Szakértőt kérdeztünk

2021.02.03. 11:30

Lejárt a műszaki? Sokan élnek a halasztással

Egyre többen közlekednek lejárt műszakival, mivel a veszélyhelyzeti rendelet ezt lehetővé teszi.

Budai Dávid

Fotó: Unger Tamás

A járvány tavaszi hulláma idején elrendelt intézkedésekhez hasonlóan a kormány novemberben ismét meghosszabbította a személyi okmányok érvényességét annak érdekében, hogy a járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet alatt minél kevesebb személyes ügyintézésre legyen szükség.

A vonatkozó kormányrendelet értelmében a mostani veszélyhelyzet ideje alatt, a november 4-e után lejáró okmányok – beleértve a gépjármű forgalmi engedélyekbe bejegyzett műszaki érvényesség idejét – a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek maradnak. Ugyanez a határidő vonatkozik azokra az igazolványokra is, amelyek a tavaszi veszélyhelyzet idején, 2020. március 11-e és július 3-a között jártak le, de automatikusan 180 nappal meghosszabbodott az érvényességük.

Vagyis azoknak, akiknek március 11-én lejárt a forgalmijuk, a jelen állás szerint – amennyiben a veszélyhelyzetet március 1-jéig tartják fenn – április végéig nem kell vizsgára menniük. Így az autó műszakijának érvényessége több mint egy évvel megnő. – Az azonban egyáltalán nem biztos, hogy műszakilag is alkalmas lesz a forgalomban való részvételre, ez ugyanis már a sofőr felelőssége – mondja Nagy Balázs, a Ritmo műszaki vizsgabázis vezetője, mikor a műszaki vizsgákat érintő rendelkezésről kérdezzük.

 

A szakember hangsúlyozza, tavaly decemberig nem igazán érződött a forgalmukon, hogy tömegesen halasztanák el a műszakijukat az emberek. Úgy tűnik, mostanra az emberek hozzászoktak, januárban ugyanis már negyvenszázalékos volt a visszaesés. Bár keringenek erről hírek, Balázs szerint a rendőr nem büntethet pusztán azért, mert valaki él a törvény adta jogával és elhalasztja autója műszaki vizsgáját. Ha azonban baleset történik, akkor szerinte a biztosítóval már lehet probléma.

A KRESZ ugyanis előírja a megfelelő műszaki állapotot. Egy lejárt papírokkal balesetező autónál jó eséllyel meg fogja vizsgálni a biztosító azt, hogy alkalmas volt-e a jármű, a forgalomban való részvételre. Amennyiben sikerül bebizonyítani, hogy a baleset az autó műszaki hibája miatt következett be, megtagadhatja a kár kifizetését. A műszakira érkező autók, nagyon vegyes képet mutatnak. A szépen karbantartottól, egészen odáig terjed a skála, hogy az autót már nem éri meg levizsgáztatni, mivel ahhoz, hogy átmenjen, az értékének sokszorosát kellene rákölteni. Nyilván ezek az autók a halasztás miatt nem tudnak fennakadni a rostán, ezért értelemszerűen nő a megkérdőjelezhető műszaki állapotú járművek száma az utakon.

Tavasszal minden bizonnyal nőni fog a vizsgaállomások forgalma, hiszen amint bejelentik a korlátozások feloldását, vagy, hogy újra lehet külföldre utazni, mindenki egyből akarja majd a műszakit. Azzal ugyanis nem árt tisztában lenni, hogy a lejárt érvényességű okmányokat – így a műszakit is – külföldön nem fogadják el, valamint a rendelet nem vonatkozik a 2020. július 3-a és november 4-e között lejárt okmányokra sem, azokat meg kell, meg kellett hosszabbítani.

Balázs egyébként abban is biztos, hogy jó pár lejárt műszakis autónál soha nem lesz megújítva a vizsga. Sokan kerültek nehéz helyzetbe, akiknek már nem fér bele az autó fenntartása. A műszaki vizsga halogatásának a társas érintkezések csökkentése mellett azért van értelme, mert a vizsga időpontját nem dátumozzák vissza, így onnantól számítva indul majd az újabb két év, amikor a vizsga időpontja volt, és a vizsga árának befizetése is későbbre tolódik. Márpedig sokaknál számít ez is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában