2023.01.04. 18:15
Nem lett jó a karácsonyi ajándék? - Szakértőt kérdeztünk a termékvisszavételek jogszabályi hátteréről
Nem lett jó a méret, nem tetszik, kettő van belőle, nem működik vagy éppen hibás – számos oka lehet annak, hogy a karácsonyt követően milyen okból cserélnék vissza az ajándékba vásárolt termékeket a fogyasztók. Mivel a törvény nem kötelezi az üzleteket, csupán a jóindulatukon múlik, hogy visszaveszik-e azokat. Az online vásárlásoknál azonban más a helyzet.
Fotó: © Unger Tamás
Rábai Pétert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas megyei Szervezetének elnökségi tagját kérdeztük a termékvisszavételek jogszabályi hátteréről. A szakértő elmondta: sokan még mindig úgy hiszik, hogy él a háromnapos visszacserélés lehetősége, azonban ezt a törvény már nem írja elő az üzleteknek.
Megtudtuk: más szabályok vonatkoznak az internetes és a bolti vásárlásra. Amennyiben valaki kereskedelmi egységnél, azaz üzletben vásárolt, a vállalkozásra van bízva, hogy pusztán jóindulatból kicseréli-e az adott terméket vagy sem, ugyanis ezt nem kötelesek megtenni. Az internetes vásárlásoknál azonban a termék kézhez vételét követő 14 napon belül élhet a vásárló az elállási jogával. - Ám az elállással együtt vissza kell juttatni a terméket a vállalkozásnak, ezzel pedig sok esetben akadhat problémája a fogyasztónak. Rengeteg termék érkezik külföldről, de sok tranzakció során az érintett vállalkozás nem adja meg az elérhetőségét, ezért fontos, hogy körültekintően vásároljunk az interneten – hívta fel a figyelmet Rábai Péter.
A hibás, nem működő termékek esetében az üzletek kötelesek jótállással kijavíttatni vagy cserélni azokat. Amennyiben ennek nem tudnak eleget tenni, a vásárló visszakérheti a vételárat. A kompenzációként felajánlott levásárlás lehetőségével a vevő nem köteles élni. Az internetes vásárlásra hasonló szabályok vonatkoznak, ám ott a 14 napos elállási jog a mérvadó – fogalmazza meg a szakértő.