Mindennapi

2024.08.14. 14:00

REpont: hogy látják a másik oldalon?

REpont néven vezette be a MOHU a műanyag palackok újrahasznosítását, és főként leadását. A vásárlók körében tett érdeklődésünk mellett kíváncsiak voltunk, és megszólaltattuk a másik oldalt, azaz az élelmiszerboltokat is a REpont ügyében.

REpont: hogy látják a másik oldalon?

Fotó: Flajsz Peter

Ahogy korábbi cikkünkben már foglalkoztunk vele, a műanyag palackok REpont automatáknál való visszaváltása nem mindig megy zökkenőmentesen. Akadtak elégedett vásárlók is, de voltak, akiknek nem mindig sikerült a dolog elsőre. Vagy talán másodikra sem. A helyzet – mint kiderült – hasonló a hálózatoknál is. Ki így, ki úgy látja – legalábbis a kapott információk alapján ez szűrhető le.
 

Hogy látják a REpont-ot a Spar-nál?
 

A Spar Magyarország részletesen megosztotta velünk a tapasztalatait. Nem kendőzte és tagadta le: vannak kihívások a palack-visszaváltás ügyben. Különösen az első időkben, hiszen – mint köztudott – a rendszer elvileg már év eleje óta létezik. A kifutás azonban (a még nem visszaváltós palackok esetén) hosszú hónapokon át tartott. Nagyjából július-augusztus lett az az időszak, amikor már szinte mindenütt visszaváltós palackokat vásárolhatunk. Ötven forinttal drágábban.

A Spar szerint kihívást jelent a vásárlók megfelelő tájékoztatása:

  • milyen módon győződhetnek meg arról, hogy visszaváltható-e az italcsomagolás;
  • melyik géptípus, milyen italcsomagolást fogad el (egyutas/többutas);
  • milyen visszatérítési módok közül lehet választani, ezen belül is a REpont applikáció működése és funkciói is figyelmet érdemelnek.

Kihívást jelent az áruházi folyamatok menedzselése is:

  • a folyamatos áruelérhetőség biztosítása, illetve a termékváltás követése;
  • az üvegvisszaváltó gépek rendezett és tiszta környezetének biztosítása;
  • a háttértárolási struktúra fenntartása a visszaváltott italcsomagolások elszállításáig.

Aktuális kihívások alatt pedig a következőket értik:

  • Sok esetben nem jön el a hulladékért a MOHU az áruházakba és ha el is jön, akkor sem visz el mindig mindent.
  • Az Envipco gépek sokszor meghibásodnak és azok javítása több esetben nem történik meg időben.
  • Probléma a termékregisztráció csúszása még, mely természetesen kihat a kereskedelmi folyamatainkra. Így történhetett meg több alkalommal, hogy egyes termékeken ott van a DRS logó, kifizeti a vásárló utána az 50 Ft-ot, viszont a gép nincs még a visszavételre felprogramozva.
  • Ha a termékek felregisztrálása a MOHU részéről meg is történt, sokszor akkor sem fogadja el az automata a csomagolóanyagot.
     

Mi a helyzet a Penny-nél?
 

A Penny Magyarország szintén választ adott megkeresésünkre. Ők optimistábbnak tűnő választ adtak: elmondásuk szerint az átállás a PENNY és a beszállítók között zökkenőmentesen történik, a tervek szerint halad. 

A MOHU automaták működtetése során néhány kisebb hibát észleltek, amit jeleztek az üzemeltető felé, akik dolgoznak a probléma elhárításán. Felhívják a figyelmet a szezonalitásra: náluk us érezhető, hogy a nyár az italok szezonja. Rengeteg PET-, alu- és üvegpalackos termék kerül a boltokba akár állandó, akár szezonális belistázás keretében, tehát a DRS köteles termékek száma az elmúlt hetekben kezdett el a polcokon látványosan növekedni.

A Penny-nél úgy gondolják, hogy a vásárlói edukáció (azaz a vevők tájékoztatása) a legfontosabb ahhoz, hogy a rendszer minél gördülékenyebben működjön.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában