2020.09.19. 07:00
Rangos szakmai elismerést kapott a szombathelyi segélyhívó központ munkatársa
Csóka Klára csoportvezető Budapesten vette át dr. Balogh János országos rendőrfőkapitánytól és dr. Halmosi Zsolt rendészeti országos főkapitány-helyettestől Az év hívásfogadó központ supervisora 2019-ben elnevezésű díjat szerdán. A tavaszi díjátadó a járvány miatt került át szeptemberre.
Koronavírus: újabb fertőzöttek két szombathelyi középiskolában. Ausztria és Szlovénia is szigorít. Rangos szakmai elismerést kapott a szombathelyi segélyhívó központ munkatársa: Csóka Klára. Sorozatunkban ezúttal a vépi önkéntes tűzoltók mutatkoznak be olvasóinknak. Visszakapták székházukat a cserkészek: az épületet pénteken avatták fel Szombathelyen. Boszorkányok márpedig vannak: például Sorkikápolnán, ahol tegnap haranglábat avattak. A csepregi hegyen időztünk - szüreti hangulatban.
Fotó: Horváth Balázs
Az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Ügyeleti Főosztály keretein belül Miskolcon és Szombathelyen működik hívásfogadó központ. A vasi megyeszékhelyen, a volt Söptei utcai határőrlaktanya épületében mintegy 270 ember dolgozik azon, hogy ha bárki az országban segítségre szorul és felhívja a 112-t, akkor megkapja azt, amire szüksége van. Mentőt, tűzoltót, rendőrt vagy csak további információt.
A két központban tavaly összesen több mint 4 millió 553 ezer hívást fogadtak. Ebből több mint 1 millió 620 ezer igényelt konkrét intézkedést és mintegy 546 ezer volt az információszolgáltatás. Ezeket az adatokat már Csóka Klárától, a szombathelyi hívásfogadó központ csoportvezetőjétől tudjuk meg, akivel abból az alkalomból beszélgettünk, hogy átvette az ORFK vezetőitől azt a kitüntetést, melyet minden évben – az egész országból – csak egy ember kap meg.
A szombathelyi hívásfogadó központban egy időben mintegy ötvenen dolgoznak, 12 órás munkarendben. Egy nappali és egy éjszakai műszak után két nap pihenő következik. Szombathelyre naponta átlagosan négyezer hívás fut be a 24 óra alatt az ország bármely pontjáról. Egy hívásfogadó a 12 órás műszak alatt mintegy száz hívást kap.
Csóka Klára büszkén mutatja a kék mappába helyezett okiratot és a díszes serleget. Mint mondja, nagy megtiszteltetés volt számára, hogy dr. Halmosi Zsolt rendőr vezérőrnagy, rendészeti országos főkapitány-helyettes mellett dr. Balogh János rendőr altábornagy országos rendőrfőkapitány is jelen volt a díjátadón. Hozzáteszi: szereti a munkáját, szereti a kollégáit és azt az őszinte, becsületes közeget, amiben dolgozhat.
Klára 2013-ban csatlakozott a kezdő „112”-es csapathoz. A tanári pályát váltotta fel a hívásfogadó központ csoportvezetői állására. Pedagógiai tapasztalatait itt is jól tudja alkalmazni, hiszen 12 hívásfogadó munkáját irányítja, ellenőrzi, értékeli. Ha kell, besegít, oktat, elkészíti a szolgálatvezénylést, végzi a szükséges adatfeldolgozást, de ha szükséges, segít feldolgozni a kollégáknak az olykor megrázó helyzeteket. Hiszen a hívások gyakran balesetekről, tűzvészekről, családi perpatvarokról szólnak.
Ráadásul a komolytalan és rosszindulatú hívásokat is ki kell szűrni. A tavalyi, csaknem 4,6 millió hívásból 6604 volt kifejezetten rosszindulatú, de mintegy 2,4 millió megkeresés került az úgynevezett „egyéb” kategóriába. Ezek között akadnak telefonbetyárkodó gyerekek, notórius telefonálók és zaklatók is.
A hívásfogadókat alaposan kiképezték arra, ilyenkor milyen protokoll szerint járjanak el.
– Az egyetlen eszközünk a hangunk – mondja Csóka Klára. – Már azzal is sokat segíthetünk egy bajba jutott emberen, ahogyan megszólalunk. Különösen óvatosan kell kezelni a gyerekhívásokat, hiszen nem könnyű eldönteni, hogy egy sokkos állapotba került gyerek kér valós segítséget vagy csak viccelődik valaki.