2024.08.14. 14:00
REpont: hogy látják a másik oldalon?
REpont néven vezette be a MOHU a műanyag palackok újrahasznosítását, és főként leadását. A vásárlók körében tett érdeklődésünk mellett kíváncsiak voltunk, és megszólaltattuk a másik oldalt, azaz az élelmiszerboltokat is a REpont ügyében.

Fotó: Flajsz Peter
Ahogy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk vele, a műanyag palackok REpont automatáknál való visszaváltása nem mindig megy zökkenőmentesen. Akadtak elégedett vásárlók is, de voltak, akiknek nem mindig sikerült a dolog elsőre. Vagy talán másodikra sem. A helyzet – mint kiderült – hasonló a hálózatoknál is. Ki így, ki úgy látja – legalábbis a kapott információk alapján ez szűrhető le.
Hogy látják a REpont-ot a Spar-nál?
A Spar Magyarország részletesen megosztotta velünk a tapasztalatait. Nem kendőzte és tagadta le: vannak kihívások a palack-visszaváltás ügyben. Különösen az első időkben, hiszen – mint köztudott – a rendszer elvileg már év eleje óta létezik. A kifutás azonban (a még nem visszaváltós palackok esetén) hosszú hónapokon át tartott. Nagyjából július-augusztus lett az az időszak, amikor már szinte mindenütt visszaváltós palackokat vásárolhatunk. Ötven forinttal drágábban.
A Spar szerint kihívást jelent a vásárlók megfelelő tájékoztatása:
- milyen módon győződhetnek meg arról, hogy visszaváltható-e az italcsomagolás;
- melyik géptípus, milyen italcsomagolást fogad el (egyutas/többutas);
- milyen visszatérítési módok közül lehet választani, ezen belül is a REpont applikáció működése és funkciói is figyelmet érdemelnek.
Kihívást jelent az áruházi folyamatok menedzselése is:
- a folyamatos áruelérhetőség biztosítása, illetve a termékváltás követése;
- az üvegvisszaváltó gépek rendezett és tiszta környezetének biztosítása;
- a háttértárolási struktúra fenntartása a visszaváltott italcsomagolások elszállításáig.
Aktuális kihívások alatt pedig a következőket értik:
- Sok esetben nem jön el a hulladékért a MOHU az áruházakba és ha el is jön, akkor sem visz el mindig mindent.
- Az Envipco gépek sokszor meghibásodnak és azok javítása több esetben nem történik meg időben.
- Probléma a termékregisztráció csúszása még, mely természetesen kihat a kereskedelmi folyamatainkra. Így történhetett meg több alkalommal, hogy egyes termékeken ott van a DRS logó, kifizeti a vásárló utána az 50 Ft-ot, viszont a gép nincs még a visszavételre felprogramozva.
- Ha a termékek felregisztrálása a MOHU részéről meg is történt, sokszor akkor sem fogadja el az automata a csomagolóanyagot.
Mi a helyzet a Penny-nél?
A Penny Magyarország szintén választ adott megkeresésünkre. Ők optimistábbnak tűnő választ adtak: elmondásuk szerint az átállás a PENNY és a beszállítók között zökkenőmentesen történik, a tervek szerint halad.
A MOHU automaták működtetése során néhány kisebb hibát észleltek, amit jeleztek az üzemeltető felé, akik dolgoznak a probléma elhárításán. Felhívják a figyelmet a szezonalitásra: náluk us érezhető, hogy a nyár az italok szezonja. Rengeteg PET-, alu- és üvegpalackos termék kerül a boltokba akár állandó, akár szezonális belistázás keretében, tehát a DRS köteles termékek száma az elmúlt hetekben kezdett el a polcokon látványosan növekedni.
A Penny-nél úgy gondolják, hogy a vásárlói edukáció (azaz a vevők tájékoztatása) a legfontosabb ahhoz, hogy a rendszer minél gördülékenyebben működjön.