2023.01.25. 17:30
Buszsávot Szombathelyre? - Közlekedésbiztonsági szakértőt kérdeztünk
Bombaként robbant a hír kedden, a Városstratégiai, Idegenforgalmi és Sport Bizottság ülése után: három útszakaszon buszsávot alakítanának ki. Megkérdeztük a közlekedési szakértőt, milyen hatással lehet ez a városi forgalomra.
Fotó: © Unger Tamás
Elkészült a város Települési Környezetvédelmi Programja, erről is tárgyalt keddi ülésén a Városstratégiai, Idegenforgalmi és Sport Bizottság. A több mint kétszáz oldalas anyagban a helyi közösségi közlekedés fejlesztésének külön fejezetet szentelt a szerző. Az utóbuszok vonali és csomóponti előnyben részesítése kapcsán merül fel a buszsávok kialakításának gondolata, a torlódással érintett szakaszokon. Javaslatot tesz a Thököly, a Vörösmarty és a Zanati útra, de megjegyzi: a helyszínek pontos meghatározása tervezői vizsgálatot igényel.
Mindenre gondoltam, amivel javulhatna a város közlekedési rendszere, de erre nem. Szombathely útjai nem alkalmasak külön buszsávok kialakítására, vagyis csak úgy, ha az valakinek a kárára történik - mondja Unger József. A közlekedésbiztonsági szakértő úgy látja: A város útjai már így is zsúfoltak, sok a probléma a közlekedésben. Ha ezeken a helyeken buszsávot alakítanak ki, ez csak tovább gyűrűzik.
A Vörösmarty, a Zanati és a Rohonci-Petőfi utcák a város ütőerei, de a Thököly is mindig zsúfolt. A jogszabály szerint pedig a buszsávot csak a Blaguss és/vagy a Volán járatai vehetnék igénybe, egyéb gépjármű csak bekanyarodáskor, besorolás céljából használhatja.
Unger József emlékeztet: a Vörösmarty valaha párhuzamos közlekedésre alkalmas út volt, két forgalmi sávval, csak közben kiderült: a lakossági igényelné itt a parkolási lehetőséget, ezért egysávossá alakították. Ezzel egyúttal lecsökkent az út átbocsátó képessége.
Az alapötlet, az autómentes övezetek kialakítása és a közösségi közlekedés népszerűsítése, támogatható - véli a szakember, de ehhez meg kellene teremteni az egyéb infrastrukturális feltételeket is.