Van, amit megtanulni a gyakorlatban lehet

2020.12.02. 20:00

Utánajártunk, hogy a vasi iskolák milyen esetekben élnek a jelenléti oktatás lehetőségével

A középiskolákban elrendelt online oktatás mellett indokolt esetben lehetőség van az egyéni vagy kiscsoportos konzultációk, foglalkozások, gyakorlatok megtartására. Utánajártunk, hogy a különböző oktatási intézmények milyen esetekben élnek a jelenléti oktatás lehetőségével.

Gyöngyössy Péter

Fotó: Unger Tamás

A Savaria Technikum tanműhelyében a 13.E osztály ötfős csoportja Haklits Tamás műszaki oktató vezetésével éppen egy Renault Thalia teleszkópját cseréli ki. Duális képzésben tanulnak. Hetente egy napot vannak az iskola műhelyében gyakorlaton, és két egész napot különböző cégeknél. A mostani tanműhelyes gyakorlat eredetileg tízfős csoportját két kis csoportra osztották, hogy a távolságtartás biztosítható legyen.

Sümegi Tamás, a VMSZC Savaria Technikum és Kollégium igazgatója arról tájékoztatott, hogy a jelenléti oktatás lehetőségét elsősorban az eszközigényes gyakorlatok esetében használják. A végzős évfolyamoknak az eredményesebb vizsgák érdekében konzultációs lehetőséget is biztosítanak. Az iskolai gyakorlatok közül az autószerelő és az autóelektronikai műszerész tanulók gyakorlata megfelezett kis csoportokban, tömbösített jelenléti oktatás formájában zajlik a tanműhelyekben. A logisztika-szállítmányozás és a rendészet-közszolgálat szakokon tanulók kisebb eszközigényű gyakorlati jellegű óráit jelenleg távoktatás formájában tartják meg.

 

A Vas Megyei Szakképzési Centrum főigazgatója, Rettegi Attila kérdésünkre elmondta, hogy az iskolák profiljától, az oktatott szakmák és a képzés jellegétől függ, hogy a szakképző iskolák hogyan szervezik meg a szakmai gyakorlati oktatást. Ahol duális képzés van és a gyakorlatok nem az iskolában valósulnak meg, ott a duális partner mondja meg, hogy hogyan oldja meg a gyakorlati oktatást. Egyes szakmák esetében lehetőség van az online gyakorlati oktatásra is, például az informatika, vagy a pénzügyi, számviteli szakmák esetében.

Az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban a diákok kétharmada jelenléti oktatásban vesz részt, a tanulók harmada, a 9–12. évfolyamosok online módszerekkel tanulnak. Papp Tibor igazgató elmondta, hogy hibrid oktatás keretében is tanítanak. Az otthon maradó beteg vagy karanténban lévő diákok kamerán keresztül követhetik az iskolai óra menetét. A 9–12. évfolyamon az elméleti órákat minden esetben online oldják meg. Számonkérés, dolgozat­írás, felelés céljából nem rendelik be a diákokat. Az emelt szintű kémiaérettségire felkészítő órák esetében a kísérletek miatt van szükség a jelenlétre. Az emelt szintű testnevelés-érettségire való felkészüléshez bemehetnek a diákok a tornaterembe olyankor, amikor nincs ott más tanuló.

A Nagy Lajos Gimnáziumban a digitális munkarendre való átállást követően az OKTV első fordulóinak megírása, a szóbeli érettségi vizsgák és különbözeti vizsgák okán jelentek meg tanulók az iskolában. Gáspárné Zsolnai Zsuzsanna igazgató arról tájékoztatott, hogy a vonatkozó rendelet alapján a 12. évfolyamon néhány csoport esetében merült fel igény az egyéni vagy kiscsoportos konzultációk, foglalkozások megtartására. Ezekben az esetekben a csoport létszámát – az érettségi vizsgákhoz hasonlóan – 10 főben határozták meg, így biztosítható a megfelelő távolságtartás.

Merklin Ferenc, a Kanizsai Dorottya Gimnázium igazgatója elmondta, hogy elvileg van lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. Az iskola törekedett arra, hogy lehetőség szerint ne kelljen ebben az időszakban sem a diákoknak, sem a tanároknak az iskolában tölteni időt. Egyelőre ilyen tantermi konzultációra még nem is került sor. Azok a diákok, akik testnevelés tantárgyból készülnek emelt szintű érettségire, alkalmanként bemehetnek az iskolába, hogy a vizsgafeladatokat gyakorolják.

A Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumban a 9–12. évfolyamokon online formában, az 1–8. osztályokban a hagyományos, jelenléti rendszerben folyik az oktatás. Englert Zsolt igazgató kérdésünkre elmondta, hogy néhány alkalommal a 9–12. évfolyamosoknál is élnek a jelenléti oktatás lehetőségével. Kis csoportokban így tartanak meg egyes fakultációkat, felzárkóztató és érettségire felkészítő órákat. Ezt úgy szervezik meg, hogy ők ne érintkezzenek a többi diákkal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában