2023.03.13. 19:00
Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk?
Ahhoz, hogy eredményesen el tudjuk végezni a munkánkat, mások közreműködésére van szükségünk. Ugyanekkor a kutatások szerint az emberek általában rosszul ítélik meg, hogy hogyan és milyen kommunikációs csatornán érdemes segítséget kérni. Gerlei Béla ad útmutatót a munkahelyi segítségkéréshez.
A megfelelő kommunikációs csatorna nagyban segíthet elérni a céljainkat
Ha valakitől kérni akarunk valamit, felmerül a kérdés, milyen csatornát használjunk. Írjunk egy e-mailt, vagy írjunk rá a chaten? Esetleg hívjuk fel, vagy küldjünk egy Zoom/Teams meghívót? Menjünk át hozzá és kérdezzük meg személyesen? A távmunka és a home office térnyerésével csökkent a személyes találkozások gyakorisága. A kommunikáció áttevődött az elektronikus csatornákra, amik úgy tűnik, sok esetben kevésbé hatékonyak, mint a személyes megbeszélések, mondja Gerlei Béla, a Karrier Intézet igazgatója az egyik humánerőforrás-portálon (HR-portál) megjelent írásban.
Egy felmérés résztvevői úgy vélték, hogy nincs, vagy elhanyagolható különbség van a kérést közvetítő kommunikációs csatornák hatékonysága között. Más szóval, felesleges odamenni személyesen, egy e-mail is megteszi. Ugyanekkor, amikor valóban kértek munkatársi segítséget, a személyes kérések 67 százalékkal hatékonyabbak voltak, mint bármelyik videó vagy hang alapú kommunikációs csatorna. Ennél csak az írásbeli (e-mail, chat) üzenet teljesített rosszabbul. A kutatások tanúsága szerint lényegesen nagyobb a valószínűsége egy kérés teljesítésének, ha az személyesen történik, mint ha valamilyen elektronikus csatornán kérnénk ugyanazt. Ha nem tudunk személyesen segítséget kérni, akkor a következő választásunk valamelyik hang- és videófunkciókkal bővített kommunikációs csatorna lehet, mert az írott kommunikációnál (e-maileknél, chat) ezek hatékonyabbak. Általánosságban, a személyes kapcsolatok növelik az elkötelezettséget, és az együttműködés alapja továbbra is a személyes kontaktus.