Tárgyjátékok

2022.07.04. 11:08

Felpezsdült az élet a hűvös falak között: Gaál Tamás szobrászművész tárlata a sárvári Galeria Arcisban

Régen megtanultuk: ha vasárnap, akkor tárlatnyitó a sárvári Nádasdy-vár kiállítóhelyén, a Galeria Arcisban, amelynek terei mindig jótékony párbeszédbe lépnek az aktuális alkotó vagy alkotók munkáival. A boltívek alá most Gaál Tamás Munkácsy-díjas szobrászművész, Sárvár díszpolgára hozta el különleges konstrukcióit Tárgyjáték – Szegmensek címmel.

Ölbei Lívia

Forrás: Benkő Sándor

A kiállítást vasárnap délelőtt Kondor János festőművész, a Galeria Arcis vezetője ajánlotta a közönség figyelmébe, régi barátként üdvözölve a szombathelyi születésű szobrászművészt, aki „ezer szállal kötődik Sárvárhoz”. És mert a sárvári kiállítás – nem is kell mondani, hogy a Covid-korszak miatt – két évet váratott magára, annál nagyobb öröm, hogy most, amikor végre ismét felpezsdült a kulturális élet, sikerült megrendezni. 

Sárváron is vannak köztéri szobrai

Kondor János mindenekelőtt azzal ajánlotta a közönség figyelmébe Gaál Tamást, hogy a kortárs magyar szobrászat - nemzetközi viszonylatban  is - egyik kiemelkedő, karakteres egyénisége: több mint három évtizedes pályafutását számos hazai és nemzetközi kiállítás jelzi, elismertségét több mint 30 köztéri alkotás dicséri, közülük három jelentős művet Sárváron állítottak fel. - Ki ne ismerné a várparkban lévő 1996-os nonfiguratív Holokauszt-emlékművet! A több részből álló monumentális kompozíció a megtört test és lélek szimbóluma, mély humánummal megfogalmazva. Finom felület-megmunkálással készült a Hild-parkban felállított Sylvester János-emlékmű.

Forrás: Benkő Sándor


Függőleges és vízszintes, tömbszerű elemekre építő, figurális-geometrikus alkotás álló emberi alakot mintáz, elvont formai eszközökkel. Gyönyörű alkotása az Országzászló kő- és fémplasztikája, konstrukciója. Emblematikus mű, közérthető utalásokkal Trianonra, izgalmas felületi megmunkálással, organikus formaképzéssel. A Gaál Tamás-szobrok általában rejtett érzéseket, történéseket, gondolatokat hordoznak magukban, amelyek kibontásához a befogadói oldalon műértő szemlélődésre van szükség. Köztéri alkotásai (egyedi művek) mellett témáit nagyobb részt sorozatokban dolgozza fel. 

Testek és imaginárius terek

- Az elmúlt három évtizedet olyan ciklusok kísérik (a teljesség igénye nélkül), mint a Testek, Imaginárius terek, Kapcsolatok, Kerti anzix, Kádak, Köz-test…sorozat – mondta Kondor János, elérkezve a Galeria Arcisban kiállított alkotásokhoz:  - A zárt és nyitott formák együttes használata az újabb műveknek is meghatározója, ez jól megfigyelhető az itt látható munkákon. 

Forrás: Benkő Sándor


A Tárgyjáték sorozata az utóbbi 3-4 évben készült, acélból hegesztett, illetve öntött technikával. A Tárgyjáték szobrai szép példák a fénnyel teli tárgyábrázolásra, amikor nem látjuk a belső felét a szobornak. A szobrász játszik a külső és belső tér, illetve a különböző léptékek összekapcsolásával, saját világot teremtve. A kompozíciókban nagy szerepet szán a feszültségnek, a kisebb-nagyobb léptékeknek és a formák tükröződésének. 

Környezetének figurái a rajzokon

A rajzokon megjelennek személyes környezetének szereplői, hétköznapi tárgyak, különös szerkezetek, érdekes tárgykapcsolatok, szokatlan nézőpontok, enteriőrök, álmok. Játék a tárgyakkal, játék a léptékkel. Gaál Tamás mindig előjön valami újjal, valami tőle szokatlan kifejezésmóddal. Ez is a homo ludens, a Játékos ember sajátja. Huizinga szerint pedig: „Az emberi kultúra a játékban, játékként kezdődik és bontakozik ki.”

1994-től Munkácsy-díjas szobrász, 2006-ban kapta meg az Érdemes Művész címet, tulajdonosa a szobrászok által odaítélt Szobrász-babérkoszorúnak és nem mellesleg négy éve Sárvár város díszpolgára. Pedagógiai munkássága is jelentős, több évtizede tanít a PTE Művészeti karán, a szobrász tanszéken.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában