Biztonságos távolságban

2021.01.22. 14:00

Felvételi vizsga óvintézkedésekkel – Vasban hét középiskola tart saját felvételi vizsgát

Szombaton írják központi felvételi vizsgájukat matematikából és magyarból a 9. osztályba, a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokba és az Arany János Tehetséggondozó Programba jelentkező diákok. Vasban hét középiskola tart saját felvételi vizsgát.

Tóth Kata

Fotó: Szendi Péter

Hogyan készülnek a felvételire a nyolcadikosok? Van-e titka, hogyan vegyék sikerrel az akadályt? Mit mérnek a középiskolák, és milyen szempontok alapján dönthetnek a felvételi kérelmekről? A csákánydoroszlói Csaba József Általános Iskolában és a kőszegi Jurisich Miklós Gimnáziumban is érdeklődtünk. Ami biztos: a járvány miatt az idén a szokásoshoz képest több szabályt kell betartaniuk a felvételizőknek és szüleiknek. Két pótnapot is meghirdettek: január 28. mellett február 5-ét is, hogy azok is megírhassák a felvételit, akik Covid-fertőzésben szenvedtek, vagy hatósági házi karanténba kerültek.

A 29 nyolcadikos diák közül hárman írnak felvételit a csákánydoroszlói általános iskolából. Bauer Hanna és Pölcz Anna is a szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumot célozza meg. Mindketten jól tanulnak. Hannát az idegen nyelvek tanulása, az utazás vonzza, akár a turizmusban is el tudja képzelni a jövőjét; Anna irodalomból és biológiából remekel –, de egyiküknek sincs még kiforrott elképzelésük arról, hogy milyen hivatást válaszszanak. Az írásbeli felvételire november óta folyamatosan készülnek a lányok a korábbi évek feladatlapjai alapján, és tanári segítséget is kapnak mindkét tantárgyból. Egészséges izgalommal várják a szombatot. Sütő Zsuzsanna, az osztályfőnökük, egyben matematikatanáruk úgy véli, a sikeres felvételi egyik sarkalatos pontja az, hogy minél több feladatot oldjanak meg a gyerekek. Ezáltal rutint szereznek, és éles helyzetben könnyebben boldogulnak. A másik a jó időbeosztás: matematikából öszszesen 45 perc van tíz feladat megoldására. Az eredményes teljesítéshez jól kell ismerni a feladattípusokat. Szerinte a stressztűrő képesség sem utolsó szempont – lévén a gyerekeknek ez az első komoly megmérettetésük, amelynek tétje van. Sütő Zsuzsanna hozzátette még: tanulófüggő, hogy ha valaki bekerül egy gimnáziumba, onnan egyenes útja vezet-e az egyetemre. Ha valaki céltudatos és szorgalmas, bármelyik középiskolából elérheti ezt. Mint mondta, a központi felvételi eredménye inkább csak egy pillanatkép a diákról, ami többségében reális, de nem mindig tükrözi a valós tudást.

– Korlátozottak voltak az idén a beiskolázás lehetőségei. Elmaradtak a nyílt napok, nem jutottunk el az általános iskolákba, ettől függetlenül a lehető legtöbb információt igyekeztünk eljuttatni a nyolcadikosokhoz és szüleikhez. Levélben kerestünk meg minden vasi általános iskolát, a honlapunkon külön oldal – online nyílt nap – mutatja be a csoportokat, lehetőségeket képekkel, videóval illusztrálva – hallottuk a Jurisich gimnázium igazgatójától. Keszei Balázs hozzátette: a korábbi években csak a két tanítású nyelvű tagozatra és az Arany János Tehetséggondozó Programra felvételiztettek, az idén a nyelvi előkészítőre is felvételivel lehet bejutni iskolájukba. Az utóbbit azért vezették be, hogy objektívebben tudjanak sorrendet felállítani, ha felerészben az általános iskolából hozott pontok, felerészben a felvételi eredmény adja a végső pontszámot. Volt ugyanis olyan év, amikor a nyelvi előkészítős csoportjukba 4,85-ös átlaggal nem lehetett bekerülni. Másrészt a felvételivel újabb esélyt kapnak azok az amúgy kiváló képességű diákok, akiknek nem volt egyenletes a teljesítményük, a hetedik év végén vagy nyolcadik félév végén egy-egy rosszabb jegyük is becsúszott.

Bauer Hanna és Pölcz Anna úgy érzik, megtették, ami tőlük telt a felkészülésben, de az utolsó napokban is gyakorolnak majd Fotó: Szendi Péter

Az öt évfolyamos csoportjaikban felerészben a hetedik év végi és a nyolcadik félévi jegyek, ötven százalékban a felvételi eredmény adja az összpontszámot. A négy évfolyamos humán és reál tagozatra a közismereti tantárgyak hetedik év végi és a nyolcadik félévi jegyeinek listáját veszik alapul. Az azonos pontszámot elért diákok között a hátrányos helyzet, a versenyeredmények újabb rangsort képezhetnek, továbbá az is, hogy a leendő 9. osztályos testvére az iskola tanulója-e. Ritka az ilyen mérlegelés, hiszen a hozott pontok általában jó támpontot adnak, mondta az igazgató.

– A magyar nyelv és irodalom feladatlapon a le ggyakoribb feladattípusok a helyesírást, szövegértést, nyelvhelyességet, mondatelemzést, szóelemzést tesztelik, és bizonyos alapműveltséget is. A matematika inkább kompetenciaalapú, de természetesen fontos az addig tanultak visszaadása. Mindkettőre lehet gyakorolni, készülni, hiszen a korábbi évek feladatlapjai a megoldásokkal együtt letölthetők az Oktatási Hivatal honlapjáról. Arany János Tehetséggondozó Programunkra december 11-éig pályázhattak a diákok. Ők is megírják a központi felvételit, emellett tehetségtesztet is kitöltenek szombaton 14 órakor, amire nem kell külön készülni. A teszt inkább érdekes lesz, mint nehéz – fogalmazott Keszei Balázs.

ÍRÁSBELI HÉT VASI ISKOLÁBAN

Központi írásbeli vizsgát csak a gimnáziumok és a szakgimnáziumok kérhetnek. Az országban 535 középiskola – 48 százalékuk – írt elő írásbeli felvételit leendő diákjainak. Vas megyében hét iskolában – a Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumban, a kőszegi Jurisich Miklós Gimnáziumban, a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban, a Szombathelyi Kanizsai Dorotytya Gimnáziumban, a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban, a Szombathelyi Művészeti Szakgimnáziumban és a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban – folytatnak le saját felvételi eljárást.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában