Murai András filmtörténész szemével

2025.01.24. 20:00

Oscar 2025 - az Oscar-díj jelöltje a magyar vágó is a legnagyobb elismerésre esélyes filmek készítői között

Mi várható a 97. Oscar-gálán? Melyik mire lehet esélyes az Oscar-jelölt filmek között? Mik lehetnek az Oscar 2025 gála kiemelkedő eredményei? „Szerintem A brutalista című film az Oscar-díj egyik legesélyesebbje. Egy olyan amerikai film, amelynek több magyar vonatkozása is van, köztük az, hogy a vágó magyar, Jancsó Dávid (aki filmes családból származik, édesapja Jancsó Miklós filmrendező) – felelte kérdésünkre Murai András szombathelyi filmtörténész.

– A film főszereplője egy magyar ember, Tóth László építész - fiktív szereplő -, aki a második világháború után, 1947-ben emigrált Amerikába. A szerepet Adrien Brody játssza, aki magyar felmenőkkel rendelkezik. Ő játszott már zsidó menekülőt, ez volt A zongorista (2002), ezért kapta az első Oscar-díjat. További magyar vonatkozása A brutalista című filmnek, hogy a vágó magyar, Jancsó Dávid, Jancsó Miklós fia. Maga Jancsó Dávid vágó is Oscar-jelölt – mondta el az Oscar 2025 várakozásairól Murai András, kiemelve: nagyszerű teljesítmény a jelölése, ez a hazai filmszakma elismerése is. Amint például tavaly is az volt, hogy a Szegény párák című film (2023) berendezője, Mihalek Zsuzsa Oscar-díjat kapott. A filmet most kezdik vetíteni a hazai mozik.

Oscar 2025
Murai András filmtörténésszel az Oscar 2025 várható eredményeiről beszélgettünk, az esélyeket latolgatva
Fotó: Merklin Tímea

- Ha az Oscar-jelölt filmek esélyeit latolgatjuk, könnyen elképzelhető, hogy A brutalista több díjat is fog kapni. Az előzeteseket látva, vizuálisan is nagy formátumú, igényes film – foglalta össze Murai András.

Miként lehet megtippelni, hogy melyik filmnek van esélye elnyerni az Oscar-díjat?

- Amint azt sokan leírták már, abból lehet kiindulni, hogy az adott film korábban milyen díjakat kapott. A brutalista például már több Golden Globe-díjat nyert csakúgy, ahogy Golden Globe-díjat kapott már a Konklávé című pápaválasztásról szóló film is, amit szintén az Oscar-díj esélyesei között tarthatunk számon – fejtette ki a filmtörténész. – A film fiktív, de hitelesen ábrázolja az egyház belső világát, a pápaválasztás körülményeit, a bíborosok közti játszmákat, az egyházi vezetők esendőségét.  A mű kevés helyszínen játszódik, jó a dramaturgiája, remek a színészi játék.

Murai András egy másik fontos filmként említi az Oscar-jelöltek között az Anora című romantikus vígjátékot, amelyet egy független amerikai filmes, Shean Baker rendezett, és elnyerte már a Cannes-i fesztivál Arany Pálma-díját. 

- Nem egy olyan Oscar-díjas film van, ami az Oscar előtt a Cannes-i fesztiválon jól szerepelt, ilyen volt például a Saul fia (2015) is – fejtette ki Murai András. Az Anora című filmről elmesélte: egy szexmunkás nő története New Yorkban, egy fekete komédia – Megtaláltam: egy orosz oldalon már fent van, Magyarországon majd csak februárban kezdik vetíteni. Sean Baker már korábbi filmjében is foglalkozott a társadalom kitaszítottjaival, például a Floridai álom című filmjében (2017) és a Vörös rakétában (2021), amely utóbbiban egy pornósztár volt a főszereplő. 

Az Oscar-jelöltekről szólva a filmtörténész várakozással néz az Emilia Pérez című, francia-belga-mexikói filmre is, amely a Cannes-i fesztiválon elnyerte a zsűri nagydíját, és esélyes lehet Oscar-díjra a „legjobb rendezés” és a „legjobb színésznő” kategóriában is.  A zenés musical főszereplője egy nemi identitást váltó ember, a sztori pedig egy drogkartell vezetőjével is kapcsolatos. A film főszereplője az első transznemű színész, akit Oscar-díjra jelöltek.

Érdemes még kiemelni A szer című horrort, amely nagyon meggyőzően, erős, néha szinte taszító képekkel beszél a társadalmunkat átható fiatalság-mániáról és annak veszélyeiről, s amelyben meglepetés Demi Moore kiemelkedő alakítása, nem véletlenül ő is ott van a jelöltek között.  

Milyen filmek esélyesek az Oscar-díjra?

- Az esélyesek között olyan filmeket találunk, amelyek a társadalom alulreprezentált csoportjainak képviselőit állítják fókuszba. Ezzel függ össze a Konklávé csattanója (váratlan fordulat a végén, hogy a sok taktikázás után egy olyan bíborost választanak, akiről az utolsó percben kiderül, hogy kétnemű), ilyen az Emilia Pérez főszereplője (egy nemi identitásváltó) vagy az Anora főszereplője, aki egy szexmunkás. A brutalista főszereplője is ide tartozik, hiszen egy bevándorló létet látunk, habár nem kortárs közegben, hanem a második világháború utáni Amerikában – részletezte Murai András. Hozzáfűzte:

- Az, hogy ilyen főhősöket választanak, összefüggésben lehet azzal is, hogy a „másság” túlértékelése, pozitív diszkriminációja elérte az Oscart is, és ettől az évtől érvényesíteni kell az Oscar-jelölésre vonatkozó kritériumokat. Ez azt jelenti, hogy a „legjobb film” kategóriájára csak akkor jelölhető egy mű, ha a következő három kritérium közül legalább egynek megfelel: kisebbségi társadalmi csoportot képvisel

  • a fő karakter
  • vagy a vezető színész
  • vagy  színészgárda harminc százaléka.

 

Lesz-e egy sok Oscar-díjas „húzó” film vagy többfelé oszlanak a díjak?

- Az Oscarnál mindig kérdés, hogy lesz-e egy erős film, ami sok díjat nyer vagy szétoszlanak a díjak – idézte fel a tapasztalatokat Murai András. Felelevenítette: - A Titanic (1997), a Gyűrűk Ura: A király visszatér (2003) és a Ben-Hur is tizenegy Oscar-díjat nyert, Az angol beteg (1996) és az Opppenheimer (2023) kilencet. Ez elsöprő győzelmet jelent. Voltak olyan filmek – a Nomádok földje (2020) vagy a Zöld könyv (2018), amelyek elnyerték a legjobb filmnek járó Oscart, és még néhány díjat, de az elismerések jelentős részben szétoszlott több más film között. 

- Úgy vélem, ha lesz sok díjat nyerő „befutó”, az A brutalista lesz, ahol a magyar vágó Jancsó Dávid, Jancsó Miklós filmrendező fia is Oscar-jelölt - osztotta meg véleményét a filmtörténész.

Hogyan viszonyul egymáshoz a szakmai megítélés és a közönség érdeklődése?

- Az mindig nagyon érdekes kérdés, hogy az Oscar, a legnagyobb presztízsű filmdíj megítélésében miként kapcsolódik össze a szakma kritikai értékelése a közönség ítéletével és érdeklődésével. A magyar nézettségi adatok szerint az Oppenheimer már az Oscar-gála előtt is 500 ezer feletti nézőszámot hozott. A Konklávé most 38 ezernél tart két hónap után, az Anora tízezernél jár két-három hónap vetítés után, ami jelentősen kevesebb - tudtuk meg Murai Andrástól. – Az is igaz, hogy az Oscar-díjnak van kereskedelmi hatása. Vagyis az Oscar-gála, a díjátadó után megugrik a díjazott filmek nézettsége. Például a Schindler listája (1993) nézettségét 53 százalékkal dobta meg az Oscar-díj. Ma már nem ilyen erős a hatás, például az Élősködők (2019) című dél-korai film nézettsége 18 százalékkal nőtt a díjátadó után. Az Oscar-díj „kereskedelmi értékének” csökkenése azzal is összefüggésben van, hogy a stream-szolgáltatók háttérbe szorították a mozit.

Az Oscar 2025 filmjei nagy közönségsikerre számíthatnak?

- Az Oscar-jelölések az úgynevezett „mid-cult” filmeknek kedveznek, amelyek a szerzői alkotások és a hagyományos műfaji sémákat használó tömegfilm közti mezsgyén mozognak. Ilyen az Anora is, amely műfaji elemeket alkalmaz, de azokat kissé kiforgatja, megbolondítja. Ezért az Oscar-díjra jelölt filmek nagyobb közönségsikerre számíthatnak, mint az európai művészfesztiválok díjazottjai – mondta el Oscar-gálával kapcsolatos várakozásairól Murai András.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában