, sport. És ne csak a magunk problémáit ne említsük, az övékét se próbáljuk kideríteni. Ne kíváncsiskodjunk, ne tegyünk fel kínos kérdéseket, például egy nagycsaládosnak arról, hogy bír ennyi gyerekkel, gyerektelennek arról, miért nincs gyereke, az egyedülállót se kérdezzük, hogy próbál-e párt találni, pláne ne adjunk tanácsokat. Imponáló lehet, ha az első héten érzékeltetjük a többiekkel: új kollégaként tanulni akarunk, és tiszteljük a régebb óta ott dolgozókat, a tapasztalatukat.

Nyilván azért váltottunk, mert valami nem stimmelt az előző munkahelyünkön. Ezek után erről részleteiben beszélni – esetleg megcáfolni az interjún elhangzottakat – nagy hiba. Megbízhatatlannak láthatnak, tarthatnak attól, hogy nem tudunk lojálisak lenni a céghez, hiszen az előzőről is hogyan vélekedtünk. Pláne ne pletykáljunk volt kollégákról, volt főnökünkről. Még az is lehet, hogy ők itt ügyfelek, üzleti partnerek lesznek.

Soha ne beszéljünk arról, mit nem szeretünk, mit gyűlölünk, mit nem tudunk elviselni. Ez egyfelől negatív és savanyú embert feltételez, másfelől nehéz így közös pontot találni a kollégákkal. Emellett az is lehet, hogy valakinek sértő, amit gondolunk egy adott témáról, és ez kifejezetten megnehezíti a beilleszkedést.

Abban, hogy az új kolléga minél hamarabb és minél sikeresebben beilleszkedjen, jelentős szerepe és felelőssége van a vezetőknek is. Nincsenek ugyan általánosan érvényes receptek, hiszen mindenki egyedi igényekkel, készségekkel, képességekkel és lehetőségekkel rendelkezik. Ha a cég egyedi vállalati kultúráját tekintjük, érdemes néhány fontos dologra odafigyelni: ez a bizalom, a kommunikáció és a tervezés.

A vállalatnak szem előtt kell tartania, hogy sokkal jobb lesz az új kolléga teljesítménye, ha nem aggódik, és nem tartják bizonytalanságban. A sikeres beilleszkedéshez szükséges támogatás az új kolléga elégedettségét növeli.

A sikeres beilleszkedés folyamatát, egyén- és csapatszintű harmonizálását a team szupervíziós kísérése hatékonyan támogatja. Önreflexió révén létrehozva a felismerést, a belátást, a megértést. Ez utóbbi hozzásegít ahhoz, hogy megerősödjünk, magabiztosabbá váljunk és megteremtsük az elmozdulás, a fejlődés és az új perspektíva kibontakozásának lehetőségét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában