Frissen Vasból

2021.10.31. 07:00

Kihívás a felelősség: Koós Melindát, a Büki Gyógyfürdő Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük

Koós Melinda két évtizedet töltött a fürdők világában, a húszból 18 évet egy helyen, a Sárvári Gyógyfürdő Kft. kötelékében. Több mint féléves szentgotthárdi munka után szeptember óta a Büki Gyógyfürdő Zrt. vezérigazgatójaként csapatával azon dolgozik, hogy újradefiniálják a fürdőt. Számára kihívás, hogy nagy felelősséggel járó pozícióban dolgozik, sőt az ilyen próbatételek mozgatják meg igazán.

Tóth Kata

Koós Melinda: „Beszéljük meg, gondolkodjunk együtt, találjuk ki közösen!”

Fotó: Szendi Péter

Összetett szaktudást – közgazdasági, értékesítési, marketing, műszaki, informatikai és vállalatvezetői ismereteket is – igényel egy fürdőkomplexum hatékony vezetése. Koós Melinda, ha nem is célirányosan ebbe az ágazatba tartott és mostani pozícióját vizionálta, amikor pályaválasztás előtt állt, tudatosan indult az idegenforgalom felé. Kreativitása, dinamikus személyisége, ambíciói és szorgalma vitték előre. – Zsennyén nőttem fel, a szüleim az alkotóházban dolgoztak.

Nem klasszikus kereskedelmi szálláshelyet működtettek, mégis arra emlékszem, hogy a szünidőben, amikor a művészek érkeztek, ha kellett, az irodában segítettem édesanyámnak az adminisztrációban, máskor a tálalásban, felszolgálásban. Emellett jelentősen formáltak a kőszegi gimnáziumi évek is: a Jurisich-ba jártam, az ott köttetett barátságok a mai napig fontosak számomra.

1999-ben idegenforgalmi és szálloda szakon végzett a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolán (ma: Budapesti Gazdasági Főiskola), ahol „kiváló turisztikai képzést kaptak”. A szakmai gyakorlatát az USA-ban Hilton Head Island üdülővárosban (Dél-Karolina) töltötte egy Hilton szállodában. A főiskola mellett a L’oreal-nál vállalt munkát kereskedelmi területen. Később, már Vas megyébe visszatérve másoddiplomázott a Nyugat-Magyarországi Egyetemen: okleveles közgazdász lett.

Két és fél éve dolgozott egy utazási irodánál, amikor a sárvári fürdő akkori igazgatója, Vörös Imre hívta munkatársnak: ott lehetett a zöldmezős beruházás indulásánál. 2002-ben nyitott a fürdő, Melinda egy évvel a nyitás előtt kezdett.

– Szó szerint az első kapavágásnál jelen voltam: az első munkanapomon szedték fel a régi focipálya gyepszőnyegét. Mélyvíz volt a munka, de kezdetektől a helyemen éreztem magam. A korábbihoz képest más profillal, újabb célcsoportokat megszólítva és a szolgáltatások körét az akkori vendégigényeknek megfelelően bővítve kellett felépítenünk a Sárvárfürdő brandet. Rengeteget tanultam Vörös Imrétől, később Vancsura Miklóstól is, akivel 10 évig dolgoztam együtt. Mindketten bizalmat szavaztak, a tervezés-építkezés fázisaiba, valamint a stratégia kialakításba is bevontak. Rengeteg sikerélményt adott a munka, és persze vitt előre a fiatalságom, a lelkesedésem – meséli.

Koós Melinda: „Beszéljük meg, gondolkodjunk együtt, találjuk ki közösen!”
Fotó: Szendi Péter

Marketingvezetőként kezdett, értékesítési és marketingigazgatóként folytatta: a fürdő és a hozzá tartozó szálloda, a kemping és a kalandpark értékesítési és marketingstratégiájának kidolgozása és megvalósítása is hozzá köthető. Emellett öt éven keresztül ő volt az igazgatója a négycsillagos VitalMed Hotelnek, és több fürdőberuházás projektmenedzsereként is tevékenykedett. Abban a 3 milliárdos projektben például, amelyben elkészült a családi fürdőszárny, a strand több élményelemmel gazdagodott. – Sárvárfürdő sikertörténet: az indulástól dinamikus vendégszámnövekedéseket tudtunk elérni. A fürdő etalon lett, jó volt ennek részese lenni – mondja. 2020 júliusában, 18 év után nehéz szívvel köszönt el. Anélkül, hogy részletekbe menne, annyit árul el: elsősorban emberi okok vezettek a távozásához.

2021 januárjától a Gotthard-Therm Kft. ügyvezető igazgatójaként és a Szentgotthárd Spa & Wellness fürdőigazgatójaként folytatta pályafutását a létesítmény „turisztikai versenyképességének növelését, üzemeltetésének eredményessé tételét” megcélozva.

– Amikor elkezdtem a munkát, a fürdő a pandémia miatt nem fogadhatott látogatókat. Arra építettünk, hogy a vírushelyzet után lesz majd egy vendégkör, amely a kisebb, biztonságos, kevésbé tömegturizmus-jellegű, ám vendégközpontú desztinációkat keresi. Költséghatékony gazdálkodást, a napijegyes vendégforgalom és a vendégéjszakák számának növelését terveztük, a környék szolgáltatóival élménycsomagok kialakítását. Új arculattal, új logóval, új névvel indultunk el. A július és az augusztus 20 százalékkal magasabb vendégforgalmat és árbevételt hozott. Jó atmoszférája van a helynek, egy kis ékszerdoboz, amiben sok lehetőséget láttam. Közben kaptam Bükről a megkeresést, ami váratlanul ért, ám óriási szakmai kihívást ígért.

A vezérigazgatói pozíció a tevékenységek széles körét öleli fel, a létesítmény pedig óriási: az ország második legnagyobb fürdője, 34 medencével, jelentős medical wellness és gyógyászati központtal, vendéglátással, kempinggel. Melinda úgy érezte, élnie kell ezzel a szakmail lehetőséggel. A kihívás motiválta itt is: az, hogy „szereti nagy fába vágni a fejszéjét”. És hogy mire volt elég 2 hónap? – Bizonyos szinten átláttam már a fürdőt és megismertem a kollégákat, kölcsönösen kialakult egy kép. Jó közegbe kerültem, a munkatársaim hozzáállása is pozitív, azzal együtt, hogy még nem teljes a létszám.

Beszéljük meg, gondolkodjunk együtt, találjuk ki közösen a legjobb megoldást – én vezetőként ezt a szemléletet képviselem. Tudok és szeretek is csapatban működni, komfortzónán kívüli feladatokat kapni és adni, és olyan környezetben dolgozni, ami innovatív megoldásokra ösztönöz. A pandémia a turizmus minden szereplőjét megrázta, a fürdőágazatot különösen, ugyanakkor lehetőséget is ad: átgondolni, hol tartunk most, milyen irányba kellene elmozdulni, hogyan lehetne eredményesebben dolgozni. Aktuális ez Bükfürdőn is. Csak egy példa: nagyon magas a külföldi vendégek aránya.

A külföld felé való kitettségünket vissza kell szorítani, de úgy, hogy ne a külföldiek száma csökkenjen, hanem a belföldi vendégeké nőjön. Szeretnénk, ha a környékből is többen érkeznének: tervezzük például a fürdő és a szaunavilág hosszabb nyitva tartását. A szezonkezdet nehézségei után a vendéglátás – köszönhetően a jó csapatnak, és itt valamennyi területen dolgozó kollégára gondolok – nyár végére már gördülékenyebben működött. Egy hónapja új kávézót nyitottunk, a héten nyílt a meglévő mellé egy új étterem és november közepétől működik egy pékség, ami a fürdővendégeknek és a helyieknek is értékesít.

Bízom abban, hogy ha ez a terület a helyére kerül, tudunk másra is fókuszálni. Jelenleg két egyenként 600 milliós beruházás zajlik a fürdő területén, megújul a kemping és egy termelőkonyhát építünk. Jövőre lesz 60 éves a fürdő, egyes részei elöregedtek, korszerűsítést igényelnek, amihez pályázati forrásra számítunk – a koncepciótervet már most állítjuk össze. Összességében újra kell definiálni a terméket, a szolgáltatást, Bükfürdőt. Az elején vagyunk a feladatnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában