Utánakérdeztünk

2019.11.02. 07:00

Indul a szezon: két hetet is kell várni a gumicserére

Sokáig kitartott a kellemes idő, a műhelyekben talán éppen ezért nagy most a tumultus: sokat kell várni az időpontra a gumicseréhez.

Lakosi Gabriella

Hirtelen indult be a szezon, főleg a hosszú hétvége miatt fogytak el pillanatok alatt az időpontok a gumiszerelő műhelyekben. Mivel sokáig kitartott a jó idő, kellemes meleg volt, múlt héten még nagyon kevesen akarták lecserélni az abroncsokat.

Ezen a héten viszont hirtelen érkezett a lehűlés. Ráadásul november elseje mindig különleges dátum, hiszen ettől a naptól kötelező a téligumi Ausztriában. Az ingázók ilyenkor hirtelen rohamozzák meg a szerelőket.

Ráadásul ez most egybeesett egy hosszú hétvégével is. Ilyenkor sokan indulnak hosszabb utakra, család- és temetőlátogatásokra. Ehhez pedig már szeretnék biztonságosabbá tenni az autót, nem vágnak neki nyárigumikkal – mondta el Horváth László szerelő.

Eddig mindenki kivárt, a melegben ugyanis jobban kopik a téligumi. Ezért most átlagosan két hét a várakozási idő a szervizekben. Ennél gyorsabban nagyon nehéz időpontot kapni.

Ilyenkor sokan indulnak hosszabb utakra, ehhez pedig biztonságosabbá szeretnék tenni az autójukat – mondja Horváth László szerelő
Fotó: Horváth Balázs

Egyre kevesebben vannak, akik nem készítik fel az évszaknak megfelelően az autójukat – tette hozzá a szakember. Ennek ellenére még mindig vannak olyanok, akik inkább új nyárigumit vesznek télre, így nem kell két külön garnitúrát vásárolniuk. Ez viszont egyáltalán nem biztonságos.

A meleg időre tervezett abroncsok teljesen más anyagból készülnek, mint téli társaik. Utóbbiak sokkal jobban tapadnak a hideg, havas vagy nedves aszfalton, hőségben viszont túl lágyak lesznek, nagyon gyorsan kopnak. Mélyebb a bordázatuk, jobban kiszorítják a nedvességet, futómintázatuk is sűrűbb.

A nyárigumi pedig a mínuszokban túl rideg, kemény lesz, nem ad megfelelő stabilitást a kocsinak. A nyárigumik mintázatát és anyagát egyértelműen a 7 Celsius-fok fölötti hőmérséklet melletti közlekedéshez, a minél jobb tapadás érdekében kísérletezik ki, míg a téligumik mintázata és anyaga 7 Celsius-fok alatt kezd jobban tapadni.

Bár Magyarországon nem szabályozzák kötelezően a szezonnak megfelelő abroncsokat, az mégis előírás, hogy a téligumi bordamélységének legalább 4 milliméteresnek kell lennie, míg a nyárigumiknál csupán 1,6 mm profilmélység kötelező.

De nem csak akkor kell gumit cserélni, ha az elkopott. Az idő is fontos tényező lehet, ugyanis az abroncs is öregszik. A gumi 3 éves korig frissen gyártott, ugyanakkor szakszerű tárolás mellett 5 éves koráig újnak tekinthető, élettartama azonban legfeljebb 10 év, ezért a 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonságtechnikai okokból nem ajánlott.

A legtöbben figyelnek ezekre a szabályokra, betartják az előírásokat. Egy jó szerelő pedig mindenképpen tájékoztatja a tulajdonost, ha eljött a váltás ideje. Ha megfelelőek a paraméterek, nem kell feltétlen a legdrágább gumit megvenni ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk magunkat – mondta Horváth László. Egy középkategóriás autó, ha keveset fut az autópályán, középkategóriás gumival is biztonságos. A körülményeket és az igényeket figyelembe véve hozzuk meg a döntést. Kérjük szakember segítségét, a legtöbb szervizben szívesen adnak tanácsot.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában