2019.05.09. 14:00
A munkára nevelés nem hatéves kortól kezdődik: sokkal előbb
A 6–11 éves korosztály egészséges életvezetésre nevelése is téma volt a Szülői jogosítvány szemináriumon. Reményi Ilona pedagógiai tanácsadót hallhatták az érdeklődők – a foglalkozásvezető életvezetési tanácsadó, felső tagozatosoknak háztartás-ökonómiát tanít.

Lehet a kisgyerek dolga, hogy segít bepakolni a mosógépbe
Fotó: shutterstock
Az időbeosztástól a kiégésig, a tudatos vásárlói magatartáson és az egészséges életmódon át a játékig sok területet érintett a beszélgetés – a résztvevők választhattak, miről essen szó részletesen. Végül nagyobb teret kapott a gyerekek munkavégzése, munkára nevelése; a hobbik, szakkörök, különórák, a sport és a környezettudatosság kérdése.
A munkára nevelés nem hatéves kortól kezdődik – jelentette ki a szakember, hanem akkortól, amikor a gyerekek bizonyos dolgokat elkezdenek maguk csinálni, mi, szülők pedig rájuk bízhatunk tevékenységeket: a pelenkás például már kidobhatja a pelenkáját a szemetesbe. Később, amikor elmúlik az újdonság varázsa, elkezdik mondani: „nincs kedvem”.
Hogyan lehet mégis arra szoktatni őket, hogy megcsinálják a feladatokat? Reményi Ilona szerint ebben minden családnak meg kell találnia a saját módszerét és ütemét. A lényeg, hogy minden gyereknek legyen olyan tevékenysége, amelyet mindig ő csinál. Például a sütés-főzés utáni takarítás vagy egyszerűbb teendők: az iskolatáska bepakolása, a szemeteskuka kiürítése.

Fotó: shutterstock
– Először mi magunk döntsük el, milyen célt szeretnénk a gyerekünkkel elérni, majd ehhez nagyon következetesen tartsuk magunkat. A szülő olyan, mint egy tükör: ha nem vagyunk konzekvensek, vagy nem jól kérjük meg a gyerekünket, nem működik a dolog. Ha egy 2-3 éves apróságot arra kérünk, rakjon rendet a szobájában, ő lehet, hogy még nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy átlássa, hogyan tud rendet csinálni, csak a nagy halmazt látja. Ilyenkor szűkítsük az instrukciót: a zsírkrétákat tedd ebbe a dobozba, a könyveket a polcra stb. – segítsünk neki a rendszerezésben. Miután gyakorlott lesz, nem okoz számára gondot továbblépni.
– A „megmutatás” akár kamaszkorig eltarthat, néha még a kamasz sem látja át a munkafolyamatokat. Választási lehetőséget is adhatunk a kötelességében: „csináld meg most, de megteheted este is”. Még néhány aranyszabály: a gyerek csak a legutolsó információt tudja megjegyezni, hiába kérünk tőle három dolgot egymás után.
– Ne várjuk el, hogy olyat csináljon, ami nem az életkorának megfelelő. És ne adjunk túl bonyolult feladatot, inkább mindig emeljük kicsit a szintet.