A vásárló védelmében

2019.05.08. 11:30

Az új adatvédelmi törvény és a fogyasztói panaszok – Utánajártunk mi lesz a vásárlók könyvével

Uniós adatvédelmi törvényt fogadott el az Országgyűlés április 1-jén, mely kimondja: a panaszokat azonnal el kell távolítani a vásárlók könyvéből. Utánajártunk, hogy ezzel mi változik.

Polgár Patrícia

Sali Krisztina eladó szerint az empátia segít: így maradhat üres a vásárlók könyve

Fotó: Horváth Balázs

A személyes adatok fokozottabb védelme érdekében a vásárlók könyvének bejegyzéseit kitépve, zárt helyre kell tenni, hogy más ne juthasson hozzá a korábbi beírók személyes adataihoz (név, cím, telefonszám, e-mail-cím) – adta hírül az MTI egy fogyasztóvédelmi tanácsadó cég közleménye alapján.

Egy hónapja fogadták el a kereskedelmi törvény vásárlók könyvére vonatkozó rendelkezéseire is kiható módosítást. Akkori elképzelések szerint egy új nyomtatványt kellett volna beszerezniük a kereskedelmi egységeknek, ám az április 26-ától hatályos módosítás gyakorlatilag annyin változtat, hogy a bejegyzéseket tartalmazó oldalt rögtön el kell távolítani, sorszámozva, elzárt helyen tárolni, és hatósági kérésre rendelkezésre bocsátani. A híresztelésekkel ellentétben tehát nem kell cserélni a vásárlók könyvét, ha az üzemeltető követi a fent említett utasításokat.

Sali Krisztina eladó szerint az empátia segít: így maradhat üres a vásárlók könyve
Fotó: Horváth Balázs

A korábbi rendelet, miszerint a „panaszkönyvet” vásárlói térben, jól látható helyen kell elhelyezni, nem változott. Ezután is az üzlet működésével, kereskedelmi tevékenységével kapcsolatos panaszok és javaslatok írhatók be a könyvbe, a vevőket e joguk gyakorlásában megakadályozni, befolyásolni tilos. A vállalkozó pedig ezután is harminc napon belül köteles válaszolni a panaszokra.

A fogyasztóvédelmi ellen­őrzéseken tapasztalt leg­gyakoribb probléma, hogy a vásárlók könyvét nem látható helyre teszik ki, nincs jegyző által hitelesítve, vagy a fogyasztói bejegyzésre nem érkezik határ­időn belül reakció az üzemeltetőtől. Éttermekben, divat- és élelmiszerboltokban kérdezősködtünk, mindenhol arról számoltak be, hogy működésük alatt soha, vagy ritkán kérték a vásárlók könyvét. Esztergályos Máté sárvári étteremvezető szerint amióta üzemelnek, egyszer került panasz az iratba. Azt tapasztalja, hogy a fogyasztók inkább a közösségi oldalakon bírálják az éttermeket.

Sali Krisztina, egy szombathelyi bolt eladója is hasonlókról számolt be. Az ő könyvükbe egy bejegyzés került eddig, az is félreértésből. Hozzátette: talán azért sem reklamálnak sűrűn, mert a problémás vevőket is igyekeznek jó kereskedőhöz méltóan empátiával kezelni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában