Felelős szülők

2021.12.12. 07:00

Csak engedéllyel lehet kitolni az iskolai oktatás megkezdését – Szakembert kérdeztünk

Legutóbb sorra vettük Schmidt-Frigy Lilla óvodapedagógus, fejlesztőpedagógus, TSMT-terapeutával az iskolaérettség kritériumait. A témát most a fejlesztés lehetőségeivel folytatjuk, és körbejárjuk annak feltételeit is, hogy a kisgyermek további egy évet töltsön az óvodában.

Tóth Kata

Fotó: Szendi Péter

A szakember elismeri, nincsenek könnyű helyzetben a szülők, akik a plusz egy év óvodán gondolkodnak. Azért sem, mert a hat év körüli gyerekek egy év alatt sokat fejlődhetnek megfelelő feltételek, fejlesztések között. – Minden szülő érzi, miben gyengébb a gyermeke, legyen az számolás, beszédértés, beszédészlelés, finommotorika. Ilyenkor az adott területhez kapcsolódóan érdemes játékokat keresni, segítséget kérve az óvodapedagógustól is.

 

A finommotorika fejlesztésére jó a gyöngyfűzés, a tésztagyúrás, a szalvétatépkedés, a ragasztás, a lencseválogatás és -számolás. Ha gyengék a kézizmok, a fejlesztésüknél a jó eszköz is fontos: adjunk a gyermek kezébe vastag, háromoldalú ceruzát, amivel öröm az alkotás. A finommotorika fejlesztése persze csak akkor kezdődhet, ha a gyermek nagymozgásai rendben vannak. Még egy tipp: ha megkérjük a nagycsoportost, hogy söpörjön, azzal átlép a testközépvonala másik oldalára. Ezzel erősíti a vállövet és még munka jellegű tevékenységet is végez.

 

Megemlíti még, hogy Magyarországon is elérhető egy részletes, neuro-szenzomotoros diagnosztikai eljárás, amely teljes képet ad a gyermek fejlettségéről: alkalmas a mozgásos és kognitív (értelmi), figyelmi fejlődésprofiljának megfigyelésére, amelyből azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érés zavara. Látókörében sokan kíváncsiak ennek, illetve a logopédiai felmérésnek az eredményére. A vizsgálatok alapján sokszor kiderül, hogy bár a gyermekek elmaradásokkal küzdenek bizonyos képességterületeken, de az elmaradás mértéke célzott fejlesztéssel akár hónapokon belül behozható, és ezzel segíthető a sikeres iskolai beválás.

 

Ilyen esetekben bizonyos területek „finomhangolására” van csak szükség: segíthet a TSMT, ami a nagy- és finommozgások fejlesztésével érleli az idegrendszert, valamint a logopédiai ellátás is. Az általános iskolai oktatás megkezdését tavaly év elejétől már csak engedéllyel lehet kitolni. Az Oktatási Hivatal (OH) dönt arról, hogy a tanköteles korú gyermek további egy nevelési évig óvodás lehet-e, az eljárás a szülő kérelmére indul. A benyújtott kérelemben a szülőnek kell megindokolnia, hogy miért kérelmezi a felmentést, és egyéb dokumentumokat is mellékelhet például szakorvostól, gyermekorvostól, logopédustól, védőnőtől, fejlesztőpedagógustól, mozgásterapeutától, de kikérheti az óvodától a gyermek fejlődését nyomon követő naplót is.

 

Az OH, ha tud, dönt, máskülönben a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálat vizsgálatát rendeli el. A tankötelezettség halasztásával kapcsolatban az OH honlapján az szerepel: a 2022/2023-as tanévre vonatkozó kérelmeket 2022. január 18-áig kell benyújtani. (A határidő utolsó napja az ügyfélkapus benyújtás és a postára adás legkésőbbi dátumát jelöli.) A tankötelezettség korábbi megkezdése iránti kérelmet a szülő/gyám vagy szülői kérelem hiányában a gyámhatóság nyújthatja be.

 

Ha a szülői felügyeleti jogot a szülők közösen gyakorolják, a kérelmet benyújtó szülő nyilatkozik arról, hogy a kérelemben foglaltakkal a másik szülő egyetért. Ha a Pedagógiai Szakszolgálat szakértői bizottsága a sajátos nevelési igény (SNI), illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) feltárására végzett vizsgálat keretében január 18-áig javasolja, hogy a gyermek további egy évig óvodai nevelésben részesüljön, nem kell szülői kérelmet benyújtani. Ilyenkor ezt a szakértői véleményt az óvodában kell bemutatni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában