2020.03.23. 17:30
Összefogás kell, hogy működjön az online tanítás – Vasi családokat kérdeztünk az új helyzetről
Sok ezer általános és középiskolás tanul otthonról múlt hétfő óta, a digitális oktatás nem kevés kihívást jelent a szüleiknek (is). Jó időbeosztással és újratervezéssel lehet csak alkalmazkodni a helyzethez – az általunk megkérdezett családok elmondásából legalábbis ezt szűrtük le.
Laposa Boglárkának az édesanyja, Tóth Nóra is segít
Fotó: Szendi Péter
Egyre valószínűbb, hogy hetekre, akár hónapokra otthon tart gyereket, felnőttet a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet. Családok mindennapjaiba pillantottunk be, akik egy hete gyakorolják „új életüket”, az online tanulást programokkal, alkalmazásokkal, különböző ingyenes platformokkal ismerkedve, digitális eszközöket használva. Az első napok tapasztalatairól édesanyák beszéltek, akik pótpedagógussá is váltak azáltal, hogy a tanárok fizikailag nincsenek egy térben a diákjaikkal.
Tóth Nóra és férje Körmenden él két gyermekükkel: 15 éves fiuk, Gergő a szombathelyi Gépipariból, lányuk, a 11 éves Bogi a Kölcsey Utcai Általános Iskolából kapja a leckét. A tantermen kívüli oktatással eddig semmilyen problémájuk nem volt, bár a szülők segítségére is szükség van. A KRÉTA alkalmazásban és Facebook-csoporton keresztül érkeznek a gyerekek feladatai. Édesanyjuk szerint lelkiismeretesek: Bogi, amíg nem végez, nem kel fel a laptop elől, délután pedig jönnek a készségtárgyak: rajzol vagy éppen a testnevelés-feladatot teljesíti. Szerencsére van udvaruk, oda ki tudnak menni, de gyakorlatilag megszűnt a társasági életük, mindenki csak a Facebookon tart kapcsolatot. A gyerekek könnyen alkalmazkodtak, elfogadták a helyzetet, igaz, egész nap foglalkoztatni kell őket – ehhez sok segédanyagot kapnak a tanároktól, mesélte Nóra.
Az állami szférában dolgozik a megkérdezett másik, szombathelyi édesanya. Távmunkára nincs lehetősége – szabadsága, esetleg táppénz terhére kell megoldania az előttük álló heteket, akár hónapokat a két kisgyermekével. Nagycsoportos óvodás kisfiával és első osztályos kislányával vágott neki a múlt hétnek, komoly napirendet kidolgozva. Már hétvégén átgondolták, ha a férje reggel dolgozni megy, onnantól kezdve délutánig a két gyermek anya felügyelete alatt tanul, játszik majd – nagy szükség volt az időbeosztásra.
A reggeli felkelést a szokásoshoz képest kicsit kitolták, fél 8 körül kezdődik a nap. Amint megérkezik az első feladat a tanító nénitől a Google Classroomban, azt nekiállnak megoldani. Itt jegyzi meg az anyuka, minden elismerése a tanító nénié: minden reggel 8-ra megérkeznek a feladatok – színes, kötelező és játékos is van köztük. A napból két és fél, három órát a laptop előtt töltenek, de délutánra is jut feladat bőven – rajz, festés –, gyakorlatilag az egész nap rövidebb szünetekkel a tanulás jegyében telik.
Óvodás kisfiuk logopédiai fejlesztést kap a pedagógiai szakszolgálattól, de mivel a logopédiai ellátást felfüggesztették az intézményekben (nem végezhető olyan tevékenység, amely szakszolgálati dolgozó és a tanulók közötti személyes találkozást igényel), az óvodától kapott segédanyagból gyakorolnak és végeznek fejlesztő feladatokat. Nem könnyű két gyereket koordinálni, mellette az idős szülőket segíteni, a bevásárlást intézni, közétkeztetés hiányában mindennap főzni és fokozottan figyelni a higiéniára – meséli az édesanya.
Egy csepp panasz sincs a hangjában, de tény, hogy most egy személyben szakács, óvodapedagógus, gondozó, logopédus, fejlesztő pedagógus, 1. osztályos tanító néni, angoltanár, testnevelő, konyhai kisegítő, állatgondozó, takarító, futár és pék is. A gyerekek újdonságként élik meg a helyzetet, könnyen alkalmazkodtak. Az édesanyjuk pedig „vett egy nagy levegőt és sikeresen átállította a gondolkodását”, máskülönben nem boldogulnának.